شناسهٔ خبر: 48000 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی مطرح کرد:

ضرورت بسیج دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی برای بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: پیگیری بافت‌های ناکارآمد شهری اعم از بافت‌های میانی فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای و همچنین بافت تاریخی با جدیت بیشتری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است و جهت اجرایی شدن آن همه دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری باید بسیج شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان مرکزی در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی و دکتر کریمی نماینده منتخب اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین به منظور پیگیری بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی، فرسوده و ناکارآمد شهر اراک برگزار شد، مجید شارقی گفت:

از آنجا که موضوع بازآفرینی شهری از جمله سیاست‌های مورد اولویت ریاست محترم جمهور و دولت است و فرسوده شدن بافت‌های میانی و تاریخی، حاشیه‌نشینی و بی‌سامانی روستاهای ملحق شده به شهرها بزرگ‌ترین مسئله شهری کنونی ماست و با توجه به تغییر ماهیت مسئله مسکن که امروزه بیشتر با پدیده کیفی بدمسکنی روبه‌رو هستیم، پیگیری بافت‌های ناکارآمد شهری اعم از بافت‌های میانی فرسوده و بافت‌های حاشیه‌ای با جدیت بیشتری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی آمار کل بافت‌های فرسوده مصوب شهری استان را به جز سکونتگاه‌های غیررسمی معادل ۸.۵ درصد مساحت محدوده آن شهرها و جمعیت ساکن در بافت‌های نابسامان مصوب شهری استان ۱۲۵۰۰۰ نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت آن شهر اعلام کرد و مشکل مسکن در اراک را عدم وجود اراضی و زمین دولتی دانست و گفت: ما توسعه بابت فضای مسکونی در شهر اراک نداریم اما در کنار این محدودیت تقاضای مسکن نیز وجود دارد و همین امر ورود در بافت‌های فرسوده و غیررسمی را نیز بیشتر می‌طلبد.

شارقی در ادامه اظهار کرد: خلأ قانونی در بحث املاک بسیار جدی است و وظیفه راه و شهرسازی سیاست‌گذاری و نظارت بر توسعه شهری و بازآفرینی شهری است.

وی وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در استان را ۷۱۲ هکتار عنوان کرد و به اقدامات انجام شده در شهر اراک، کوی امام علی، کوی سجادیه (باغ خلج) و سایر نقاط اشاره کرد و گفت: در این بافت‌های ناکارآمد، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده مطالعاتی انجام شده و در ستاد بازآفرینی استان که شامل ۲۲ دستگاه است در پی جلساتی دستگاه‌ها باید ضمن معرفی برنامه‌ها و اعتبارات ورود پیدا کنند تا بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.

در ادامه دکتر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع در چند محله در شهر اراک بیش از ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده داریم که این بافت هفت درصد از مساحت شهر اراک و ۱۲ درصد از جمعیت این شهر را در برمی‌گیرد. با توجه به اینکه حجم گسترده‌ای از جمعیت شهر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند نیاز است که هر چه سریع‌تر دستگاه‌های مربوطه در استان برای ساماندهی این بافت و نوسازی آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در قانون ششم برنامه توسعه هم تسهیلاتی برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده و تکالیفی برای دولت در این حوزه دیده شده که با توجه به مراجعات گسترده مردمی در کوی امام علی (ع) و کوی امام سجاد (ع) و منطقه کوی ولی‌عصر (عج) در شهر اراک و سایر محلاتی که شامل این بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌شوند، امروز در این جلسه مروری بر اقدامات شکل گرفته داشتیم.

کریمی بیان کرد: امیدواریم که با همت مسئولان بتوانیم هر چه سریع‌تر شاهد آغاز عملیات جدی‌تر و گسترده‌تر از گذشته برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی باشیم.

وی همچنین گفت: با توجه به مخاطرات جدی که بافت‌های فرسوده مقابل پدیده‌های حوادث طبیعی به ویژه دارند نیاز است که سرعت این اقدامات در شهر اراک افزایش پیدا کند و ما هم بتوانیم پاسخگوی مراجعات مردم در این زمینه باشیم.

در ادامه دکتر موزونی برنامه‌های اجرائی سال ۹۶ شرکت عمران و بهسازی شهری در استان را شامل محورهای مطالعاتی بازآفرینی شهری و پروژه‌های اجرائی در محلات هدف شهرهای استان را تشریح کرد.

وی نیز بر مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط در بافت‌های فوق تأکید داشت و پیشنهاد کرد: با تأسیس نهاد توسعه محله در محلات هدف و با همکاری و مشارکت نهادهای غیردولتی، شهرداری و مردم ساکن در محلات هدف برنامه اجرائی پیگیری گردد.

نظر شما