شناسهٔ خبر: 47671 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تشريح جزئيات تصویب‌نامه نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌های کشور/انعقاد تفاهمنامه ساخت آزادراه چرمشهر- بومهن/ کاهش اعتبارات وزارت راه افزایش تلفات جاده‌ای را در پی دارد

گزارش آخر هفته باید سیاست‌ها و نگاه کلان کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند، جزئیات برگزاری بیست‌وپنجمین آزمون تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی كالا و الزامات تامین موقعیت‌یاب برای ناوگان جاده‌ای کشور سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌‌رود.

تشريح جزئيات تصویب‌نامه نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌های کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از اقدام برای تهیه تصویب‌نامه نقشه راه بهبود ایمنی جاده‌های کشور خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تصویب نامه مورد نظر تا اواخر دی‌ماه‌ تهیه و جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شود.

تقی زاده با اشاره به تهیه برنامه عملیاتی  اجرای پنج رکن ایمنی راه‌ها نیز اظهار داشت: در برنامه عملیاتی بیش از  ۷۰۰ اقدام  شناسایی شده که طبق  برنامه انجام خواهد شد و برای  مثال در بخش اورژانس راه‌اندازی SOS کشور مطرح شده که طرح مذکور از مدت‌ها قبل از سوی  وزارت بهداشت تهیه شده  اما به علت کمبود اعتبارات سازمان امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی موفق به اجرای آن نشده بود،در حالیکه بعضی از استان‌ها آمادگی لازم برای عملیاتی کردن این طرح را دارند.

انعقاد تفاهمنامه ساخت آزادراه چرمشهر- بومهن

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل از انعقاد تفاهم‌نامه ساخت آزادراه ۱۲۰ کیلومتری چرمشهر- بومهن خبر داد.

 با توجه به اینکه مردم برای اتصال و دسترسی به شمال کشور باید از بزرگراه آزادگان واقع در درون شهر تهران عبور کنند، تفاهم نامه ساخت آزادراه چرمشهر- بومهن به طول ۱۲۰ کیلومتر در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته منعقد شد که با ساخت این آزادراه مردم به بزرگراه‌های فیروزکوه و هراز متصل می‌شوند. 

 

باید سیاست‌ها و نگاه کلان کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این نکته که باید سیاست‌ها و نگاه کلان کشور به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کند گفت: ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابجایی مسافران وجود دارد، نیاز به ۱۲ خودرو شخصی دارد و این یعنی ما باید یک خودرو را حذف کرده و تعداد زیادی خودرو دیگر وارد جاده کنیم.

داود کشاورزیان اعلام کرد: هرچند هر دو سامانه اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جاده‌ها و سفر‌های بین شهری ندارند، اما سازمان راهداری نیز مخالفت خود را با این موضوع به طور رسمی به آن‌ها اعلام کرده و این مخالفت چند دلیل عمده دارد.

الزامات تامین موقعیت‌یاب برای ناوگان جاده‌ای کشور

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق باید همه ناوگان عمومی مجهز به موقعیت‌یاب باشد، گفت: اتوبوس‌های بین‌شهری مجهز به موقعیت‌یاب هستند و در بقیه ناوگان هم نصب GPS آغاز شده و تا سال آینده بخش عمده‌ای از این ناوگان هم تجهیز می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از فروش غیرقانونی و قاچاق سوخت، سوخت خودروهای سنگین فقط بر اساس پیمایش به آنها داده می‌شود‌ در این راستا میزان پیماش آنها از طریق موقعیت‌یاب (GPS) قابل رصد است.

پیگیری آزادی رانندگان ایرانی زندانی در سایر کشورها

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از پیگیری پرونده رانندگان ایرانی زندانی در سایر کشورها خبر داد و گفت: طبق مذاکراتی که با مقامات ترکمنستان انجام گرفت؛ تعدادی از رانندگان ایرانی زندانی آزاد و برخی دیگر با رانندگان زندانی ترکمنی جابجا شدند.

نفیسی در خصوص راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از حمل بار قاچاق نیز گفت: شرکت‌ها باید با راننده و صاحب کالا قرارداد منعقد کنند و بر روی بار موردنظر نظارت پی‌درپی داشته باشند. همچنین بار به‌جای انبار از درب کارخانه حمل شود تا ریسک دست‌کاری کالا و جابجایی آن کاهش یابد.

جزئیات برگزاری بیست‌وپنجمین آزمون تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی كالا

بیست‌‌وپنجمین آزمون تخصصی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، برای متقاضیان تأسیس شركت در تمامی استان‌های كشور، یازدهم اسفندماه امسال در تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان با بیان این خبر اعلام کرد: آزمون این دوره نیز عمدتاً بر مهارت‌های تخصصی و اطلاعات کاربردی داوطلبین مبتنی خواهد بود. ثبت‌نام آزمون، از روز ‌شنبه مورخ نهم دی‌ماه آغاز و در روز جمعه مورخ سیزدهم بهمن‌ماه، خاتمه یافته و کلیه اطلاعات موردنیاز تدریجاً از طریق تارنمای آزمون به نشانی transit.rmto.ir اطلاع‌رسانی می‌شود.

کاهش اعتبارات وزارت راه افزایش تلفات جاده‌ای را در پی دارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش ۳ هزار نفری آمار تلفات جاده‌ای در سال‌های گذشته از امکان سیر رو به رشد این آمار با توجه به کاهش بودجه وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۹۷ سخن گفت.

رضایی با انتقاد از حذف سهمیه قیر رایگان در بودجه ۹۷ تأکید کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از جاده‌ها از این سهمیه احداث و بازسازی می‌شد و اکنون این ظرفیت در بودجه ۹۷ از دست رفته است.

نظر شما