شناسهٔ خبر: 48140 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:

توجه همزمان به‌بحث اجزای عناصر سازه‌ای و غیرسازه‌ای / ضرورت بازآموزی مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی و کارگران در ساختمان سازی

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی ویژگی‌‌های اصلی در تلفات مادی و جانی در زلزله‌های اخیر کشوراظهار داشت: در اجرای ساختمان‌ها مهندسان، معماران تجربی، کاردان‌ها و کارگران باید به اجزای عناصر غیرسازه‌ای و سازه‌ای توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منوچهر شیبانی‌ اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی ویژگی‌‌های اصلی در تلفات مادی و جانی در زلزله‌های اخیر کشور به ویژه زمین ‌لرزه مورخ ۲۱ آبان‌ماه در استان کرمانشاه و رعایت موارد فنی و ایمنی در حوزه ساختمان اظهار داشت: اجزای غیرسازه‌ای به طور خاص شامل نماها، جداگرهای داخلی و جداره‌های خارجی است که توسط طراحان، مهندسان، کاردان ها و کارگران ساختمانی باید مورد توجه و اهمیت خاص قرار گیرد و به کارفرمایان نیز در این موارد اطلاع‌رسانی صورت شود.

شیبانی اصل با بیان اینکه در الزامات ساختمانی دارای ضوابط خوبی هستیم تصریح کرد: در اهداف استاندارد ۲۸۰۰ اهمیت لازم به اجزای غیرسازه‌ای در کنار عناصر سازه‌ای داده شده مثلا در یکی از بندها آمده است؛ در ساختمان‌های با اهمیت متوسط، در اثر زلزله آسیب سازه‌ای و غیرسازه‌ای نبینند و تلفات جانی در آن حداقل باشد و در  استاندارد ۲۸۰۰ به روشنی به اجزای غیرسازه‌ای اشاره شده است.

 وی در این نشست با اشاره به زلزله آبان‌ماه امسال کرمانشاه گفت: در برخی عکس‌ها که از ساختمان‌های مجتمع مسکن مهر شیرودی منتشر و معروف شد برجستگی در تخریب عناصر غیرسازه‌ای ساختمان بیشتر به چشم می‌آمد و با بررسی که به عمل آمد مشخص شد که چه ساختمان‌هایی بطور کامل تخریب شده است. پس باید گفت در احداث ساختمان نباید از هیچ یک از دو موضوع عناصر سازه‌ای و عناصر غیرسازه‌ای ساختمان غافل شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با مقایسه زلزله‌ها کرمانشاه، منجیل و بم گفت: در بررسی این سه شهر باید توجه داشت که ساختمان‌های کرمانشاه طی ۲۵ سال گذشته ساخته شده ولی ساختمان‌های منجیل و بم بعضا" بسیار قدیمی بوده و آثار مهندسی در آنها لحاظ نشده است.

همچنین شیبانی اصل افزود: در ساختمان‌های کرمانشاه و سرپل ذهاب یا اسلام آباد غرب در زمانی که ساختمان‌ها ساخته شده ضوابط لرزه‌ای روز  جاری بوده و باید اعمال می‌شد که در زمان خود، بسیار پیشرفته بوده است . در حالی که در زلزله بم و منجیل شاهد ساختمان‌هایی بودیم که در زمان احداث آن‌ها الزامات بیست ساله اخیر وجود نداشته یا ضوابط لرزه‌ای به روز نبوده که باید در بررسی‌های خود از این مقایسه‌ها نتایج علمی گرفته و این امر درس و تجربه‌ای برای آینده باشد.

وی در جمع بندی خود از این نشست به چند نکته اشاره کرد و بیان داشت: اصلاح مدارک لازم الاجرا با تجارب حاصل ضروری است و در این باره بازنگری در برخی موارد استاندارد ۲۸۰۰ و الزامات مباحث ۹،۸،۶،۴ و ۱۰ مقرارت ملی ساختمان به عنوان حداقل‌های لازم باید مطالعه و بررسی شود.

شیبانی اصل افزود: نباید در الزامات قانونی از واژه‌های عمومی و کیفی که نتیجه‌ای در بر ندارد بهره برد و باید از بکار بردن برخی واژه‌ها مانند "مناسب" ،" حتی المقدور"، "در صورت امکان" خود‌داری شود. چراکه این موارد منطبق با شیوه ضابطه نویسی نیست. چناچه الزامی باید از کلمات باید و نباید بهره برد باید تکلیف طراح و اجرا کننده با این متون در ضوابط حرفه‌ای و فنی روشن باشد.

شیبانی اصل در ادامه با تأکید براینکه باید نسبت به تهیه مدارک پشتیبانی و یا راهنما در این حوزه اقدام شود گفت:  این مدارک پشتیبان شامل روش‌ها و جزئیات طراحی و اجرا است که درحال در این موارد بطور مثال همین اجزای غیره سازه‌ای کمبود داریم، از سوی دیگر وجود این اطلاعات در موارد دیگر نیز درصورت فهم صحیح از سوی مجریان به گونه‌ای درست عملیاتی نمی‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و به طور نمونه می‌توان به نحوه اجرای برخی " وال پست‌ها" اشاره کرد.

وی به سومین نتیجه از نشست اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن باز آموزی‌های لازم برای کادرهای فنی شامل مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی و کارگران امری ضروری بوده و باید به آن اهمیت بیشتری داده شود.

به گفته وی بازآموزی فقط مختص مهندسان نبوده و باید معماران تجربی، کاردان‌ها و کارگران نیز مورد آموزش‌های مفاهیم روز قرار گیرند که ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در این زمینه با سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این مسیر مفید باشد و به عبارت دیگر کادرهای فنی ساختمان باید نقشه‌ها و مفاهیم مورد نظر مهندسان را در فناوری‌ها و جزئیات جدید بشناسند.

مدیرکل دفتر توسعه ساختمان وزارت راه و شهرسازی به آخرین نکته از این نشست اشاره و بیان داشت:  باید اقدامات ترویجی خاص مدنظر قرار گیرد که در این اقدامات باید حرفه‌مندان و عموم مردم، مخصوصا کارفرمایان پروژه‌ها و مالکان با مفاهیم جدید آشنا شوند و این موارد را از طراحان و سازندگان ساختمان خود در باب ایمنی و اقتصاد مطالبه کنند و بدانندکه این موارد مهندسی هزینه‌ اضافی نیست، بلکه برای ایمنی ساختمان و ساکنان و بهره‌برداران آن کاملا" ضروریست که از این طریق می‌توان در حوادث احتمالی از هزینه‌های جانی و مالی خود بکاهند.

وی در پایان به بحث اجرای صحیح نما در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در بحث نما پنج مدرک لازم‌الاجرا شامل مباحت ۴،۶ ، ۸ مقررات ملی ساختمان استاندارد ایران ، ۲۸۰۰  ایران و همچنین آیین‌نامه حفاظتی از کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد که بر اجرای صحیح دیوارها بخصوص نصب سنگ‌نما الزام و تأکید دارد و دست اندرکاران ساخت و ساز باید آن‌ها را کاملا رعایت کنند تا دیگر شاهد فرو ریزش نما‌ها ی ساختمان ها نباشیم.

نظر شما