شناسهٔ خبر: 47841 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديركل امور رفاهی و سلامت راه‌آهن خبر داد:

بهبود خدمات رفاهی در راستای افزايش بهره‌وری و نشاط كاركنان راه‌آهن/ ارائه کارت‌های تخفیف‌دار رفاهی/ امضا تفاهم‌نامه با شرکت‌ها، بانک‌ها و مراکز خدماتی

شرکت راه آهن مديركل امور رفاهی و سلامت راه‌آهن با اشاره به تأکید مدیرعامل راه‌آهن بر افزایش تعلق سازمانی و نشاط کارکنان این شرکت به تشریح خدمات رفاهی در راستای افزایش بهره وری و نشاط کارکنان راه‌آهن پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، احمد استاد حسین به تشریح عملكرد این اداره كل در سال جاری پرداخت و گفت: به دنبال واگذاری باشگاه راه‌آهن به بخش خصوصی در سنوات گذشته و عدم تعامل مناسب در جهت خدمت‌دهی به پرسنل ستادی راه‌آهن، نشاط و شادابی همكاران تحت شعاع قرار گرفته بود كه با عنایت به این موضوع و در راستای تحرك و نشاط همكاران محترم، این اداره كل اقدام به برگزاری مسابقات سراسری ورزشی در رشته‌های فوتسال، والیبال، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز و دارت برای بانوان و آقایان كرد.

استاد حسین ادامه داد: جشنواره تابستانی این مسابقات بین ادارات ستادی و كارخانجات بازسازی لكوموتیو كرج برگزار و در مراسم جشن غدیر از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد و مقرر شد جشنواره زمستانی در بخش آقایان و در رشته‌های والیبال و فوتسال، بهمن‌ماه جاری به‌صورت محوری در چهار ناحیه شمال شرق ۱، شمال غرب، هرمزگان و جنوب برگزار شود كه اختتامیه این دوره از مسابقات نیز پایان بهمن‌ماه در خزر آباد برگزار خواهد شد.

نرم‌افزار خدمات جامع رفاهی در دست اجرا
همچنین استاد حسین ادامه داد: در راستای خط‌مشی فعلی شركت مبنی بر توجه به بهره‌وری در ارائه خدمات و با هدف صرفه‌جویی در زمان، هزینه و ارتقای كیفیت خدمات ارائه‌شده به كاركنان، همچنین تسهیل دسترسی به اطلاعات مرتبط با رویدادهای رفاهی، نرم‌افزار خدمات جامع رفاهی در ۳ فاز در دست طراحی است كه تاكنون فاز اول آن با همكاری دفتر فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات و اداره كل تداركات و پشتیبانی به اتمام رسیده است.

به گفته وی؛ هدف از این طرح، ایجاد نرم‌افزاری جامع و یكپارچه در خصوص فرآیندهای ارائه‌شده در مجموعه رفاهی و سلامت جهت تسهیل دسترسی كاركنان به خدمات این اداره كل است. شفاف‌سازی خدمات ارائه‌شده در مورد وضعیت پرداخت‌ها و صورتحساب‌های بیمه به‌ویژه درمان، استفاده از مجموعه‌های رفاهی و خوابگاه‌ها و ... ازجمله خدمات این نرم‌افزار است.

 استاد حسین؛ سلامت و نشاط كاركنان مستلزم عنایت و توجه بیشتر مدیران ارشد سازمان در موضوعات ورزشی و درمانی دانست و گفت: اگر به‌درستی انجام شود دغدغه كاركنان كاهش و بهره‌وری سازمان افزایش می‌یابد.

تجهیز و توسعه خوابگاه‌های شبكه ریلی

وی در بخش دیگر سخنان خود به تجهیز و توسعه خوابگاه‌ها اشاره كرد و گفت: در راستای توسعه خدمات رفاهی به خانواده كاركنان راه‌آهن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود مجموعه، توافقاتی با مدیران مناطق در خراسان، اصفهان، تبریز و بیشه جهت تجهیز و در اختیار قرار دادن سوئیت‌های موجود صورت گرفته كه این امر ضمن ایجاد درآمدزایی برای مناطق و فرصت گردشگری در مقاصد مختلف برای كاركنان، موجب بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه شركت نیز شده است.

استاد حسین خاطرنشان كرد: طبق آیین‌نامه‌ها و قوانین، مجموعه‌های رفاهی باید به‌صورت خودگردان اداره شود به همین دلیل برای پوشش هزینه‌ها و درآمدزایی به‌ناچار قسمتی از امكانات مجموعه خزر آباد در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: به دلیل تجهیز و افزایش امكانات رفاهی خزر آباد، میزان استفاده كاركنان از مجموعه تفریحی خزرآباد طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد و در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، به میزان ۸/۱۲ درصد افزایش یافته است كه حاكی از افزایش رضایت كاركنان از خدمات این مجموعه است.

به گفته استاد حسین، سیاست این اداره كل در ارائه خدمات رفاهی به كاركنان، استفاده از ظرفیت‌ها و اماكن موجود شبكه ریلی و بهسازی و تجهیز آن‌هاست.

انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها، بانک‌ها و مراكز خدماتی

مدیركل امور رفاهی و سلامت در ادامه به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها، بانک‌ها و مراكز خدماتی اشاره كرد و گفت: این تفاهم‌نامه‌ها بار مالی برای شركت راه‌آهن ندارد و كاركنان در ازای استفاده از خدمات این مراكز و معرفی از سوی شركت راه‌آهن، می‌توانند از مزایایی مانند خرید با تخفیف و اقساط كوتاه و بلندمدت بهره‌مند شوند كه در این راستا امضا تفاهم‌نامه با شركت سامسونگ، بانك آینده و مجموعه رستوران‌های جزیره ازجمله این اقدامات است.

استاد حسین افزود: علاوه بر این مراحل نهایی قرارداد با شركت زیبا موج نوین جهت ارائه کارت‌های تخفیف‌دار رفاهی به كاركنان در حال انجام است كه طی یک ماه آینده به كاركنان ارائه خواهد شد كه استفاده از امكانات ورزشی و تفریحی، رستوران‌ها و مراكز خرید از امكانات این كارت است.

وی تصریح كرد: شبیه این اعتبار نیز برای كاركنان در ادارات كل مناطق پیش‌بینی‌شده است.

بسط و اجرای طرح استقرار دكتر روانشناس

استاد حسین ادامه داد، ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی در راستای حل مشكلات و مسائل همكاران به كاركنان خصوصاً لکوموتیو رانان و كاركنان بخش سیر و حركت را از دیگر اقدامات اداره كل در سال جاری عنوان كرد و گفت: در حال حاضر این خدمات مشاوره‌ای در كارخانجات نیروی كشش به‌صورت هر روزه ارائه می شودكه طبق توافقات به‌عمل‌آمده در صورت تخصیص فضای مناسب در ساختمان مركزی راه‌آهن، امكان حضور مشاور و روانشناس در این ساختمان نیز طی یك ماه آینده برای استفاده تمامی كاركنان فراهم خواهد شد.

وی تأکید كرد: بسط و اجرای طرح استقرار مشاور و دكتر روانشناس در تمامی مناطق، در دست اقدام است كه در مرحله اول نواحی یزد، خراسان، هرمزگان و قم كه تعداد تبادل قطار در آن منطقه بیشتر است در اولویت قرار گرفته است.

بیمه مازاد درمان كاركنان

وی به بیمه مازاد درمان كاركنان اشاره كرد و گفت: با توجه به طرح تجمیع قرارداد كاركنان پیمانكاری مجموعه راه‌آهن، ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات بیمه مازاد درمان و بیمه عمر به كاركنان مشمول در قرارداد تجمیع در دستور كار این اداره كل قرار گرفته و در این راستا ضمن برگزاری جلسات متعدد، شرح خدماتی تهیه و تنظیم شده است.

استاد حسین تصریح كرد: متأسفانه امكان افزایش تعهدات بیمه مازاد درمان، به دلیل كمبود اعتبار وجود ندارد زیرا هرگونه تغییر جزئی در قرارداد مستلزم افزایش بودجه و اعتبارات است.

وی با بیان اینكه هزینه بیمه مازاد كاركنان طی سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد تومان بوده خاطرنشان كرد: اكنون حدود ۳۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه مازاد درمان هستند و با توجه به اینكه سیاست شركت راه‌آهن در بخش بیمه، بهره‌مندی و تحت پوشش قرار گرفتن تمامی كاركنان قراردادی است، این امر افزایش حداقل ۲ برابری هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مدیركل امور رفاهی و سلامت تصریح كرد: با توجه به عدم امكان افزایش اعتبار برای بیمه‌ها، بهبود خدمات‌رسانی، كاهش زمان پرداخت هزینه‌های درمان و كاهش هزینه‌های پرداختی در قسمت‌های کم‌مصرف بیمه مازاد درمان و افزایش پرداخت‌ها در شاخص‌های پرمصرف، در اولویت بخش بیمه‌ای این اداره كل است.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه بیمه‌های مختلفی از قبیل مسئولیت، ترانزیت، تمام خطر اموال بیمه عمر، خودرو، آتش‌سوزی و... در راه‌آهن وجود دارد تا زمانی كه تمامی آن‌ها تجمیع نشود دامنه فعالیت و مانور در این زمینه محدود است.

دیگر اقدامات اداره كل

وی با تأکید بر اینكه به دلیل محدودیت‌های اعتباری و اولویت‌بندی، بعضی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده اداره كل محقق نشد، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲/۵ میلیارد تومان در قالب وام ۱۰ میلیون تومانی توسط صندوق پس‌انداز كاركنان به كاركنانی كه از طریق ادارات كل ستاد و مناطق به اداره كل امور رفاهی و سلامت معرفی شده‌اند پرداخت شده كه نسبت به سال پیش افزایش داشته است.

مدیركل امور رفاهی و سلامت افزود در حوزه بهداشت و سلامت؛ توزیع قرص ویتامین  D3 بین همكاران و انجام واكسیناسیون در چندین مرحله كه به دلیل همكاری و تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به‌صورت رایگان انجام شده است، اطلاع‌رسانی در زمینه بهداشت و درمان از طریق انتشار مقالات در سیستم اتوماسیون اداری، اجرای برنامه اهدا خون با همكاری سازمان انتقال خون كشور، ارسال پیامك تبریك تولد برای همكاران از دیگر اقدامات این اداره كل در سال جاری بوده است.

استاد حسین؛ جمع‌آوری بانك اطلاعاتی بیماران خاص در سطح ستاد و مناطق برای تسهیل خدمات‌رسانی در پرداخت هزینه‌ها و صدور معرفی‌نامه، پرداخت خسارت بخشی از سانحه دیدگان ریلی، تعبیه میز خدمت در ورودی اداره كل با هدف تكریم ارباب‌رجوع و تأمین درخواست‌ها و خدمات مورد نیاز آن‌ها در اسرع زمان و گردهمایی روسای امور رفاهی با هدف همفكری و تعامل بیشتر و طرح مسائل و مشكلات متقابل بین ستاد و مناطق را از دیگر اقدامات اداره كل امور رفاهی و سلامت در سال جاری برشمرد.

وی با بیان اینكه افزایش اطلاع‌رسانی و تعامل با كاركنان از اهداف این اداره كل است افزود: در نظر داریم با انجام نظرسنجی از كاركنان، تمایل آن‌ها به استفاده از انواع خدمات نیازسنجی شود تا برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات، در راستای آن صورت گیرد.

وی با اشاره به تأکید رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل محترم راه‌آهن بر افزایش تعلق سازمانی و نشاط كاركنان، از همكاران خواست جهت بهبود خدمات رفاهی، پیشنهادات سازنده خود را به این اداره كل ارائه دهند تا در صورت هم‌راستایی با اهداف و منابع شركت، در جهت تحقق آن گام برداشته شود.

برچسب‌ها:

نظر شما