شناسهٔ خبر: 47701 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سعادتی تشریح کرد؛

تمهیدات شهرداری تهران برای مقابله با ساخت و ساز غیرقانونی در باغ نگارستان

باغ نگارستان مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران از ساخت و ساز غیرقانونی در باغ نگارستان گلایه کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود جلسه مشترکی با حضور مدیریت باغ نگارستان و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شود تا علاوه بر تشریح دلایل فنی، طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی محمد سعادتی در واکنش به ساخت و ساز غیرقانونی در باغ نگارستان تهران، اظهار کرد: از سال گذشته مدیریت باغ نگارستان چند مرتبه اقداماتی در راستای ساخت یک کافه در داخل این ساختمان انجام داده بود که شهرداری منطقه ۱۲ مانع از انجام این ساخت و ساز غیرقانونی شد.

وی با بیان اینکه این ساختمان تحت پوشش دانشگاه تهران است و امکان ورود به آن محدوده وجود ندارد، به ایسنا گفت: ما نمی‌خواهیم شأن دانشگاه تهران را زیر سوال ببریم، اما در فاز تغییر مدیریتی در شهرداری تهران، مدیریت باغ نگارستان حس کرد که گویا فضا و سیستم برای انجام ساخت و ساز غیرقانونی باز شده و نسبت به ساخت سریع این سازه که گویا قرار است به کافه تبدیل شود با سرعت اقدام می‌کند.

مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران با بیان اینکه در تاریخ ۴ آذر ماه سال جاری با شهرداری منطقه ۱۲ در خصوص این موضوع مکاتبه کرده و از آن‌ها خواستیم که موضوع را کنترل کنند، گفت: همچنین به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نامه زده و در خصوص ساخت و ساز غیرقانونی در باغ نگارستان به آن‌ها هشدار دادیم.

وی با بیان اینکه ظواهر امر نشان می‌دهد که مدیریت این باغ طرحی را به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال کرده، اما قبل از آنکه منتظر نظر کارشناسان میراث بماند، کار اجرایی و عملیاتی خود را شروع و حالا هم متاسفانه ساخت این پروژه رو به اتمام است، گفت: در ۱۳ آذر ماه نیز خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی تهران نامه‌ای را خطاب به مجموعه باغ نگارستان می‌نویسد که در آن خواستار توقف و برگشت شرایط محیطی به مانند سابق می‌شود که تا امروز در این زمینه هم کاری انجام نگرفته است.

سعادتی با بیان اینکه تعجب‌مان از این است که یک دانشگاه که محیط علمی است بدون رعایت مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به حفظ هویت تهران به صورت خودسرانه کاری را پیش می‌برد، گفت: می‌توان قاعدتا با دستور قضایی وارد ملک شد چرا که مجموعه باغ، برای ساخت و ساز نه تنها از قوانین میراث فرهنگی عبور کرده بلکه از شهرداری منطقه ۱۲ نیز جوازی دریافت نکرده و این دور از شأن است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود جلسه مشترکی با حضور مدیریت باغ نگارستان و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و ... برگزار شود تا علاوه بر تشریح دلایل فنی، طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد، گفت: قبول داریم که ایجاد کافه در محیط‌های اینچنینی باعث رونق گردشگری در محدوده بافت تاریخی می‌شود، اما نباید اینگونه شود که قانون و شهرداری را دور بزنند.

نظر شما