شناسهٔ خبر: 47806 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

محمدزاده تشریح کرد؛

فعالیت ۳۲۰ نیروی راهداری زمستانی در مازندران/ سهم ۱۰ درصدی استان مازندران در ترددهای کشور

احمدآفرین محمدزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران با اشاره به سهم ۱۰ درصدی استان مازندران در ترددهای کشور، از فعالیت ۳۲۰ نیروی راهداری و ۴۵ دوربین نظارت تصویری در این استان خبر داد.

احمدآفرین محمدزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص تمهیدات زمستانی این استان برای سال جاری گفت: استان مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه دارد که ۳۷۰۰ کیلومتر آن برفگیر و ۷۰۰ کیلومتر راه گردنه‌ای است و تحت پوشش طرح راهداری زمستانی قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح راهداری زمستانی بیان کرد: ۳۲۰ راهدار در قالب ۳۳ اکیپ راهداری از ۲۰ آذر ماه در این طرح با همکاری پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه‌های امدادرسان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران درباره وضعیت راهدارخانه‌های این استان نیز گفت: ۲۲ راهدارخانه ثابت و سیار در محور‌های استان فعال هستند که از این تعداد در حدود ۲۰ راهدارخانه ثابت است و خدمات لازم به هموطنان را ارائه می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: با توجه به پیش‌بینی‌ها برای بارش برف و زمستان، امکانات و تجهیزات لازم در گردنه‌ها از جمله ذخیره سازی نمک ماسه فراهم شده و ماشین آلات در گردنه‌ها مستقر هستند و با آمادگی کامل خدمات مناسب را به هموطنان عزیز می‌دهیم.

محمدزاده در رابطه با امدادخودروها نیز گفت: هماهنگی‌های لازم با امدادخودرو‌ها انجام شده تا به هموطنان در مواقع خرابی احتمالی خودرو‌ها خدمات رسانی کنند، همچنین تعدادی جرثقیل نیز در نقاط مختلف محور‌های گردنه‌ای مستقر هستند و با پلیس راه نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از تردد‌های کشور به استان مازندران تعلق دارد، تصریح کرد: این استان یکی از استان‌های پرتردد از لحاظ میزان ورود و خروج به خصوص با داشتن محور‌های هراز، کندوان و سوادکوه پذیرای تعداد بسیاری از هموطنان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران درباره شیوه  یخ‌زدایی متداول در محور‌های استان مازندران گفت: یکی از راهکارها، استفاده از نمک و ماسه است و عملیات راهداری زمستانی از دستگاه‌های برفروبی و برف خور نیز استفاده می‌شود که به دلیل برودت سرما زیاد، اکنون این کار انجام نمی‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: ۲۵ هزار تن مصرف نمک برای امسال پیش‌بینی شده است و با توجه به ظرفیت انبار‌های نمک و ماسه، در صورت استمرار بارش برف این مقدار را افزایش می‌دهیم که در حال حاضر نمک و ماسه در تمام انبار‌ها ذخیره سازی شده است. 

محمدزاده با اشاره به مکانیزه کردن جاده‌ها در استان مازندران بیان کرد: استان مازندران ۴۵ دوربین نظارت تصویری دارد، در ۱۰۲ نقطه دستگاه ترددشمار و ۶۰ نقطه نیز دوربین پلاک خوان برای محاسبه سرعت لحظه‌ای و متوسط نصب شده، همچنین دو سیستم در حال حرکت در محور سوادکوه و هراز قرار دارد. 

وی افزود: دو دستگاه تابلوی گرافیکی ترافیک نما نیز با رنگ‌های ترافیکی در پلیس راه ساری و محور چالوس نصب شده و برای مسائل ایمنی نیز تابلوی علائم، پرتگاه‌ها، حفاظ‌ها، روشنایی و خط‌کشی علی رغم کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده که حداکثر توان برای رفع نقاط پرحادثه، داشتن علائم مناسب و رعایت مسائل هشداردهنده به کار گرفته شده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران در خصوص تغییرات برنامه‌های راهداری زمستانی امسال این استان نسبت به سال گذشته تصریح کرد: ماشین آلات را با توجه به شرایطی که داشتیم برای امسال over hall و برخی از امکانات را بروز کردیم، اما با توجه به اینکه عملیات راهداری و نگهداری راه بسیار سنگین است امیدواریم در این زمینه از کمک‌های ملی و استانی برخوردار شویم.

وی در خصوص شهروندان استان مازندران و هموطنانی که قصد سفر به این استان را دارند، گفت: مردم قبل از سفر اطلاعات لازم درباره محور‌ها را از سامانه تلفنی ۱۴۱ دریافت کنند و با آگاهی کامل به مسافرت بپردازند، همچنین ضمن رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی، در مواقع عبور از محور‌های برفگیر و گردنه‌ها تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

نظر شما