شناسهٔ خبر: 47666 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تخصیص ۱۲۳ هزار میلیاردتومان برای بهسازی بافت‌های فرسوده/ انتشار لایحه قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان کشور/ هشدار نسبت به فعال‌شدن گسل غرب تهران

گزارش آخر هفته تخصیص ۱۲۳ هزار میلیاردتومان برای بهسازی بافت های فرسوده، تاکید بر تدوام لرزه‌خیزی تهران و البرز و هشدا نسبت به فعال‌شدن گسل غرب تهران، انتشار لایحه قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، آغاز ارزیابی میزان مقاومت دو شهر استان تهران در برابر زلزله بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تداوم زمین لرزه‌های کشور و بررسی لرزه‌ها از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اظهار نظر کارشناسی در این‌باره، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر این مطلب که بار سنگین اخذ عوارش شهری بر دوش خانوارهاست، برگزاری نشست گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران و گروه دیده‌بان تهران با وزیر راه و شهرسازی، فراخوان استانداران کل کشور برای برگزاری جلسات منظم ستاد بازآفرینی، تاکید آخوندی بر ضرروت برقراری بیمه مسئولیت حرفه‌ای و تاکید مجدد بر بازگشت به محدوده‌های اقلیمی کشور از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، متن کامل لایحه قانون نظام  مهندسی و کنترل ساختمان کشور با تاکید بر بازنگری در نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی اجرایی کشور، تاکید رئیس مرکز تحقیقات بر تداوم لرزه‌خیزی تهران و البرز، اعلام تخریب گسترده بافت‌های فرسوده تهران با زلزله بالای ۵ ریشتر، تخصیص ۱۲۳ هزار میلیاردتومان به منظور بهسازی بافت های فرسوده در سی و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، آغاز ارزیابی میزان مقاومت مسکن مهرهای دو شهر جدید استان تهران، ارایه گزارش حاشیه نشینی شهر چابهار در سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازافرینی شهری پایدار و بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در وزارت راه و شهرسازی بخش دیگری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

ظرفیت تهران بستگی به میزان تخلف شهرداری از طرح تفصیلی دارد

وزير راه و شهرسازی در هفته گذشته با تاکید بر این مطلب که بار سنگین اخذ عوارض شهرداری بر دوش خانوارهاست، اعلام كرد: اگر بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه بر اساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسید و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ تراکم ادامه دهد میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فراخوان استانداران کل کشور برای برگزاری جلسات منظم ستاد بازآفرینی

در هفته گذشته همچنین وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به استانداران کشور ضمن تشریح اهداف سیاست های بازآفرینی شهری و تاکید بر ساماندهی بافت های میانی، تاریخی و حاشیه شهرها، برای برگزاری جلسات منظم ستاد بازآفرینی فراخوان داد. آخوندی در نامه فوق بر تخصیص ۱۲۳ هزار میلیاردتومان برای بهسازی بافت های فرسوده خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

زلزله و آزمون کارآیی نظام فنی و اجرایی کشور

وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی تلگرامی با تأکید براینکه نظام فنی و اجرایی کشور بنیادی‌ترین سیستمی است که برای اجرای هزاران هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی کشور پایه‌گذاری شد، گفت: ارزیابی کارآیی این نظام همواره مورد توجه سیاست‌گذاران و مجریان بوده‌ است. تا کنون به‌درستی ده‌ها بار این نظام مورد بازنگری قرار گرفته و هربار بخشی از مشکلات شناسایی شده برطرف گشته‌ است و هنوز و همواره نیاز به ارزیابی و بهبود؛ هم از منظر مبنای نظری و هم از منظر فرایندی دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر بازگشت به محدوده‌های اقلیمی کشور

وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، توجه به بافت‌‌های تاریخی و میانی شهرها را راه حل اصلی رفع عدم یکپارچگی موجود در شهرها دانست و گفت: جامعه‌شناسان همواره درخصوص بی‌توجهی به مسائل اجتماعی هشدار داده و معتقدند، تداوم این روند به مشکلات امنیتی نیز ختم خواهد شد، بنابراین باید بگوییم که اگر خواستار جلوگیری از بحران‌های امنیتی در کشور هستیم باید به بافت میانی، فرسوده و حاشیه‌ای موجود در شهرهایمان توجه کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر تداوم لرزه‌خیزی تهران و البرز

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اعلام جمع‌بندی جلسه مشترک مرکز تحقیقات با سازمان زمین‌شناسی، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در رابطه با زلزله اخیر تهران و البرز، گفت: به طور مستمر، پایش داده‌ها و برداشت‌ها انجام می‌شوند و نتیجه حاصل از برداشت‌ها در روزهای آتی حتما به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ممنوعیت ساخت و ساز بر روی گسل زلزله در ۱۰ کلانشهر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته به دنبال زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۹ آذرماه از ممنوعیت ساخت و ساز بر روی گسل زلزله در ۱۰ شهر بزرگ کشور خبر داد و گفت: به دنبال ابلاغ مصوبه و نقشه ممنوعیت ساخت و ساز بر روی گسل‌های شهر تهران، برای ۱۰ شهر دیگر هم این نقشه‌ها را در دست تهیه داریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتشار لایحه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کشور

در هفته گذشته، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متن کامل لایحه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کشور را با تاکید بر بازنگری در نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی اجرایی کشور منتشر کرد. این متن در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی بر لزوم بازنگری در نظام مهندسی ساختمان و سیستم نظام فنی اجرایی کشور و تلاش برای یکپارچگی نظام مهندسی ساختمان کشور، برای نظرخواهی کارشناسان منتشر شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

زلزله ۴.۲ ریشتری، پس‌لرزه زلزله ۵.۲ تهران و البرز است

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این مطلب که زلزله ۴.۲ ریشتری، پس‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز است بر فعالیت گسل زلزله غرب تهران تاکید کرد و گفت: مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز ارزیابی میزان مقاومت مسکن های مهر دو شهر جدید استان تهران در برابر زلزله و حوادث طبیعی

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مساکن مهر پردیس و پرند از قالب‌های بتونی استفاده شده که خطرات تخریب در برابر زلزله مانند تخریب مسکن مهر کرمانشاه پس از وقوع زلزله را ندارند گفت: میزان مقاومت مساکن مهر تهران در برابر زلزله بررسی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما