شناسهٔ خبر: 47731 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان خبر داد:

افزایش آمارتلفات جاده‌ای استان کرمان در سال جاری/ طول بزرگراه‌های استان کرمان رتبه سوم کشور

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان از افزایش آمار تصادفات منجر به فوت در بزرگراه‌های استان کرمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان کرمان با بیان این‌که در هفت‌ماهه سال ۹۶ در جاده‌های استان کرمان حدود ۵۵۷ نفر در اثر تصادف فوت کرده‌اند، گفت: این تعداد تلفات جاده‌ای در هفت‌ماهه سال گذشته ۴۱۶ نفر بوده است.

بلوردی با اشاره به این‌که امسال با افزایش چشم‌گیر تلفات جاده‌ای روبه‌رو هستیم، گفت: تحلیل کردیم که تصادفات منجر به فوت در چه نقاطی انجام گرفته که مشخص شد بیش از ۹۰ درصد از این تصادفات، در بزرگراه‌های استان رخ داده است؛ یعنی علی‌رغم این‌که این موضوع مطرح بود که دوطرفه بودن جاده‌ها موجب تصادفات منجر به فوت می‌شود، اما متأسفانه افزایش طول بزرگراه‌ها منجر به کاهش تلفات جاده‌ای نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: اکنون در استان کرمان، نزدیک به ۱۷۵۰ کیلومتر بزرگراه داریم و این استان رتبهٔ سوم کشور را از نظر طول بزرگراه‌ها دارد.

بلوردی افزود: امسال، ۱۲۹ کیلومتر بزرگراه ساخته شده و حضور اورژانس در حوادث نیز کوتاه‌تر شده، اما همچنان شاهد افزایش تعداد تصادفات منجر به فوت هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۴۹۴ کیلومتر راه روستایی در استان کرمان وجود دارد، افزود: مجموع راه‌های آسفالته در استان کرمان از فرعی و اصلی ۱۲ هزار و ۴۵۲ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: اگرچه امسال نسبت به سال قبل، تعداد تردد و تعداد ورودی خودروها به جاده‌ها افزایش یافته، اما سرعت بالای خودروها در بزرگراه‌ها، دلیل اصلی تلفات جاده‌ای است. 

وی با اشاره به اینکه تعداد پاسگاه‌های پلیس در جاده‌های استان بسیار کم است و ما رتبه سی‌ام کشور در این زمینه را داریم، گفت: با افزایش خودروها در سطح جاده‌ها و همچنین وسعت جاده‌های استان باید تعداد پاسگاه‌های پلیس‌راه نیز افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان این‌که جادهٔ «کرمان-بم» رتبهٔ اول تصادفات منجر به فوت را دارد، گفت: جادهٔ «کرمان-بافت» نیز رتبهٔ دوم را داراست.

بلوردی افزود: جاده‌های «کرمان-سیرجان»، «رفسنجان-کرمان»، «انار-رفسنجان»، «انار-شهربابک»، «شهربابک-سیرجان»، «سیرجان-بافت»، «جیرفت-کهنوج» و سه‌راهی بهادرآباد به سمت ایرانشهر، به ترتیب جزء محورهایی است که بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت را دارند.

وی همچنین هشدار داد: حدود ۵۱ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان، به دلیل سرعت غیرمجاز خودروهاست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: بیشترین دلیل تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان، واژگونی ناشی از سرعت غیرمجاز است؛ بنابراین، از رانندگان عزیز درخواست می‌کنیم در این جاده‌ها آرام‌تر رانندگی کنند.

بلوردی با بیان اینکه استان کرمان وسعت زیادی دارد اما فقط یک اورژانس هوایی در آن وجود دارد، گفت: می‌طلبد دو اورژانس هوایی در جیرفت و سیرجان نیز راه‌اندازی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در پایان از برگزاری جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با موضوع استان کرمان در هفته آینده خبر داد و افزود: این جلسه به دلیل افزایش تلفات ناشی از تصادفات در استان کرمان برگزار می‌شود.

نظر شما