شناسهٔ خبر: 48054 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

اتمام بازنگری در طرح تفصیلی تهران تا پایان سال ۹۷/ کلنگ‌زنی ساختمان ۱۰ طبقه جدید پلاسکو در ۲۹ دی

مهدی حجت معاون معماری وشهرسازی شهرداری تهران از اتمام بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی حجت در نشست خبری خود با بیان اینکه یکی ازمهمترین برنامه‌های پیش روی من مسئله بازنگری در طرح تفصیلی است گفت: طرح جامع و تفصیلی کم و بیش و ناقص و کامل در طی سال‌های اخیر اجرا شده اما نتوانسته است توقعات را برآورده کند.

اتمام بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال آینده 

حجت از اتمام بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال آینده خبر داد و با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های پیش روی من مسئله بازنگری در طرح تفصیلی است، گفت: طرح جامع و تفصیلی کم و بیش ، ناقص و کامل در طی سال‌های اخیر اجرا شده اما نتوانسته است توقعات را برآورده کند.

وی افزود: تا انتهای سال ۹۷ باید دستورالعمل زندگی آینده در تهران در حوزه شهرسازی را در قالب طرح جامع تفصیلی ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که بازنگری در طرح تفصیلی چگونه خواهد بود، گفت: در طرح تفصیلی مداخلات زیادی صورت گرفته و شاهد انحراف در این طرح نسبت به طرح اولیه هستیم اما جای سوال است که آیا حتی اگر بر اساس طرح تفصیلی ارائه شده اولیه کار پیش می‌رفت باز هم به آرمان‌هایمان می‌رسیدیم؟ که بر همین اساس شورای شهر تهران در مصوبه‌ای به معاونت شهرسازی فرصت شش ماهه داده تا میزان انحراف از طرح تفصیلی را گزارش دهیم اما ما به دنبال آن هستیم که ببینیم آیا واقعا اهداف طرح تفصیلی در بلندمدت پاسخگوی همه نیازها هست یا خیر؟ میزان انطباق پذیری آن با طرح جامع چقدر بوده است؟ و بر اساس طرح جامع و اهدافی که داشتیم به چه مقدار باید در طرح تفصیلی بازنگری صورت گیرد چرا که در برخی از مناطق تا سال ۱۴۰۴ هر چه که باید ساخته شود، ساخته شده هر چند که معتقدیم هنوز ظرفیت‌های پنهان در تهران زیاد است و شهر تهران شهر سوخته نیست.

کلنگ‌زنی ساختمان ۱۰ طبقه جدید پلاسکو در ۲۹ دی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کلنگ‌زنی ساختمان ۱۰ طبقه جدید پلاسکو در ۲۹ دی خبر داد و گفت : ساخت ساختمان جدید پلاسکو حدود سه سال طول می‌کشد.

حجت درخصوص سرانجام ساختمان پلاسکو، گفت:‌ از همان ابتدا بنیاد مستضعفان سعی کرد با تشکیل کارگروهای تخصصی روند کار را سرعت ببخشد و حتی مسابقه ایده طراحی ساختمان جدید پلاسکو را اجرا کرد.

وی افزود: بنیاد مستضعفان زمینی که در زیر ساختمان بود، همچنین پارکینگ "اکبر" در شرق آن به مساحت ۴۲۰۰ متر و ساختمان پنج طبقه پشتی را خریداری کرده تا بتواند مجتمعی بسازد. 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما تراکم  قانونی را که در طرح تفصیلی است به رسمیت می‌شناسیم، اما از سوی دیگر حقوق مکتسبه کسبه هم باید در نظر گرفته می‌شود، گفت: نهایتا با جمع بندی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در ۲۹ دی ماه جاری کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده شود، ساختمان جدید ۵ طبقه پارکینگ دارد و در ۱۰ طبقه ساخته می‌شود.

حجت با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده که پلاسکو در حریم مدرسه "ژاندارک" است، گفت: با این حال سازمان میراث فرهنگی موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی این ساختمان ساخته شود، هرچند می توانیم بارگذاری را در سمت پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است با طراحی خاصی کمتر کنیم.

به گفته وی، باید در پلاسکو ۲۳۰۰ پارکینگ ساخته می‌شود، اما با توجه به اینکه تنها در ۵ طبقه زیرزمین ۱۳۰۰ پارکینگ می‌توانستند بسازند قرار است بنیاد مستضعفان پارکینگ مقابل پلاسکو پارکینک پروانه را مرمت و هوشمند کند. تا مابقی ظرفیت پارکینگ‌ها در این قسمت تامین شود.

حجت با بیان اینکه تردد خودروها به پاساژ روبرو موجب قطع شدن خط ویژه اتوبوس و بروز حوادثی می‌شد، گفت: بنیاد مستضعفان قبول کرد که از طرح ایجاد خط ال‌.آر.تی در مسیر بهارستان حمایت کند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری با بنیاد مستضعفان در خصوص پلاسکو با قوانین جاری عمل کرد منتها برای اینکه ساخت پلاسکو مشکلات دیگری ایجاد نکند همه جوانب را سنجیده‌ایم.

وی در مورد هشدار رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در خصوص سرپیچی مناطق از بخشنامه شهردار تهران گفت: اخطار این عضو شورای شهر به جا بود چرا که هر چقدر در دستگاه عریض و طویل شهرداری دقیق باشیم باز هم ممکن است کار خطایی صورت گیرد اما هیچ کدام از معاونین در صدد اینکه بخشنامه شهردار را کنار بزنند نیستند اما ممکن است تخلف کوچکی در جایی کوچک انجام گیرد که به شدت مراقب هستیم.

بررسی پرونده برج‌ها به صورت خاص

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد پروانه ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر تهران صادر شده که هنوز مالک اقدام به ساخت آن نکرده گفت: کمتر از ۱۰۰ ساختمان بلندمرتبه در پایتخت کارهایش انجام شده یعنی پروانه دریافت و عوارضش را پرداخت کرده‌اند که از نظر حقوقی هیچ راهی نیست تا مانع ساخت و ساز این ساختمان‌های بلندمرتبه شویم هر چند که در برخی از موارد عمر پروانه صادره گذشته و پروانه ابطال شده است و در برخی پرونده‌ها نیز مالک اقدام به اخذ جواز کرده اما مبلغی را به عنوان علی الحساب پرداخت کرده که حقوق مکتسبه ایجاد نکرده است و من در این خصوص به تمام مناطق از جمله  مناطق دو، پنج، ۲۲ و ... اعلام کرده‌ام که این نوع پرونده‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کنند و در هر هفته در یک جلسه این پرونده‌ها را که به نام «مشکوک» نامگذاری کردم و بلاتکلیف هستند را بررسی کنیم تا یک راه برون رفت پیدا کنیم.

حجت با بیان اینکه بین تخلف و فساد تفاوت وجود دارد، گفت: برخی افراد به خاطر منافع شهرداری ممکن است تخلفی را انجام دهند اما پول را به حساب شهرداری ریخته باشند که به سبب کارهایی که انجام داده‌اند متخلف شناخته شده و به قسمت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می‌شوند اما اگر مشخص شود که در تخلف فساد شخصی هم وجود داشته این دیگر رویه برخورد دیگری می‌طلبد و آمار دارم که تعدادی از افراد به قوه قضاییه معرفی شدند.

تعاونی‌های مسکن رها شده دردسرساز شدند

وی با بیان اینکه من ضامن تمام کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند نیستم،‌ تصریح کرد: البته قرار است از این به بعد همه کارها به صورت شفاف بر روی سیستم شهرداری منعکس شود تا همه مردم آن را ببینند.

وی با بیان اینکه مشکل تعاونی مسکن شرکت‌ها و ... دردسرساز شده، گفت: ما گرفتار تعاونی مسکن شرکت‌ها و ... هستیم و نمی‌دانیم چه کنیم؟ از یک سو حقوق شهر را باید در نظر بگیریم و از یک سو حقوق مردم و اما در کل ناتمام ماندن تعاونی‌های مسکن گرفتارمان کرده است.

پیشنهاد ایجاد حاشیه نازک سبز در حریم تهران

حجت در ادامه به مسئله حریم اشاره کرد و ادامه داد: حریم مسئله مهمی است؛ چرا که میزان استقرار جمعیت در حریم بیش از خود شهر تهران شده و این مسئله شهر را تهدید می‌کند و باید توجه ویژه‌ای به حریم شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق حوزه خدمات و نفوذ شهرداری‌ها و استانداری‌ها مشخص نیست، گفت: با وزارت شهرسازی جلساتی برگزار کردیم که حداقل در لایحه قانونی که به مجلس می‌فرستند شهر تهران و حریم آن را به طور مشخص نسبت به سایر شهرها در نظر بگیرند و با استانداری نیز توافق کردیم که در تفویض اختیار کاری نکنند که سودجویان به این مناطق بیایند. چرا که این مناطق نیازمند کنترل بیشتری به علت عدم تداخل سوء استفاده کنندگان است و باید استقرار لوازم مانیتورینگ را در این مناطق داشته باشیم. چرا که شبانه اقدام به ساخت و ساز می‌شود و حقوق مکتسبه ایجاد می‌کند و یا برخی تعاونی‌ها نسبت به زمین‌های اطراف نظر دارند و بعضا با آنها درگیر می‌شویم و حتما باید قانون مشخصی در خصوص تعیین میزان حریم در مجلس به تصویب برسد هر چند که ما پیشنهاد ایجاد حاشیه نازک سبز دور حریم را در شورا مطرح کردیم که حداقل این حاشیه سبز حریم را مشخص کند.

امیدواریم ظرف چند ماه آینده مسئله زمانبر بودن صدور پروانه حل شود

حجت در ادامه با اشاره به تحول در نظام شهرسازی پایتخت اشاره کرد و گفت: پروسه طولانی صدور پروانه کاهش خواهد یافت چرا که صدور پروانه دو مبحث دارد که یکی از آنها در داخل شهرداری و دیگری مربوط به موسسات بیرونی دخیل در صدور پروانه از جمله آتش نشانی است که مسیر را طولانی‌تر می‌کند که امیدواریم ظرف چند ماه آینده مسئله زمانبر بودن صدور پروانه حل شود.

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه به ساختمان ساختن فکر می‌شود، تصریح کرد: به تازگی مد شده که سازندگان با نصب بنری بابت مزاحمت‌های ایجاد شده از اهالی عذرخواهی می‌کنند اما جای سوال است که همه حقوق همسایگان رعایت می‌شود؟ آیا سازنده به رفاه همسایگان نیز توجه می‌کند که ما باید به سمتی برویم که سازندگان به رعایت همه اصول پایبند شود.

نظر شما