شناسهٔ خبر: 48127 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جعفری در گفت و گو با پایگاه خبری خبر داد:

برگزاری جشن اختتامیه مسکن مهر تا پایان سال/ تحویل بیش از ۱۹۰۰۰ واحد به متقاضیان/ تشریح پروژه‌های راهی در دست اقدام خراسان جنوبی

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی گفت: ۳۱ هزار و ۲۴۷ واحد مسکن مهر برای ساخت به این استان ابلاغ شده بود که تا کنون ۲۹ هزار و ۴۲۴ واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده كه از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۹۶ واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم تحویل متقاضیان مسکن مهر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی در خصوص مسکن مهراظهار کرد: تعداد واحد‌های باقی مانده جهت افتتاح در حال حاضر یک‌هزار و ۸۲۳ واحد مسکن مهر شامل ۱۹۸ واحد در شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر جمعيت و تعداد یک هزار و ۶۲۵ واحد در شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر جمعيت بوده که از این تعداد بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در حال عمليات نازك كاري بوده که تا پایان سال به متقاضیان مسکن مهر تحویل داده خواهد شد.

جعفری در ادامه  افزود: ۴۸ واحد مسكوني باقي مانده به دلیل داشتن مشکلات و طرح موضوع در مراجع قضايي حذف گرديده است.

وی همچنین گفت: برای ساخت فاضلاب سایت مسکن مهر‌ خراسان جنوبی مصوبه شوراي مسكن استان و هيأت مديره سازمان ملّي زمين و مسكن، اخذ و واگذاري زمين به شركت آب و فاضلاب استان انجام و مبلغ ۵.۵ ميليارد تومان برای ساخت در نظر گرفته شده است.

جعفری  به آسفالت معابر سایت‌های مسكن مهر اشاره کرد و گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده، ميزان ۳ هزار و ۵۱۰ تن قير در اختيار متوليان آماده سازي سايت‌هاي مزبور قرارگرفته و کار آسفالت ریزی به انتها رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی درباره تأمين خدمات روبنايي مسكن مهر گفت: احداث ۱۷ باب مدرسه در دستور قرار گرفت که هم‌اکنون ۱۰ باب مدرسه، ۱۴ باب مسجد، ۲ باب كلانتري در سايت‌هاي مسكن مهر بيرجند و نهبندان و ۲ باب مركز بهداشت به بهره‌برداری رسیده است.

كاهش مسافت ۶۲۰ كيلومتري در ترانزيت كالا از بندر عباس و بندر چابهار به کشور افغانستان با احداث مسیر سربیشه - فراه

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه استان خراسان جنوبي با مساحت ۱۵۱ هزار كيلومتر مربع وسعت به عنوان سومين استان پهناور كشور و اداره كل راه و شهرسازي استان اولين اداره كل از نظر وسعت و پراكندگي راه‌ها در سطح كشور است تصریح کرد: استان خراسان جنوبي به دليل قرار گرفتن در مسير كريدر غرب به شرق و جنوب به شمال به موازات مرز شرقي و همچنین استقرار در مسير ترانزيت و كريدور‌هاي بين المللي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

جعفری به همجواری این استان با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: راه‌هاي استان به دليل همجواري با كشور همسايه افغانستان در زمينه صادرات و ترانزيت كالا بسيار حائز اهميت بوده و با کاهش طول مسیر ترانزيت از دریای عمان و خليج فارس به افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه و به طبع آن اقتصادي نمودن اين مسير در ميدان رقابت با ساير كشورهاي همسايه بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام استان خراسان جنوبي در بحث راه‌ها افزود: مسیر راه " سربيشه"–" درح"–" ميل ۷۸"، محور " ميل ۷۸" –" فراه افغانستان"، باند دوم "بيرجند "–"قاين "، باند دوم " بيرجند"–" نهبندان"، باند دوم " ديهوك"–" راور" از جمله پروژه‌های در دست اقدام است.

جعفری بابیان اینکه متوسط تراکم طول باندهای دوم استان نسبت به متوسط تراکم کشور بسیار پایین است گفت: در حال حاضر طول باندهای دوم استان ۴۹۱ کیلومتر است که برای رسیدن به متوسط کشوری نیاز به احداث ۷۰۰ کیلومتر باند دوم است که در حال حاضر طول باند دوم در حال اجرا در استان یک‌هزار و ۸۶۶ کیلومتر است.

وی همچنین به طول راه‌هاي شرياني استان اشاره کرد گفت: طول راه‌های شریانی در استان خراسان جنوبی در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰ کیلومتر است که برای روکش راه‌های شریانی استان قیر و اعتبار لازم تامین شده است. و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد راه‌هاي شرياني استان نياز به روكش و بهسازي محوردارد كه سازمان راهداري با توجه به بحراني بودن وضعيت آسفالت اين محور‌ها دستور اجراي روكش ماسه آسفالتي با ضخامت كم داده است تا بتوانيم از حالت اضطرار خارج شويم.

جعفری با اشاره به بهسازی و احداث مسیر جدید در خراسان جنوبی گفت: در بخش راه‌هاي اصلي و فرعي‌، ۱۵۱ كيلومتر بهسازي محور موجود و ۵.۲۲ كيلومتر احداث مسير جديد در حال اجرا است كه برای تكميل آن به ۸ میلیارد و  ۹۵۲ میلیون ريال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی به ۱۱۸ پروژه راه روستایی اشاره کرد و اظهار داشت:  طول این راه‌ها به بیش از یک هزار و ۲۴۸ کیلومتر می رسد که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر به بهره‌برداري رسيده که از ۸۱۶ کیلومتر باقی مانده ۲۳۰ کیلومتر به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشیده خواهد شد و ۵۸۶ کیلومتر راه‌های ارتباطی هستند.

جعفری ادامه داد: در حال حاضر ۸۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی از راه آسفالته برخودار هستندکه اعتبار مورد نيازب رای برخورداري كامل روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار استان از راه روستايي آسفالته ۱۵۰ ميليارد تومان با طول  ۵۱۷كيلومتر برای ۱۰۰ روستا است.

وی افزود: در خراسان جنوبی طول آسفالت روستایی ۵ هزار و ۶۲۳ کیلومتر و طول جاده‌های خاکی روستایی ۴ هزار و ۴۹۸ کیلومتر طول راه شوسه روستایی است و طی ۹ ماهه گذشته ۱۱۶ کیلومتر راه روستایی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با تشریح ساخت محور " سربيشه"– " ميل ۷۸" مرزي– " فراه"( افغانستان) گفت: طول كل محور از ایران به داخل کشور افغانستان ۲۵۲ كيلومتر است که از این مقدار ۱۳۲ کیلومتر در ایران و از مرز تا مرکز استان فراه افغانستان ۱۲۰ كيلومتر است که از این مقدار ۶۵ كيلومتر آن تكميل شده است.

جعفری ادامه داد: تکمیل این محور موجب كاهش مسافت ۶۲۰ كيلومتري در ترانزيت كالا از بندر عباس و بندر چابهار به کشور افغانستان و كشور‌هاي آسياي ميانه و اقتصادي نمودن ترانزيت كالا از مسير ايران خواهد شد و در ميدان رقابت با كشورهاي همسايه این مسیر اقتصادی است و موجب افزایش رونق اقتصادي منطقه و تقويت امنيت مرز و ثبات جمعيت در نوار مرزي شرق كشور خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه بهسازی و آسفالت محور سربيشه - ميل ۷۸  گفت : این مسیر به طول ۱۳۲ كيلومتر در دست بهسازی و آسفالت ریزی است که ۴۱ كيلومتر آن تكميل شده و ۴۰ كيلومتر دیگر آن به هزینه ای بالغ بر ۹۵ میلیارد ریال در دست ساخت  بوده و ۵۱ كيلومتر باقي‌مانده توسط پیمانکار در دست مطالعه است.

جعفری به احداث قطع دوم قلعه کاه- فراه اشاره کرد و بیان داشت: طول اين قطعه ۶۰ كيلومت ربوده که مطالعات کل پروژه تکمیل شده است که با بازگشايي اين قطعه از محور در توسعه ترانزيت خارجي و افزايش صادرات گام مهمي برداشته خواهد شد.

۱۴ شهر استان خراسان جنوبی دارای طرح تفصیلی مصوب است

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان داراي ۲۸ شهر است كه براي تمامی شهرها طرح جامع تهيه و مصوب شده است گفت: از ۲۸ شهر استان خراسان جنوبی ۱۴ شهر داراي طرح تفصيلي مصوب بود و نیز ۱۴ شهر ديگر طرح تفصيلي با پيشرفت فيزيكي ۷۰ درصد در دست تهيه است.

جعفری با بیان اینکه طرح بالادستي " ناحيه خراسان جنوبي "برای پهنه کل استان در دست تهيه است، افزود: طرح كالبدي منطقه شمال شرق شامل پهنه سه استان خراسان رضوي ، شمالي و جنوبي توسط وزارت راه و شهرسازي با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال تهیه است و برای سایر طرح‌های شهرسازی ازجمله بازنگری طرح جامع شهر "بیرجند"،" قاین" و "سربیشه"،طراحی شهری محور ورودی شهر " فردوس" ازجمله طرح‌های در دست اقدام می‌باشد.

مدیرکل راه و شهرسای استان خراسان جنوبی به عمکلرد این اداره کل در ۹ ماه نخست امسال در برگزاری جلسات و انعقاد قرارد اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاري ۱۵ جلسه كميته فني و كار گروه امور زيربنايي استان با ۲۱۴ مصوبهْ برگزاري ۱۹ جلسه كميته فني و كميسيون ماده ۵ شهرهاي استان با ۲۲۱ مصوبه، انجام مطالعات مناسب‌سازي و طراحي شهري محورهاي ورودي با پيشرفت ۶۰ درصدي فردوس، تصويب طرح ويژه شهر " بشرويه" در شوراي عالي شهرسازي و معماري، انجام نظارت عالي بر ساخت و سازها و ضوابط شهر‌سازي و معماري شهرهاي استان و اعلام ۱۶ مورد گزارش تخلف به شهرداري‌هاي استان، مطالعات بازنگري طرح جامع شهر سربيشه با ۴۰ درصد پيشرفت فيزيكي و مطالعات طرح ناحيه طبس باپيشرفت ۴۰ درصد می توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار هكتار از اراضي تحت توليت و مالكيت سازمان ملي زمين و مسكن در مرحله دریافت سند است، ۳ هزار هکتار از اراضی دولتی تملک شد، با هدف تثبيت مالكيت دولت بر اراضي بالغ بر ۴ هزار و ۳۰۰ فقره سند تك برگي اراضي تحصيل شده است، رفع تصرف ۱۳۲ هکتار از اراضي دولتي و يگان حفاظت از اراضي در استان برای جلوگيري از تصرف اراضي دولت تشکیل شده است.

جعفری با اشاره به نوسازی و بهسازی در بافت فرسوده گفت: بیش از ۸۰۰ نفر برای دریافت وام تسهيلات دولتي به بانک‌‌های عامل معرفی شده‌اند.

نظر شما