شناسهٔ خبر: 47824 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری اعلام کرد:

حمایت از توسعه‌گران در محلات هدف بازآفرینی/ هدف اصلی بازآفرینی توجه به نیازهای عمومی محله و خدمت‌رسانی به ساكنین

هوشنگ عشایری سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید برایجاد همدلی میان تمامی كنش‌گران محله در حوزه مدیریت و اجرا جهت اجرایی شدن پروژه‌های بازآفرینی گفت: این همدلی كه باعث ورود جدی تمامی بخش‌ها از جمله دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم به عرصه عمل شد، تلاش دارد تا در نهایت به نوسازی، ارتقای زیربناها كشور و توانمندی‌های اجتماعی منجر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران در مراسم كلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس با تاكید بر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم جهت تغییر رویكرد جریان شهری و انتقال پروژه محوری به محله محوری در كشور اظهار داشت: این تغییر نگرش به شدت نیازمند ابزارهای قانونی و محلی بود كه خوشبختانه با مدیریت چشم‌گیر وزیر راه و شهرسازی از دولت یازدهم این نیازهای اولیه شكل گرفت.

وی تشكیل ستاد ملی بازآفرینی در سطح ملی، استانی و شهرستانی و تهیه سند ملی بازآفرینی را از اتفاقات خوب این دوره دانست و گفت: موضوع بازآفرینی شهری نتیجه ۴ سال تدبیر و اندیشه بوده است كه امروز با حمایت‌های دولت محترم به عرصه عمل رسیده و در حال احیای مناطق ناكارآمد است.

همچنین عشایری تداوم جریان بازآفرینی شهری را خواسته تمامی مقامات و مسئولان كشوری دانست و گفت:ما امروز به این اجماع رسیدیم كه بازآفرینی شهری به جریان عملیاتی تبدیل شود، به همین دلیل در راستای تحقق آن به تدوین ۳ ابزار مورد نیاز پرداختیم.

سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران،  ایجاد همدلی بین تمامی كنش‌گران محله در حوزه مدیریت و اجرا را یكی از این ۳ ابزار دانست و گفت: این همدلی كه باعث ورود جدی تمامی بخش‌ها از جمله دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم به عرصه عمل شد و  تلاش می‌كند تا در نهایت به نوسازی، ارتقای زیربناهای كشور و توانمندی‌های اجتماعی منجر شود.

این مقام مسئول در ادامه پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس را نماد استفاده از ابزار دولتی در بافت ناكارآمد اعلام كرد و گفت: طی سالیان گذشته اراضی این پروژه با رویكرد پروژه محوری تهیه شده بود ولی خوشبختانه امروز با تغییر رویكرد انجام شده توانستیم ضمن استفاده از این اراضی آن را در جهت كمك به مردم در اختیار توسعه‌گران قرار دهیم بدون آنكه انتفاعی برای دولت به همراه داشته باشد.

وی با تاكید براینكه فعایت‌های ما به این پروژه ۱۰۰ واحدی محدود نمی‌شود افزود: شركت عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در ۴۰ شهر كشور دارای زمین است و ظرفیت تولید ۲۵ هزار واحد را دارد كه این پروژه امروز به عنوان یك الگو در كشور شروع شد تا بستر حركت به این سمت را ایجاد كند.

عشایری مدل طراحی پروژه مذكور را مدل زندگی حاكم بر محلات اعلام كرد و گفت: ما در این مدل هیچ گونه انتفاعی برای دولت در نظر نگرفته و قصد داریم تا واحدهای ساختمانی را به سبك خانه‌های قدیمی كه دارای حیاط اختصاصی بودند با بهره‌گیری از تكنولوژی روز دنیا بسازیم.

سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان رویكر محله محوری بازآفرینی شهری را عاری از هرگونه نگاه سوداگرانه در شهر دانست و گفت: قطعا نگاه ما در این سیستم نگاه ویژه به نیازهای عمومی محله و خدمت‌رسانی به ساكنین آن خواهد بود.

این مقام مسئول حمایت از توسعه‌گران را اقدامی برای تأمین ابراز مالی پروژه‌های بازآفرینی دانست و افزود: اگر قرار باشد به هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدهیم باید سالانه ۵ هزار میلیارد تومان - نیمی از آن را دولت از محل منابع نزد دولت یا صندوق توسعه ملی و با سود صفر درصد و نیمی دیگر را نظام بانکی با سود ۹ درصد- تامین کند تا این برنامه ریزی عملیاتی شود.

همچنین عشایری تاکید کرد: در محله سیروس، حداکثر تراکم ۱۲۰ درصد و ۴ طبقه خواهد بود که در واحدهای دو طبقه، تراکم به ۶۰ درصد می رسد ضمن اینکه هر واحد مسکونی حیاط اختصاصی حتی در طبقات بالاتر خواهد داشت و این حیاط از دید خانه های جانبی خارج است.

در ادامه سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران گفت : برای اجرای این پروژه مناقصه برگزار کردیم و ۲۴ شرکت اعلام آمادگی کردند که چون شرایط ساخت و ساز را به ۴ طبقه کاهش دادیم در نتیجه ساخت و ساز به صرفه نبود و هیچ یک از انبوه سازان در آن مشارکت نداشتند به همین دلیل بانک مسکن را مجاب کردیم تا در این پروژه حضور داشته باشد./

نظر شما