شناسهٔ خبر: 48188 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دريانوردی خبر داد:

آخرین وضعیت عمليات اطفاء حریق نفت‌کش ایرانی در ساحل چين/ رایزنی با چند کشور برای اعزام نیروی کمکی به محل حادثه/ درخواست انجام عملیات اطفاء حریق در شب‌هنگام

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دريانوردی از حضور دو یدک کش ژاپنی برای کمک به عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی در آب‌های چین خبر داد و گفت: تعداد یدک‌کش‌های اطراف نفت‌کش به نظر می‌رسد کافی است اما محدودیت‌های دیگری ازجمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز طی چهار روز گذشته وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هادی حق‌شناس در گفتگوی تلویزیونی شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت و شرایط اطفا حریق نفت‌کش ایرانی در ‌آبهای چین اظهار داشت: عملیات اطفاء حریق از سوی یدک کش‌های آتشخواری که از سوی بندر شانگهای و مرکز تجسس-نجات چین در چند روز گذشته به کار گرفته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه «برای اطفاء سریعتر حریق از مراکز تجسس و نجات کشورهای اطراف درخواست کمک کردیم تا با همکاری مرکز تجسس نجات چین بتوانند سریعتر عمل کنند» گفت: در حال حاضر یک یدک کش از ژاپن در منطقه حادثه حضور دارد و یک یدک کش دیگر تا ساعاتی دیگر به منطقه خواهد رسید.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دريانوردي افزود: تعداد یدک‌کش‌های اطراف نفت‌کش به نظر می‌رسد کافی است اما محدودیت‌های دیگری ازجمله انجام عملیات اطفا حریق صرفاً در طول روز طی چهار روز گذشته وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی خواستار انجام عملیات در شب‌هنگام نیز شده است.

حق‌شناس از کاهش حریق خبر داد و گفت: اما مشکل این است که ۱۱۵ هزار تن مواد نفتی با درجه اشتعال بین بنزین و گاز در نفت‌کش وجود داشته و به همین خاطر در مراحل اطفاء حریق طی روزهای گذشته هر بار با انفجارهایی روبرو می‌شویم که مجدداً کار از نو انجام شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر حضور تیم تجسس–نجات در منطقه، هیئتی از سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفت‌کش، ‌سفیر ایران در بندر شانگهای حضور دارند؛ اما تا زمانی که اطفاء حریق انجام نشود به‌طور طبیعی ورود به کشتی اقدام پر ریسکی است و قابل انجام نخواهد بود.

تلاش وزارت امور خارجه برای رفع مشکلات اعزام تیم تجسس-نجات از ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به مشکلات اعزام تکاورهای ایرانی در شب گذشته به منطقه اطفاء حریق نفت‌کش گفت: تشریفات قانونی تیم تجسس –نجات که قرار بود از ایران اعزام شود کمی به طول انجامید و وزارت امور خارجه در حال تلاش برای رفع مشکلات و اعزام تیم تجسس-نجات به محل حادثه است.

به گفته وی در حال حاضر نیروهای ایرانی‌ در تیم تجسس-نجات چین حضور دارند و به‌طور طبیعی در صورت پایان اطفاء حریق وارد عمل خواهند شد.

حق‌شناس یادآور شد: دو روز پیش رئیس‌جمهوری،‌ وزیر راه و شهرسازی،‌ وزیر امور خارجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان مسئول پیگیری این حادثه انتخاب کرده و بر همین اساس به نظر می‌رسد شدت فعالیت چینی‌ها بیشتر شده است و امیدواریم اطفاء حریق طی روزهای آینده به اتمام برسد.

نظر شما