شناسهٔ خبر: 48082 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

گزارش بررسی و تعیین تکلیف ۳ مصوبه در شورای عالی شهرسازی/ ایزدی: خطوط قرمز کمیسیون ماده ۵ را تعیین کردیم/ تعامل خوبی با شهرداری تهران داریم

جلسه طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن (مصوب کمیسیون ماده ۵)، ارایه گزارش پیرامون استفاده از فناوری‌های نوین در تهیه عکس و نقشه شهرها و تعیین‌تکلیف شورای‌عالی در خصوص توسعه شهر صنعتی ماموت در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی در سال ۹۶، طرح، بررسی و تعیین‌تکلیف شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ به ریاست دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری محمدسعید ایزدی معاون وی و دبیر شورا، با حضور اعضای اصلی شورا، مسئولان استانی و دبیران کمیته‌های فنی و مدیران کل دفاتر معاونت معماری و شهرسازی با سه دستور جلسه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

دستور جلسه‌های چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، شامل ارایه گزارش پیرامون استفاده از فناوری‌های نوین در تهیه عکس و نقشه شهرها، تعیین‌تکلیف شورای‌عالی در خصوص توسعه شهر صنعتی ماموت و طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن (مصوبه کمیسیون ماده ۵ تهران) بود.

ارایه گزارش استفاده از فناوری‌های نوین در تهیه عکس و نقشه شهرها

همچنین در موضوع استفاده از فن‌آوری‌های نوین در تهیه عکس و نقشه شهرها، گزارش سازمان نقشه‌برداری مبنی بر امکان تولید عکس‌های سه بعدی برای کلیه شهرهای کشور، موضوع با توضیحات کامل سازمان نقشه‌برداری و مشاور طرح فوق مورد موشکافی قرار گرفت.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی در جلسه ارایه گزارش پیرامون استفاده از فن‌آوری‌های نوین در تهیه عکس و نقش شهرها، گفت: قصد ما از طرح موضوع فوق، تشريح آخرين فن آوری‌ها در حوزه تهيه تصاوير و نقشه از شهرها و كاربرد مختلف آن در برنامه هاي حفاظت از میراث فرهنگی، تهيه طرح هاي شهرسازي در مقياس هاي مختلف، راهسازي، نظارت و پايش در عرصه هاي مختلف بود و تاکید بر این نکته که تفاوت این نوع از مستندسازی در تشریح وضع موجود با شکل گذشته كه نشان دهنده تفاوت های فراوانی است که به نتایج دقیق تری خواهد انجامید.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: این موضوع به کمیته فنی می‌رود تا در مورد آن به جمع‌بندی روشنی دست یابیم.

ایزدی همچنین گفت: روش فوق در سه نمونه موردي به عنوان پایلوت مورد بررسی و آزمون قرار می گیرد و نتایج برای تصمیم گیری نهایی شورا به شورای عالی ارایه خواهد شد.

این طرح با موافقت اعضای شورا و همچنين تاكيد نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه بود.

آخرین تصمیمات شورا درباره شهر صنعتی ماموت

در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری، همچنین، در خصوص توسعه شهر صنعتی ماموت نیز تصمیم‌گیری شد. بر اساس اعلام دبیرخانه شورا، افزایش توسعه صنعتی ماموت در باند شمالی کرج- قزوین، ۲ سال گذشته در شورای‌عالی مطرح و مقرر شد تا مجموعا ۳۰ هکتار برای توسعه شهر در نظر گرفته شود. ابتدا توسعه در بخش شمالی شهر کوهسار پیشنهاد شد که به دلیل زراعی بودن آن با مخالف محیط‌زیست و همچنین جهاد کشاورزی مواجه شد و بر همین اساس توسعه شهر در جنوب مجموعه مورد توجه قرار گرفت.

در جلسه چهاردهم شورای عالی، بار دیگر موارد فوق مورد بازنگری قرار گرفت و نظر کمیته فنی نیز ارایه شد. در نهایت با تاکید دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مبنی بر این مطلب که باید نسبت به تصمیمات ملی پای بندی نشان داد، همچنین با اخذ موافقت سازمان محیط‌ زیست و جهاد کشاورزی با بلامانع بودن توسعه در بخش جنوبی مجموعه، تصمیم شورابر آن شد تا به شكل مشروط و پرهيز از توسعه صنعت، بخش هاي اداري و بازاريابي مجموعه در بخش جنوبی در مجموعه صنعتی ماموت موافقت شود.

تعیین خطوط قرمز شورای‌عالی شهرسازی برای کمیسیون‌های ماده ۵

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در حاشیه برگزاری چهاردهمین جلسه شورای‌عالی در سال جاری، در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با این مطلب که تصمیمات شورای‌ عالي شهرسازي و معماري در حفظ باغات کن تا چه اندازه ضمانت اجرایي دارد و چه الزامی برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند با توجه به آنکه نگاه حاکم بر شهرداری‌ها در دهه گذشته و در دوره پیشین، عمدتا بر درآمدزایی در امر ساخت و ساز متکی بود، گفت: مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران لازم الاجرا است، و عدم اجراي مصوبات و سرباز زدن از آن تخلف محسوب مي شود، علي ايحال با تعامل خوبي كه بين وزارت راه و شهرسازي و مديريت شهري وجود دارد، مصوبات مسير درست خود را طي خواهد كرد، در خصوص مصوبه اخير نيز لازم به ذكر است كه شوراي عالی شهرسازي مخالف خروج ساکنان محلی کن از محل سکونت فعلی‌شان است اما تاكيد ما حفاظت و تلاش براي جلوگيري از تخريب باغات اين منطقه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که بررسي موضوع باغات کن از سوی شورای‌عالی شهرسازی و مصوبه كميسيون ماده پنج در اين خصوص خود دليلي بر توجه ويژه شورا بر حفظ باغات اين منطقه است، افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه چهاردهم شورا، تشخیص داد که طرح ارایه شده برای باغات کن به ویژه شبکه پیشنهادی و پهنه کاربری پیشنهاد شده، مغایرت اساسی با طرح جامع دارد و با اجرای آن، باغات تخریب خواهند شد. شاهد آن نیز ساخت و سازهایی هستند که در ساير مناطق بويژه منطقه يك به واسطه آنها منجر به نابودي باغات اين منطقه گرديد.  

ایزدی تصریح کرد: شورای‌عالی در جلسه چهاردهم از ایجاد دسترسی‌های پیشنهادی طرح تفصیلی که خود زمینه‌ساز، تغییراتی در ساختار باغات منطقه کن می‌شود و همچنین ساخت و سازها حتی در حداقل‌ها، به شدت ممانعت کرد.

وی یادآور شد: آنچه که مصوبه‌های شورای‌عالی را ضمانت می‌کند کنترل و نظارت دقیق و هماهنگی است که خوشبختانه با مدیریت شهری و شهرداری فعلی تهران فضا مهیا و فراهم شده است تا اجرای مصوبات شورا را شاهد باشیم.

ایزدی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تعامل مناسبی بین شورای‌عالی و شهرداری تهران وجود دارد، تصریح کرد: در مسیر تعامل، می توانیم مصوبات را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ضمانت‌های لازم وجود داشته پس چرا بیشتر مصوبات شورای‌عالی تاکنون اجرایی نشده است؟، گفت: علت اجرایی‌نشدن برخی مصوبات شورای‌عالی در دوره‌های پیشین توسط شهرداری تهران به این دلیل بوده که اساسا در دوره پیشین شهرداری، نگاه به محدوده‌ها به عنوان یک فرصتی برای تامین منابع مالی بود و شهرداری در دوره گذشته با مصوبات مختلف در صدد تغییر کاربری و تغییراتی در ساختار مناطق مختلف برمی‌آمد.

ایزدی ادامه داد: هم اکنون اگرچه تعامل مناسبی با شهرداری وجود دارد اما به هیچ‌عنوان نمی‌خواهیم فضا را برای بروز چنین تخلفاتی فراهم کنیم. لذا هرگونه ساخت و ساز را در محدوده باغات، ممنوع اعلام کردیم.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از اینکه آرای کمیسیون ماده ۵ تبدیل به راه فراری برای تخلفات در حوزه شهری نشود، چیست؟، گفت: طی مصوبه ای آستانه تغییراتی که باید در کمیسیون ماده ۵ لحاظ شود را تعیین کردیم. بدین‌معنا، خطوط قرمزها برای کمیسیون ماده ۵ تعیین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیش‌تر، اینگونه بود که آرای کمیسیون ماده ۵ تفسیری از قانون بود و به همین دلیل نیز خطوط قرمز را در شورای‌عالی شهرسازی، تعیین کردیم. بنابراین کمیسیون‌های ماده ۵ نمی‌توانند از خطوط تعیین شده، عدول کنند و چنانچه در این باره کوتاهی صورت بیگرد تبدیل به مغایرت اساسی و تخلف محسوب خواهد ‌شد که قابل پیگیری و بررسی است.

ایزدی تصریح کرد: تغییر کاربری‌ها، تغییر تراکم و تغییر پهنه‌ها به طور مشخص در مصوبه شورای‌عالی تعیین شده اند و لذا امکان تفسير از قانون وجود ندارد و در صورت انجام به عنوان مغایرت اصولی و در صورت اجرا تخلف شناخته می‌شود.

در دستور جلسه برررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، استاندار، معاون عمرانی استاندار، مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران حضور به هم رساندند.

نظر شما