شناسهٔ خبر: 48007 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کیان پور مطرح کرد:

بافت فرسوده تهدیدی بالقوه برای ۲/۵ میلیون نفر از پایتخت‌نشینان/ نوسازی باید توسط بخش خصوصی انجام شود

مجید کیان پور نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با بودجه دولتی نوسازی بافت فرسوده محقق نمی‌شود، تصریح کرد: باید با ارائه مشوق‌هایی به بخش خصوصی این مهم را تحقق بخشید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیان پور با بیان وجود ۳ هزار هکتار بافت فرسوده در پایتخت، گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پایتخت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و با توجه به زلزله خیر بودن تهران جان و مال این افراد در معرض تهدید قرار دارد.

نماینده مردم دورود و ازنا با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده توجیه اقتصادی ندارد، افزود: باید به گونه‌ای اقدام کرد که قیمت تمام شده ملک کمتر از قیمت فروش باشد.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده باید توسط بخش خصوصی انجام شود، گفت: دولت نباید ورود مستقیم به این موضوع داشته باشد بلکه باید شهرداری‌ها، وزارت کشور، راه و شهرسازی و اقتصاد و امور دارایی و بانک‌ها بسته حمایتی ویژه‌ای برای بافت فرسوده تهیه و این بسته از سوی هیات دولت تصویب شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را برای نوسازی انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تا زمانی که تسهیلات مناسب پرداخت نشود سرمایه گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده نخواهند داشت.

کیان پور با بیان اینکه عوارض نوسازی و صدور پروانه باید از سوی شهرداری‌ها و وزارت کشور رایگان محاسبه شود تا نوسازی توجیه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: همچنین باید مشوق‌های لازم از سوی دولت به صاحبان بافت‌های فرسوده ارائه شود تا نوسازی تحقق یابد.

وی به خانه ملت گفت: بخش خصوصی را می‌توان تشویق به ساخت روبنا‌های بافت فرسوده کرد و آن را از پرداخت مالیات معاف کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، با بیان اینکه با بودجه دولتی نوسازی بافت فرسوده محقق نمی‌شود، تصریح کرد: با ارائه مشوق‌های لازم به بخش خصوصی و مالکان می‌توان نوسازی بافت فرسوده را تحقق بخشید، زیرا امکان ورود مستقیم دولت وجود نداشته و در واقع نوسازی از توان دولت خارج است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و مناطق زلزله خیر از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است، گفت: از سویی مبلغی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ نیز پیش بینی شده است، اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که تمامی این مبالغ باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه شده و صرف امور دیگر نشود.

نظر شما