شناسهٔ خبر: 47618 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مرکزی اعلام کرد:

تحولات اجاره‌بهای مسکن در آذرماه ۹۶/ رشد ۵۰ درصدی معاملات مسکن در شهر تهران

شهر تهران بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در ماه آذر ۵۰.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، و بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی که روز چهارشنبه منتشر شد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در ماه آذر ۵۰.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.
گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

حجم معاملات مسکن

در آذر ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذر ماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

این سهم در مقایسه با آذر ماه سال قبل ۳.۷ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذر حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۴.۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم های ۱۱.۴ درصد و ۹.۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۰، ۱۴، ۷، ۳، ۱ و ۱۵) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۵.۹ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن

در آذر ماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۵۰.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ درصد و ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می دهد.
بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ معادل ۲۴.۴ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۶ معادل ۵.۳ درصد تعلق دارد.
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل ۱۰۶.۴ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۲۴ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۳ درصد و ۷.۱ درصد افزایش نشان می دهند.

تحولات ۹ ماهه معاملات مسکن

در ۹ ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ درصدی را نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۷ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 دامنه‌های قیمتی مورد تقاضا

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در آذرماه سال ۹۶ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۰.۶ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال و ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های ۹.۷ درصدی و ۹.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که ۵۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران به فروش رفته‌اند.

متراژهای پرطرفدار

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آذر ماه نیز نشان می دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهایی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع معادل ۱۴.۳ درصد اختصاص داشته است.

واحدهای دارای زیربنای ۷۰ تا ۸۰ و ۵۰ تا ۶۰ مترمربع به ترتیب با سهم های ۱۳.۲ درصد و ۱۲.۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع ۴۹.۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

 ارزیابی قدرت خرید مردم

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی واحدهای مسکونی با ارزش ۱.۵ تا ۲ میلیارد ریال با اختصاص ۱۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

واحدهای دارای ارزش ۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد ریال و یک تا ۱.۵ میلیارد ریال نیز هر کدام با اختصاص ۱۰.۱ درصد و ۸.۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه حدود ۵۳.۴ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۴ میلیارد ریال اختصاص داشت.

وضعیت اجاره‌بهای مسکن

در آذر ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰.۸ درصد و ۹.۷ درصد رشد نشان می دهد؛ ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یکساله تنظیم می شوند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۳۳.۱ درصد است.

نظر شما