شناسهٔ خبر: 47682 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

امروز در فرودگاه مهرآباد صورت گرفت:

هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به ناوگان هما افزوده شد/ افزایش هواپیماهای برجامی هما به عدد ۱۱

ششمين هواپیمای ATR72-600 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه امروز براساس قرارداد امضا شده بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ATR هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز شنبه ۹ دی ماه  هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ ساعت ۹:۳۰ صبح با حضور اصغر فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هما و سایر مسئولین در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

پس از امضای قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در روز بیست وچهارم فروردین ماه سال جاری بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ATR، هواپیماهای خریداری شده طبق برنامه مورد توافق به مرور تحویل این شرکت  می‌شود.

از زمان امضای قرارداد ،تاکنون ۶ فروند از این نوع هواپیماها تحویل "هما" شده است که با عملیاتی شدن آنها بسیاری از فرودگاه‌های کم برخوردار در خدمات‌دهی فعال‌‌تر شده‌اند و مسیرهای بین استانی متعددی در چندماه اخیر افتتاح شده‌اند.

گفتنی است نخستین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در سال ۲۰۱۰ تحویل مشتری شد و این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان هم اکنون در حال پرواز است.

مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.

این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد.

این مدل و مدل های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت های مختلف هوایی قرار گرفته و ایران ایر در تلاش است بخشی از ناوگان کوتاه برد خود را با این هواپیماها نوسازی کند.

لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمام مسایل فنی، اقتصادی و صنعتی این هواپیماها را برای ناوگان خود انتخاب کرده است.

کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه ای (Glass Cockpit) است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم های الکتریکی و سایر مسایل فنی شباهت هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A۳۵۰ دارد که قرار است ۱۶ فروند از اینایرباسها توسط ایران ایر خریداری شود.

موتور های ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی ساخته شدند و از نوع PW۱۲۷M هستند که می تواند قدرتی معادل ۲۷۵۰ اسب بخار نیرو برای پروازهای ایمن این هواپیما تولید کند./

نظر شما