شناسهٔ خبر: 47944 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته:

اتصال ریلی یزد به اقلید در گام‌های پایانی قرار دارد/ راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن/ تشریح ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه/ رشد ۳۰ درصدی حمل ریلی در بندر شهید رجایی

قطار برقی بازآفرینی محله و ایستگاه راه‌آهن قزوین با محوریت طرح TOD، جزئیاتی از آغاز فعالیت راه‌آهن زاهدان- مشهد و افزایش ۱۴ درصدی تناژ بارگیری با الحاق محور بافق-جندق به راه‌آهن یزد سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

اتصال ریلی یزد به اقلید در گام‌های پایانی قرار دارد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل اعلام کرد: گام‌های مهمی در راستای اتصال ریلی یزد به اقلید برداشته شده است. مسیری که با افتتاح آن هم زیرساخت‌های راه‌آهن برای جابه‌جایی کالا توسعه می‌یابد و هم امکان دسترسی شهر‌های جنوبی به مشهد با مسافتی کوتاه‌تر فراهم می‌شود.

اطلاعات جدید ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ساخت نشان می‌دهد که عملیات زیرسازی این پروژه به مرز پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و عملیات روسازی آن نیز در مرز ۴۵ درصد قرار دارد و به طور کلی نیمی از راه افتتاح این مسیر مهم برداشته شده است.

تشریح ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: برای تحقق اهداف راه‌آهن و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابه‌جایی مسافر، ۸۴هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که تلاش می‌شود ۵۰ درصد این رقم توسط بخش خصوصی تأمین شود.

رسولی افزود:‌ در زمان رسیدگی به برنامه در مجلس شورای اسلامی،‌ مجلس در حکمی دستیابی به سهم ۳۰ درصد سهم حمل بار و رسیدن به سهم ۲۰ درصدی حمل مسافر در انتهای برنامه را برای حمل و نقل ریلی تکلیف کرد. 

بازآفرینی محله و ایستگاه راه‌آهن قزوین با محوریت طرح TOD

مسعود حق لطفی در جلسه کارگروه TOD گفت: توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین در دستور کار اداره کل راه‌آهن شمالغرب قرار گرفته و مشاور نیز برای این طرح مشخص شده است همچنین طرح توسعه و بازآفرینی محله راه‌آهن نیز جزو اهداف بازآفرینی محله‌های ناکارآمد قرار دارد.

حق لطفی بیان کرد: با پیگیری‌های جدی که انجام شده و اعلام آمادگی شهر قزوین مصوب شد سه شهر ورامین در مقیاس شهر کوچک، قزوین در مقیاس شهرهای میانه و تهران به عنوان کلان‌شهر به صورت الگو و پایلوت طرح اجرایی TOD شروع به کار گردد، در واقع قزوین را می‌توان به عنوان اولین شهر برای اجرایی طرح TOD نام برد.

جزئیاتی از آغاز فعالیت راه‌آهن زاهدان- مشهد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور رسما آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان – مشهد را اعلام کرده و اتصال این شبکه به راه‌آهن سرخس را هدف اصلی از پیگیری این پروژه عنوان کرده است. این خط ریلی بناست با ساخت ۴۵ دستگاه پل روی آب و یک دستگاه پل بزرگ با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۹۸ هزار مترمکعب بتن ریزی به بهره‌برداری نهایی برسد.

براساس گزارش، آنچه در حال حاضر برای این مسیر پیش‌بینی شده سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعتی قطار‌های مسافری و ۹۰ کیلومتری قطار‌های باری خواهد بود.

راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن خبر داد و گفت: زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر عمل خواهد کرد و راه‌آهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکل‌گیری شرکت‌های استارتاپ است.

وی همچنین  افزود: راه‌آهن با درک این موضوع، راه‌اندازی مرکز کسب‌وکارهای نوین را در دستور کار قرار داد و هم‌اکنون در حال سازمان‌دهی است تا در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار رسمی این مرکز باشیم.

 رشد ۳۰ درصدی حمل ریلی در بندر شهید رجایی

مدیر كل راه آهن هرمزگان خاطرنشان کرد: در همین مدت عملكرد راه آهن هرمزگان به میزان ۱۴ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۲۰ تن كالا و محمولات بوده كه رشد ۱۵ درصدی را نشان داده و موجب رسیدن تن كیلومتر مرزی به میزان ۵ میلیارد و ۷۱۳میلیون و ۸۳۰ هزار و ۳۶۴ تن كیلومتر شده كه رشد۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. 

پورفخری گفت: در این مدت عملكرد بندر شهید رجایی نیز ۷ میلیون و ۱۰۷هزار و ۹ تن كالا بوده كه رشد ۳۰ درصدی حمل ریلی در بندر شهید رجایی را شاهد بوده ایم و در زمینه حمل ریلی كانتینر نیز با حمل ۷۷ هزار ۱۳۴TEU، كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۴ درصدی تناژ بارگیری با الحاق محور بافق-جندق به راه‌آهن یزد

 سرپرست اداره كل راه آهن يزد از تحویل محور بافق – جندق به طول ۱۵۰ كيلومتر خبر داد و گفت: با الحاق محور مذكور حدود ۱۴ درصد به تناژ بارگيري راه‌آهن يزد اضافه می‌شود.

رضوي افزود، روزانه ۱۸ رام قطار باري از محور مذكور محموله هاي ترانزيتي را از مبدا سرخس به بندرعباس و بالعكس منتقل مي كنند.

نظر شما