شناسهٔ خبر: 47842 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمدزاده اعلام کرد:

تغییر نگاه مهمترین دست‌آورد حوزه بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی/ کیفیت زندگی، مسکن و فضاهای عمومی در اولویت برنامه‌های نوسازی شهری

محمد نادر محمد زاده مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر ضرورت ورود مردم به اقدامات نوسازی و بهسازی و ایجاد نگاهی  همگانی بین تمامی دستگاه‌ها در این رویکرد گفت: امید داریم با بروز تغییرات جدید در سیستم مدیریتی شهری تهران و اولویت‌ قرار دادن مسائل کیفیت زندگی، مسکن و فضاهای عمومی در شهر شاهد بهتر شدن هرچه سریعتر وضعیت پیش رو باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در مراسم کلنگ زنی پروژه مسکونی یکصد واحدی محله سیروس گفت: در این پروژه، مسکن را با رویکردی جدید نگاه کردیم، به گونه‌ای که ویژگی‌های سکونت برای یک خانواده ایرانی را داشته و زندگی در آن جریان داشته باشد.

محمدزاده در ادامه با تأکید براینکه این اقدام را برای نخستین بار در دنیای مدرن امروز تجربه می‌کنیم گفت: به عقیده من تغییر نگاه از برون شهرها به درون مهم‌ترین دست‌آورد وزارت راه و شهرسازی در این دوره است که در ۴۰ گذشته به آن توجهی نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴.۵ میلیون نفر در ۱۵ هکتار بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد استان تهران زندگی می‌کنند گفت: این ارقام به معنای وجود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانواده در این مناطق است که بدون شک موضوع و مشکل بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت ورود مردم به این اقدامات و ایجاد نگاهی  همگانی در این رویکرد گفت: امید داریم با بروز تغییرات جدید در سیستم مدیریتی شهری تهران و اولویت‌ قرار دادن مسائل کیفیت زندگی، مسکن و فضاهای عمومی در شهر شاهد بهتر شدن هرچه سریعتر وضعیت پیش رو شویم.

محمدزاده در ادامه این مراسم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بیشتر پروژه یکصد واحدی سیروس اظهارداشت: این مجموعه در جنوب محله تاریخی سیروس در منطقه ۱۲ تهران واقع شده و کاربری غالب آن مسکونی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که بخش‌هایی از پروژه به فضاهای فرهنگی و تجاری و فضاهای سبز اختصاص یافته است گفت:  حفظ خط آسمان محله، حفظ جداره‌های باارزش، ایجاد تراس-حیاط، نگرش تاریخی به متریال بناهای قبلی، تفکیک عملکردهای عمومی و خصوصی، تأمین خدمات محله‌ای و فرامحله‌ای، بهسازی معابر و پویایی و امنیت از مهمترین رویکردهای این پروژه محسوب می‌شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران همچنین مناسب‌سازی خدمات و تجهیزات شهری، ایجاد تعادل میان کاربرهای مسکونی- تجاری- فرهنگی و رفاهی و فعال کردن مفاهیم محیط محله را از اهداف کارکردی پروژه مسکونی سیروس دانست و ادامه داد: کاهش آلودگی‌های هوا، خاک، آب و محیط و همچنین گسترش پارک‌های محله‌ای نیز از اهداف زیست‌محیطی این پروژه به شمار می‌روند.

محمدزاده در ادامه به تشریح اهداف اجتماعی و اقتصادی این پروژه مسکونی پرداخت و افزود: تقویت حس تعلق ساکنان محله، رفع آسیب‌های اجتماعی، مشارکت مردم در اداره محله و طرح‌های بهسازی، تقویت بنیه اقتصادی ساکنان برای بهسازی منازل خود، تشویق سرمایه‌گذاران و استفاده از منابع بخش عمومی برای عمران شهری از جمله این اهداف به شمار می‌روند.

این مقام مسئول ساماندهی پیاده‌راه‌ها را اصلی‌ترین استراتژی بهسازی در بافت تاریخی سیروس اعلام کرد و افزود: اقدامات انجام شده در شهرک شوشتر به عنوان نمونه داخلی این طرح و شهرک شیخ سارای هند، شهرک دانی بروک ایرلند جنوبی و مجتمع مسکونی سجیوتاون هاوس در توکیو به عنوان نمونه‌های خارجی این اقدامات محسوب می‌شوند که علاقمندان می توانند به مطالعه آن‌ها نیز بپردازند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه مفاد سند ملی راهبردی بازآفرینی شهری مواردی از جمله بهبود وضعیت استانداردهای مسکن، سرانه فضاهای عمومی و زیرساخت‌های شهری، افزایش سرمایه‌های اجتماعی و افزایش حس امید و آسایش در خانواده‌ها، ارتقای فرهنگ شهروندی، مشارکت و همکاری نهادهای محلی و همچنین ارتقای کیفیت ساخت و سازها و حفظ هویت تاریخی به عنوان چشم‌اندازهای اصلی این سند معرفی شده‌اند.

وی همچنین در پایان خبر داد: اعطای بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سال ۸۸ تاکنون، ارائه ۵ هزار ریال تخفیفات صدور پروانه، هدایت مالکین با نوسازی ۸۵ هزار واحد مسکونی، در دست ساخت بودن ۴۱ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، احداث ۲۱۴ واحد با مداخله مستقیم ، کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی با تجمیع ۵۰ پلاک و کارسازی پروژه ۱۸ واحدی سیروس به عنوان الگوی محرک توسعه از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در حوزه‌های بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی به شمار می‌روند./

نظر شما