شناسهٔ خبر: 47934 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

راه‌اندازی خط کشتیرانی بندر خرمشهر و بندر صحار عمان/ سرمایه‌گذاری یکهزار و ۱۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر امیرآباد/ تاکید بر تداوم حمایت از ناوگان ملی و حق پرچم

بندر خرمشهر راه‌اندازی خط کشتیرانی بندر خرمشهر و بندر صحار عمان، سرمایه‌گذاری یکهزار و ۱۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر امیرآباد، تلاش برای توسعه گردشگری دریایی رودخانه‌های اروند و کارون، رشد ۷ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر انزلی و تاکید بر تداوم حمایت از ناوگان ملی و حق پرچم از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

در هفته گذشته، خط کشتیرانی بندر خرمشهر و صحار عمان در مراسمی باحضور عضو هیات مدیره و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار خوزستان، سفیر عمان و جمعی از مسئولان استانی راه اندازی شد. بر اساسا اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، با راه اندازی این خط دریایی، صادرات از بندر خرمشهر به کشور عمان، آغاز خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای افزایش سهم ناوگان از حمل و نقل بین‌المللی

در هفته گذشته، همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام حمایت از ناوگان ملی و حق پرچم، گفت: باید ظرفیت‌های بیشتری را تحت‌پرچم کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم به گونه‌ای که اقتدار دریایی خود را در سطح بین‌المللی حفظ کنیم و بیشترین پتانسیل در این زمینه در اختیار ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تجمیع نمایشگاه‌های ارگان‌های دریایی

راستاد همچنین در نشست شورای‌عالی مدیران ارشد هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور بر ضرورت تجمیع نمایشگاه‌های ارگان‌های دریایی و حضور فعالتر ایران در IMO تاکید کرد و گفت: لازم است تمام ارگان های دریایی کشور در کمیته های مختلف IMO  حضوری فعال داشته باشند و از مواضع و منافع کشور در این حوزه دفاع کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توسعه تجارت دریایی مستلزم توجه به اروند و کارون است

عضو هیئت‌عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه تجارت، سفر و گردشگری دریایی در منطقه مستلزم توجه به رودخانه‌های اروند و کارون است.

حق شناس این خط بر مبنای توسعه صادرات غیرنفتی راه‌اندازی شده است و از این پس محصولات استان خوزستان به‌طور مستقیم از بندر خرمشهر به بندر صحار عمان منتقل می‌شود، همچنین بخشی از کانتینرهای حامل کالا متعلق به استان خوزستان با راه‌اندازی این خط از بندرعباس به بندر خرمشهر حمل می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر انزلی

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در بازدید از بنادر استان گیلان، گفت: یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد دریایی مبتنی بر صادرات باشد زیرا تولیدات صنعتی، کشاورزی، معادن و دیگر تولیدات داخلی در بخش های مختلف با توجه درخواست بازار کشورهای دیگر می‌تواند ایران را تبدیل به کشوری صادرکننده کند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر توجه همه‌جانبه ارکان نظام برای توسعه دریامحور

در هفته گذشته همچنین امیر دریا دار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت‌دفاع، گفت: چنانچه بخواهیم به توسعه دریامحور برسیم، ضرورت دارد، همه ارکان نظام با توجه بیشتری به سرعت حرکتی توسعه در حوزه دریا رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: برگزاری این رویدادها مطالبه‌ای است که آرام آرام در ذهن جامعه فرهیخته کشور جای می‌‌گیرد، ولی نیازمند زمان است، شاید با این آهنگ، حداقل ۴۰ تا ۵۰ سال زمان برد که ضرورت توسعه دریا در ذهن مسئولان و متولیان ما نهادینه شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تداوم روند مثبت شاخص‌های عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی از ابتدای امسال تاکنون گفت: تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری در این بندر طی ۹ ماه گذشته، در مجموع افزایش ۲۱ درصدی داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری یکهراز و ۱۰۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر امیرآباد

مدیرکل بندر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق مازندران با اشاره به ظرفیت‌های بالای بندرامیرآباد گفت: ظرفیت اسمی بندرامیرآباد برای تخلیه و بارگیری سالانه ۷,۵ میلیون تن است که در سال جاری تاکنون میزان تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم به ویژه راه‌آهن در توسعه بندر چابهار

در هفته گذشته همچنین، نماینده سیستان‌و‌بلوچستان با تاکید بر این مطلب که ضرورت دارد تا زیرساخت‌های لازم به ویژه راه‌آهن برای توسعه بندرچابهار محقق شود، گفت: در جلسه‌ای که با حضور ریاست‌جمهوری برگزار شد از ایشان درخواست کردم تا به ایجاد زیرساخت‌های لازم در چابهار توجه کنند و به راه‌آهن نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا با تزریق اعتبار به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی موجب افزایش ظرفیت بندر شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود کشتی نگار حامل بخش پنجم تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از ورود کشتی نگار حامل تجهیزات استراتژیک فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی ساخت کشور نایرو آلمان به بندر چابهار خبر داد و گفت: شتی نگار حامل بخش پنجم تجهیزات استراتژیک فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی وارد بندر چابهار شد. تجهیزات مذکور شامل ۲۷ دستگاه کانتینر ۴۰ فوت بخشی از تجهیزات مکنده‌های تخلیه غلات است. (جزییات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما