به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جریان بازدید از این پروژه گفت: راهآهن رشت- قزوین یکی از مهمترین و سختترین خطهای ریلی کشور است که با حجم عملیاتی بالا در حال ساخت است.
وی با اشاره به سخت گذر بودن بخشهایی از مسیر عبور راهآهن رشت- قزوین بیان کرد: از مجموع ۱۶۴ کیلومتر این پروژه ۲۸ کیلومتر آن از مسیر تونل و گالری و ۸ کیلومتران از روی پل عبور میکند که از لحاظ حجم کاری جزء بزرگترین پروژههای ریلی کشور محسوب میشود.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: با هزینههای امروز میتوان گفت پروژه ریلی راهآهن قزوین به رشت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان تزریقشده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن را هزینه کردهایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود.
خادمی تصریح کرد: در محدوده ۵۵ کیلومتری اتوبان قزوین به رشت برای نصب تیرهای ۱۰۰ متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیدهای است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار همراهی داریم.
وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع ۱۶۵ کیلومتر مسیر حدود ۱۸ کیلومتر آن باقیمانده که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل پروژه را نداریم.
خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید در روی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود ۲۵۰ تُن وزن و هرکدام ۱۰۰ متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغهای برای تکمیل نداریم.
وی با بیان اینکه با اتمام این پروژه آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل میگردد، تصریح کرد: با ادامه خط آهن قزوین-رشت به انزلی و آستارا یکی از مهمترین پروژههای ریلی شمال به جنوب تکمیل میگردد که این امر میتواند در ترانزیت کالا و مسافر نقش بارزی ایفا نماید.
وی عنوان کرد: تلاش کردهایم تمامی تجهیزات موردنیاز شبکه ریلی را از داخل تأمین کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد.
گفتنی است: مسیر خط آهن قزوین – رشت ۱۶۴ کیلومتر است و ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده؛ این مسیر در قالب هشت قطعه کار میشود و این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.
نظر شما