شناسهٔ خبر: 47938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس/ شناسایی پهنه‌های پرخطر ۴ استان در دستورکار شورای‌عالی شهرسازی/ تاکید بر پذیرش مسئولیت از سوی مهندسان/ واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول

شهر تهران کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس، برگزاری پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی مهندسی با تاکید وزیر راه و شهرسازی بر قبول پذیرش مسئولیت حرفه‌ای از سوی مهندسان، بررسی وضعیت رودخانه‌های شهری در شورای‌عالی شهرسازی و جزئیات واگذاری زمین و واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس، برگزاری پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی مهندسی با تاکید وزیر راه و شهرسازی بر پذیرش مسئولیت حرفه ای از سوی مهندسان و تضمین آن از سوی موسسات بیمه، ابراز همدردی با خانواده علی اکبر معین فر به دلیل درگذشت وی، برگزاری سیزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با موضوعات وضعیت رودخانه های شهری و بررسی طرح های ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهرها و پهنه بندی حریم شهر اصفهان، نوسازی ۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین در هفته گذشته، جزئیات زمین و واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دو معلول، واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قره داغ زنجان برای ایجاد سایت گردشگری تشریح شد. در عین حال موضوعاتی همچون حمایت وزارت راه و شهرسازی از توسعه گران در محلات هدف بازآفرینی، اعلام شناسایی پهنه های پرخطر تهران و در دستور کاربودن شناسایی پهنه های پرخطر ۴ استان دیگر در دستورکار شورای عالی شهرسازی، و در نهایت تشریح ضرورت سیاستگذاری دولت در جهت عرضه زمین و تغییر نگرش در سیاست های توسعه شهرها از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان، تنسیق امور مهندسان است

وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی مهندسی با تاکید بر اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: در آیین‌نامه کنترل ساختمان تلاش شده تا تفکیک نظارت از بازرسی، تنظیم‌کنندگی امور مهندسان در سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان و اینکه مهندسی حق مطلق مهندسان است و پذیرش مسئولیت حرفه‌ای از سوی مهندسان و تضمین آن مسئولیت از سوی موسسات بیمه، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اصلاح زیست‌پذیری شهرها با بهره‌مندی از خرد پیشینیان

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با فصلنامه آبادی مربوط به بهار و تابستان سال جاری (۹۶) ضمن تبیین اندیشه ایران‌شهری و پیوند آن با قابلیت زندگی در شهرها، اصلاح زیست‌پذیری شهرهای معاصر را در اندیشه‌ورزی و بهره‌مندی از خرد ایرانیان در ادوار تاریخی و چگونگی استفاده از خاک و آب دانست و گفت: ما باید خرد ایرانی را که می‌دانسته چگونه از آب و خاک استفاده کند به کار بگیریم نه اینکه مدام از انرژی و منابع استفاده کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ابراز همدردی وزیر راه و شهرسازی با خانواده علی‌اکبر معین‌فر

وزیر راه و شهرسازی به همراه رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شامگاه سه شنبه ۱۲ دی‌ماه به منظور ابراز همدری با خانواده مرحوم علی‌اکبر معین‌فر وزیر نفت دولت موقت جمهوری اسلامی در خانه  آن مرحوم حضور یافت و به خانواده وی تسلیت گفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره گیری از اندیشه محله محوری برای بازگشت به هویت گذشته محلات

آخوندی در مراسم کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس، ضمن تاکید بر این مطلب که پروژه فوق آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است، گفت: دولت، مردم و تمامی ساکنان محلات باید بر کشیدن خط بطلان بر تصمیمات و سیاست های گذشته اقدام کرده و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه گزارش وضعیت رودخانه‌های شهری در جلسه شورای‌عالی شهرسازی

در هفته گذشته همچنین وضعیت رودخانه‌های شهری(رودکنارها) و الزامات توجه به آنها در توسعه شهرها، ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهرها و همچنین پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان در سیزدهمین جلسه شورای‌عالی در سال ۹۶، طرح و بررسی شد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازخوانی نظام برنامه‌ریزی شهری در دستورکار

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب كه تهیه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور كار شورایعالی شهرسازی است گفت: ما معتقدیم شهر سازمانی اجتماعی است كه درآن باید كیفیت مقدم بر كمیت باشد.

ایزدی ادامه داد: در شهرها اساسا مفهوم واحد همسایگی و محله‌محوری كه اساس آن ضوابط انسانی بوده  فراموش شده است. همچنین در نظام ساخت و ساز بی‌توجهی به حقوق دیگران نتیجه‌اش شهرهایی شده  كه از كیفیت لازم برخوردار نیستند به همین دلیل نیازمند تجدیدنظر و بازخوانی طرح‌های توسعه شهری هستیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاستگذاری دولت در جهت عرضه زمین و تغییر نگرش در سیاست توسعه شهرها

مشاور تامین منابع مالی وزارت راه و شهرسازی ضمن یادآوری سیاستگذاری‌های عرضه زمین برای ایجاد توسعه پایدار‌کشور و جلوگیری از سوداگری این بخش، که نقش عمده ای در اشتغال دارد گفت: افزایش قیمت زمین در تولید و اشتغال تاثیری ندارد و به همین دلیل کشورها تلاش می کنند تا قیمت زمین افزایش نداشته باشد.

عبده تبریزی ادامه داد: در واقع شهرهای بزرگ و کوچک می‌توانند موتور رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی باشند و در عین‌حال می‌توانند موضوع گسترش محلات پست و گسترش بافت های نامناسب و حاشیه ای و سبب افزایش فقر شوند. لذا موضوع توسعه زمین و سیاست‌هایی که کشورها در این رابطه اعمال می کنند در شهرداری ها بسیار اهمیت دارد زیرا ما باید بدانیم که چه نوع توسعه ای در درون کشور می خواهیم داشته باشیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نوسازی ۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده تا پایان برنامه ششم توسعه

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این مطلب كه حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند گفت: تامین مسكن در نقاط مختلف كشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌بینی شده كه تا پایان برنامه ششم، ۶۶ هزار هكتار از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی شود.

مظاهریان ادامه داد: پیش‌بینی شده است كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده در سال نخست با  ۸۰ هزار میلیارد تومان آغاز شود. در سال گذشته و در دوران ركود شاهد بودیم كه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بود و طبق پیش‌بینی‌ها با رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم این مهم انجام پذیر خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به خانوارهای دومعلول

در هفته گذشته، همچنین عظیمیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تامین زمین و واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول، از واگذاری زمین برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی جدید به سازنده‌ها توسط سازمان ملی زمین خبر داد و گفت: در جلسه شورای مدیران برای تامین زمین و یا ساخت واحدمسکونی برای ۳هزار خانوار باقی‌مانده‌ای که معلول دارای معلول هستند تصمیم‌گیری می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخصیص زمین برای احداث مسکن کم‌درآمدها در زنجان

عظیمیان درهفته گذشته به زنجان سفر کرد و ضمن تشریح دستاوردهای سفر خود به استان زنجان، از واگذاری ۴۲ هکتار زمین در قره‌داغ برای ایجاد سایت گردشگری به بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، خبر داد و گفت: خانه تاریخی حکیمیان که پیش از این سفر در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن بود اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت تا مرمت آن آغاز شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت از توسعه‌گران در محلات هدف بازآفرینی

سرپرست شركت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید برایجاد همدلی میان تمامی كنش‌گران محله در حوزه مدیریت و اجرا جهت اجرایی شدن پروژه‌های بازآفرینی گفت: این همدلی كه باعث ورود جدی تمامی بخش‌ها از جمله دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم به عرصه عمل شد، تلاش دارد تا در نهایت به نوسازی، ارتقای زیربناها كشور و توانمندی‌های اجتماعی منجر شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما