شناسهٔ خبر: 47741 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در راستای توسعه راه‌آهن شرق کشور صورت گرفت؛

جزئیاتی از آغاز فعالیت راه‌آهن زاهدان- مشهد

راه‌آهن مشهد پس از آنکه دولت برنامه دقیق خود را برای افتتاح راه‌آهن چابهار اعلام کرد، حالا آخرین گام برای نهایی شدن کریدور جنوب به شمال شرق کشور برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کلان اقتصادی ایران در عرصه حمل و نقل توسعه حمل و نقل ترکیبی با محوریت بندر و راه‌آهن بوده که یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های پازل آن به راه‌آهن چابهار باز می‌گردد.

این بندر مهم جنوب شرقی ایران که در طول سال‌های گذشته گام‌های خود به سمت توسعه را باز سرعت بیشتری برداشته و فاز نخست توسعه آن چند هفته قبل و با حضور رییس جمهوری افتتاح شد، حالا نیاز دارد تا با اتصال به راه‌آهن گام مهم دیگری در تبدیل شدن به هاب دریایی منطقه بردارد.

با توجه به آنکه چابهار کوتاه‌ترین مسیر دریایی برای اتصال کشور‌های آسیای میانه به دریای آزاد به حساب می‌آید، توسعه راه‌های ارتباطی آن با خشکی اهمیت بسیار زیادی دارد و در این راستا راه‌آهن نقشی جدی ایفا می‌کند.

اتصال شبکه ریلی ایران به چابهار که از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ کلید خورده، حالا به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد و می‌توان انتظار داشت بعد از دوران طولانی بلاتکلیفی سرانجام به افتتاح نهایی نزدیک شود. اتصال ریلی چابهار به زاهدان فاز نخست این طرح ریلی کلان به شمار می‌رود و بناست پس از آن با رساندن خط ریلی از زاهدان به مشهد و سپس مرز‌های شمال شرقی ایران امکان انتقال کالا‌ها با ریل از چابهار به آسیای میانه فراهم شود.

برای پیگیری این هدف مهم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور رسما آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان – مشهد را اعلام کرده و اتصال این شبکه به راه‌آهن سرخس را هدف اصلی از پیگیری این پروژه عنوان کرده است. این خط ریلی بناست با ساخت ۴۵ دستگاه پل روی آب و یک دستگاه پل بزرگ با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۹۸ هزار مترمکعب بتن ریزی به بهره‌برداری نهایی برسد.

براساس گزارش ایسنا، آنچه در حال حاضر برای این مسیر پیش‌بینی شده سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعتی قطار‌های مسافری و ۹۰ کیلومتری قطار‌های باری خواهد بود.

با افتتاح این خط پس از نهایی شدن کریدور شمال به جنوب ایران از طریق راه‌آهن رشت و آستارا یک کریدور موازی دیگر نیز از شرق ایران آغاز به کار می‌کند که جابه‌جایی کالا‌ها میان کشور‌هایی مانند هند، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را در برنامه خود خواهد داشت. 

نظر شما