شناسهٔ خبر: 4797 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همایش دو روزه بازآفرینی پایدار محله‌های هدف شهر سبزوار برگزار شد؛

برنامه‌های بهسازی بافت‌های فرسوده سبزوار/ برخی ساختمان‌های کشور فرسوده ساخته می‌شوند

بافت فرسوده قم رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همایش دو روزه بازآفرینی پایدار محله‌های هدف شهر سبزوار با انتقاد از شیوه ساخت‌وساز در کشور گفت: برای پایداری بافت‌های فرسوده باید ابتدا وضعیت اقتصادی و فرهنگی این محلات را پایدار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی شهرداری سبزوار، نخستین همایش ملی تخصصی بازآفرینی پایدار و محله‌های هدف شهر سبزوار هفتم و هشتم اسفند ماه با حضور سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، کوروش پرند معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، همایون هاشمی رئیس  سازمان بهزیستی کشور، علیرضا ابلقی معاون ساماندهی و توسعه نوسازی بافت‌های فرسوده، نریمان مصطفائی مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی  شهری پایدار، فرهاد قلی زاده مدیر کل دفتر نظارات بر امور اجرائی و منا عرفانیان مدیر کل دفتر مطالعات کابردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، برادران فرماندار، طالبی شهردار و کرامت رئیس شورای شهر سبزوار، موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی، مظفر صرافی و نوید سعیدی رضوانی از اساتید دانشگاه‌ و تعدادی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در سبزوار برگزار شد.

علیرضا ابلقی در نخستین همایش بازآفرینی پایدار محله‌های هدف شهر سبزوار با بیان اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سال ۷۶ به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی تشکیل شده است، اظهار کرد: این شرکت بررسی وضعیت محدوده‌های ناکارآمد شهری شامل بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت‌های تاریخی و مناطق حاشیه‌نشین که در سراسر کشور پراکنده هستند را در دستور کار خود دارد.

معاون ساماندهی و توسعه نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: بر مبنای سند ملی باز آفرینی شهری همه دستگاه‌های حوزه مدیریت شهری به نوعی در تامین خدمات و زیر ساخت‌های لازم در حوزه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی دست اندرکار و موثر هستند.

وی با بیان اینکه مطالعات مورد نیاز این مناطق توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این مطالعات به صورت خاص در قالب بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشین، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های تاریخی صورت می‌گیرد.

توجه به معیشت، اقتصاد، رفاه اجتماعی، اشتغال و فرهنگ لازمه ساماندهی حاشیه‌نشینی

ابلقی با بیان اینکه در دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای نسبت به ساماندهی این سکونتگاه‌ها شد، ادامه داد: در رویکرد گذشته اقدامات پیش‌بینی شده در سند بازآفرینی مناطق شهری در چارچوب اقدامات همه دستگاه‌ها و کالبدی صورت می‌گرفت اما در رویکرد جدید دولت همکاری‌های بین بخشی و مشارکت اجتماعی مردم را در دستور کار قرار داده است.

معاون ساماندهی و توسعه نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه دولت یازدهم تسهیلات خوبی در راستای باژآفرینی بافت‌های هدف نوسازی در نظر گرفته است اظهار کرد: این تسهیلات در کلانشهر‌ها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای متوسط ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۳۰ میلیون تومان است که در بحث سکونتگاه‌های غیر رسمی برای دریافت این تسهیلات به دلیل نداشتن سند مالکیت باید از طریق اسناد جایگزین اقدام شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی اقدامات خوبی انجام داده است افزود: سکونتگاه‌های غیر رسمی سبزوار مورد مطالعه قرار گرفته که خوشبختانه با حضور شهردار این شهر روند ساماندهی این مناطق با سرعت بیشتری در حال اجراست.

ابلقی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی دارای مشکلاتی با ابعاد چند وجهی هستند، گفت: مهم‌ترین برنامه برای توانمندسازی این سکونتگاه‌ها توجه به معیشت، اقتصاد، رفاه اجتماعی، اشتغال و ارتقا سطح فرهنگی است.

سکونتگاه‌های غیررسمی؛ سرطان خاموش شهرهای ایران

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانان نخستین همایش تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف سبزوار با بیان اینکه مسئله سکونتگاه‌های غیر رسمی از معضلاتی است که مسئولان در سطوح مختلف با آن دست به گریبان هستند، اظهار داشت: متاسفانه امروز بسیاری از شهر‌ها در این زمینه دارای بحران جدی هستند که بعضا در برخی از آن‌ها از این بحران با عنوان سرطان خاموش یاد می‌شود.

سید مهدی هاشمی با بیان اینکه باید برای درمان این مسائل و معضلات اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد، عنوان کرد: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در این زمینه راهکارهای خوبی را ارائه کند تا مسئولان بتوانند با یک عزم جدی برای حل این مشکلات گام بردارند.

وی با بیان اینکه ما در بافت‌های فرسوده با مشکلات جدی مواجه هستیم، یادآور شد: ساکنان این بافت‌های فرسوده که عموما در مناطق مرکزی شهر‌ها ساکن هستند به سرعت به سمت مناطق حاشیه‌نشین برای زندگی و سکونت روی می‌آورند که این مسئله از معضلات مهمی است که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود در آینده هزینه‌های سنگینی را برای ما در پی خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل مناطق حاشیه‌نشین مسئله گسست‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، گفت: پایداری و بهسازی محلات، ارتقاء سطح زندگی آحاد مختلف جامعه، جلوگیری از توسعه فرسودگی بافت‌های شهری و … از راهکار‌ها مقابله با این مسائل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های میان مدت وضعیت را بهبود ببخشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هیچگاه به راهکارهای بلند مدت و اساسی در این زمینه توجه نمی‌کنیم و دلیل آن این است که افراد مسئول می‌خواهند تا کار‌ها و برنامه‌ها را در درون مدیریت و زندگی خود اجرایی کنند..

وی با بیان اینکه معضلات سکونتگاه‌های غیر رسمی همواره متوجه آیندگان نیز هست، گفت: بافت‌های سکونتی در مناطق فرسوده غیر پایدار است و جمعیت ساکن در آن نیز غیر پایدار هستند و اگر این جمعیت غیر پایدار کنترل نشود به ناپایداری در سطح شهر می‌رسیم.

هاشمی با بیان اینکه برای پایداری این مناطق باید ابتدا وضعیت اقتصادی و فرهنگی این محلات را پایدار کرد، گفت: برای اجرای این برنامه نیازمند به عزم ملی و همکاری همه جانبه بین مسئولان هستیم. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله رعایت کیفیت ساخت‌ و سازهای شهری نیز گفت: متاسفانه وضعیت ساخت‌ و سازهای وخیم است و نباید گذاشت در وضعیت ساخت‌ و ساز‌ها از این بد‌تر شود.

وی با بیان اینکه عمر مفید ساخت یک ساختمان در کشور فقط ۳۰ سال است، ادامه داد: برخی از ساختمان‌های کشور اصلا فرسوده ساخته می‌شوند.

هاشمی با بیان اینکه یک سوم اقتصاد کشور از صنعت ساختمان تامین می‌شود، یادآور شد: این نوع نگاه و ساخت‌ و ساز با مدل‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و متاسفانه سبب بروز آسیب‌های محیط زیستی نیز شده است.

وی افزود: کمیسیون عمران مجلس آمادگی کاملی برای کمک به ارتقا مناطق حاشیه‌نشین و رفع معضلات آن دارد. ما آمادگی داریم تا در این زمینه قوانین مورد نیاز را تصویب و قوانین مضر را متوقف کنیم تا بتوانیم در این زمینه گام برداریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محله‌سازی، جلوگیری از تخریب، توجه به شبکه حمل و نقل عمومی، شبکه معابر و پیاده‌سازی شبکه تجهیزات از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد؛ گفت: توجه به جذب مشارکت‌های عمومی، کمک گرفتن از بخش خصوصی و توجه به نظام اجتماعی نیز باید در دستور کار مسئولان باشد.

کلنگ زنی و بهره برداری از ۲۶ طرح شهری در سبزوار

مراسم کلنگ‌زنی ۱۳ طرح شامل ایجاد مهدکودک و مجتمع خدمات بهزیستی، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، گروه‌های دهکده مهارت، مرکز و پایگاه سلامت، ایستگاه آتش نشانی، کتابخانه، خانه محله، فضای آموزشی و کلانتری در شهر سبزوار برگزار شد.

طرح‌های مهدکودک، تشکیل گروه‌های همیار، دو باب خانه بهداشت، غربالگری سلامت، صندوق توسعه محلی، خط اتوبوسرانی، آماده سازی کتابخانه سیار، نمایشگاه توانمندی و اشتغال نیز طرح‌های به بهره برداری رسیده در شهر سبزوار هستند.

در همین چارچوب دبیرخانه دوسالانه همایش بازآفرینی پایدار شهری ایران در سبزوار و مرکز توانمندسازی شغلی بازارمحور نیز در سبزوار افتتاح شد.

در حاشیه این همایش نریمان مصطفائی مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، دو پروژه خانه محله و کتابخانه عمومی را کلنگ‌زنی کرد. همچنین فرهاد قلی‌زاده مدیر کل دفتر دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز از روند اقدامات انجام شده در محلات هدف بازآفرینی و پروژه‌ها واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای مشهد و سبزوار بازدید به عمل آورد./

نظر شما