شناسهٔ خبر: 47881 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بحران شبکه‌های زیرساختی شهر در صورت زلزله؛

آیا تهران در برابر زلزله آماده است؟

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری گذشته هیچ اقدامی در خصوص آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران انجام نشده، گفت: باید به عنوان یک رسالت ملی و حاکمیتی گام‌های موثری برای آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران توسط همه دستگاه‌های زیربط برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سالاری در تشریح عملکرد مدیریت بحران شهر تهران در هنگام وقوع حوادثی، مانند زلزله گفت: در خصوص زلزله اخیر تهران با توجه به این که تنها منجر به لرزیدن نسبی شهر شد امکان ارزیابی مدیریت بحران وجود ندارد. بی‌تردید زمانی‌می‌شود عملکرد مدیریت بحران شهرتهران را مورد ارزیابی قرار داد که زلزله منجر به وارد شدن خسارت در سطح شهر شده باشد که نیرو‌های امدادی وارد عملیات مدیریت بحران شوند تا در آن هنگام ارزیابی عملکرد‌ها امکان پذیر باشد.

وی در ادامه افزود: اینکه چندین جلسه برگزار شود و مجموعه سازمان‌ها و نهاد‌ها تنها در جلسه حضور پیدا کنند نمی‌توان ارزیابی عملکرد انجام داد چراکه اساسا عملیاتی انجام نداده اند. بی‌تردید آنچه مسلم است وضعیت شهر تهران در مدیریت بحران و همچنین مدیریت بحران در سطح کشور بسیار بحرانی است.

بحران در شبکه‌های انتقال انرژی در صورت زلزله

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: اساسا در خصوص شکل‌گیری کالبد شهر تهران بنا‌ها و ساختمان‌های این شهر و همچنین زیرساخت‌ها، شبکه معابر و شبکه توزیع نیرو پیوست مطالعاتی و به ویژه پیوست پدافند غیر عامل وجود نداشته این در شرایطی است که حتی مقررارت ملی ساختمان نیز تا دو دهه پیش در کشور وجود نداشت و پس از این که تدوین شد به طور کامل رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: امروز شبکه‌های انتقال نیرو و شبکه توزیع آب، مخابرات و حتی فاضلاب که اخیرا به مرز پیش رفت ۶۰ درصدی رسیده است به صورت سنتی دفنی و فرسوده هستند و بیشتر آن‌ها در هسته مرکز و جنوبی شهر تهران قرار گرفته‌اند به شکلی که در جلسات اخیر مدیریت بحران اعلام شده که این شبکه‌ها وضعیت بسیار بحرانی دارند و ووقوع زلزله‌ای با بزرگی بیش از آنچه که روی داد می‌تواند این شبکه‌ها را تخریب کند.

سالاری با تاکید بر اینکه تدبیر در خصوص ساماندهی وضعیت موجود یکی رسالت ملی حاکمیتی است، افزود: زلزله در این شهر می‌تواند بسیار ویرانگر باشد می‌طلبد اساسا همه سطوح حاکمیت وارد این کارزار شوند و اولویت اصلی را ایمن سازی شهر و آگاه‌سازی شهروندان قرار دهند.

وی همچنین گفت: بستر‌های لازم برای مدیریت بحران باید ایجاد شود متاسفانه سابقه نشان داده در گذشته هربار که زلزله‌ای که در کشور روی داده دغدغه‌هایی در کشور ایجاد و در پی آن جلساتی برگزار می‌شود، اما پس از گذشت اندک زمانی فراموش می‌شود. امیدواریم زلزله تهران که بعد از زلزله کرمانشاه و کرمان رخ داد این پیام را برای مسئولین و رسانه‌ها داشته باشد که مهمترین اولویت‌ها رعایت پدافند غیر عامل، مدیریت بحران و ایمن سازی ساختمان‌ها و شهرمان است. قطعا اگر چنین دغدغه‌ای به صورت جدی در سطح مسئولین اتفاق افتد می‌توان از بسیاری از خسارات‌ها در جریان بروز حوادث جلوگیری کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهر تهران به لحاظ اقتصادی و مالی دچار بحران جدی است به شکلی که حتی دغدغه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود را دارد، افزود: متاسفانه امروز با وجود انباشت نیروی انسانی که در شهرداری تهران وجود دارد و ماموریت‌های گسترده‌ای که طی سال‌های گذشته برای شهرداری تهران ایجاد شده است این نهاد حتی برای پرداخت حقوق و مزایای این نیروی انسانی به عنوان یک دغدغه با مشکلات زیادی روبرو است.

وی بیان کرد: بار پایتخت بودن تهران را شهرداری تهران می‌پردازد لذا در حوزه‌های مختلفی نمی‌توان انتظار داشت شهرداری تهران اقدامات زیرساختی را انجام دهد. برای مثال کانال‌های تاسیسات شهری یکی از مسائلی جدی است که باید به فوریت محقق شود، اما تحقق کانال تاسیسات شهری در شهر تهران نیازمند بودجه بسیاری است که با وضعیت فعلی شهرداری امکان تامین آن وجود ندارد لذا می‌طللبد مجموعه نظام و قوا در کنار مدیریت شهری قرار گیرند و به عنوان یکی از الزامات شهر چنین موضوعاتی را پیگیری کنند.

 شهروندان هیچ آمادگی دربرابر زلزله ندارند

سالاری با اشاره به قفل شدن خیابان‌ها در زلزله اخیر تهران و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها گفت: حتی برخی افراد در همین فضای ترس و فرار از زلزله آسیب دیدند که همه این موارد نشان می‌دهد که هیچ گونه آمادگی در سطح شهروندان هنگام وقوع زلزله وجود ندارد و هنگامی که این اتفاقات رخ می‌دهد مردم نمی‌دانند که چکار باید انجام دهند و حتی نمی‌دانند چه بخشی از مایحتاج ضروری داخل منزل را با خود به بیرون بیاورند. وضعیت ما در هنگام بروز بحران‌ها مناسب نیست ونشان می‌دهد که مدیریت بحران در گذشته هیچ اقدام موثری درحوزه آموزش شهروندان انجام نداده است.

درگذشته اعلام می‌شد که گروه‌های دوام برای مدیریت بحران ایجاد شده، اما در حادثه اخیر این گروه‌ها هیچ بروز و ظهوری نداشتند. ما مسئولین و مردم منتظر زلزله هستیم زلزله‌ای که یک فاجعه ملی و حتی حاکمیتی را می‌تواند برای کشور رقم بزند و با این شرایط و عدم انجام اقدامات موثر قطعا در آینده افسوس خواهیم خورد که چرا به مدیریت بحران توجه کافی را نداشته ایم. ریاست شورای اسلامی شهر تهران جمله‌ای در خصوص زلزله اخیر اعلام کردند که این زلزله تذکری از سوی خداوند بود که به ما تهرانی‌ها بگوید که در چه وضعیتی قرار گرفتیم ان‌شالله بتوانیم این تذکر راجدی بگیرم و اقدامات موثری در راستای مدیریت بحران شهر تهران انجام دهیم.

نظر شما