شناسهٔ خبر: 48210 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس تشریح کرد؛

آخرین وضعیت نفتکش ایرانی حادثه‌دیده در آبهای چین/ کشف دو جسد جدید و جعبه سیاه نفتکش ایرانی/ حضور نیروهای امداد و نجات ایران در محل حادثه

نفتکش معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام کشف دو جسد جدید در عرشه نفت‌کش ایرانی دچار حریق شده، از شیفت کشتی به ۲۶۰ مایلی بندر شانگهای خبر داد و گفت: تیم تجسس و نجات ایران هم از بندر شانگهای با یدک کش در حال رسیدن به محل حادثه هستند به محض آنکه وضعیت به لحاظ درجه حرارت مناسبت تر شود، مجددا تیم چین یا ایران وارد کشتی می‌شوند تا به سراغ موتورخانه بروند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق و وورد تیم تجسس و نجات ایران را به نفت‌کش ایرانی حادثه دیده در آب های چین را تشریح کرد و گفت: ساعت ۴ صبح امروز (۲۳ دی ماه)، کمیته امداد و نجات چین وارد نفت‌کش ایرانی دچار حریق می‌شود و در عرشه و نزدیک به پل فرماندهی متاسفانه با دو پیکر مواجه شده که آن اجساد به یدک کش منتقل داده شده اند و  در حال انتقال به بندر شانگهای هستند.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه درجه حرارت کشتی فوق العاده بالاست و تیم تجسس و امداد چین تنها ۳۰ دقیقه در کشتی مانده‌اند و مجبور به ترک آن شده‌اند، افزود:  عملیات اطفای حریق و خنک‌کردن کشتی همزمان ادامه دارد. تیم تجسس و نجات ایران هم از بندر شانگهای با یدک کش در حال رسیدن به محل حادثه هستند به محض آنکه وضعیت به لحاظ درجه حرارت مناسبت تر شود، مجددا تیم چین یا ایران وارد کشتی می‌شوند تا به سراغ موتورخانه بروند.

حق‌شناس در مورد زمان تقریبی امکان ورود تیم امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران برای ورود به کشتی، گفت: تیم ارتش ما سوار یدک‌کش شده و به محل حادثه اعزام شده اند اما مدت زمانی طول می کشد تا به محل حادثه برسند. چون کشتی از نقطه اولی که دچار حریق شد و در حدود ۱۵۵ مایلی شانگهای بود درحال حاضر به حدود ۲۶۰ مایلی شانگهای شیفت پیدا کرده است مدت زمانی سپری می‌شود تا تیم امداد و نجات ایران به محل حادثه برسند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیم امداد و نجات چین در محل حادثه مستقر است و نکته این است که شرایط دما باید مناسب باشد تا بتوانند به عرشه کشتی ورود پیدا کنند و امداد و نجات را از سربگیرند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور ربیعی وزیرکار و راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اتاق بحران چین می تواند به عملیات خاصی برای نجات نفت کش ایرانی بینجامد، گفت: مطمئنا حضور آقای ربیعی و راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اولین جلسه بحران حادثه نفت کش ایرانی با حضور عملیات اجرایی چین و ایران، برای تسریع در عملیات اطفای حریق، خنک کردن کشتی و ورود تیم تجسس و نجات به کشتی، اثرگذار خواهد بود.

حق شناس در مورد شناسایی هویت ۳ پیکر شناسایی شده در آب‌های چین، نیز گفت: متاسفانه هنوز هویت مشخص نشده است و دو پیکر کشف شده نیز به شانگهای منتقل خواهند شد و مراحل پزشکی قانونی انجام می شود تا هویت اجساد کشف شده شناسایی شوند.

همچنین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جعبه سیاه نفتکش حادثه دیده در عملیات نیروهای امداد چین پیدا شد.نیروهای امداد چین که به نفتکش وارد شدند علاوه بر کشف دو پیکر خدمه کشتی، جعبه سیاه را نیز پیدا کردند.

کمیته بررسی سوانح دریایی تشکیل شد/ امکان ارتباط تلفنی با خدمه وجود ندارد

همچنین، هادی حق‌شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی روز گذشته در برنامه زنده گفت و گویی ویژه خبری ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره اینکه چرا روند اطفاء حریق نفتکش سانچی طولانی شده است گفته بود: اکنون روند اطفاء حریق نسبت به گذشته بسیار تسریع یافته است و چین از تمام تجهیزات خود برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیته بررسی به وضعیت نفتکش سانحه دیده  فشار به دولت چین آورد تا از تمام پتانسیل خود برای مهار آتش استفاده کنند، تصریح کرد: در روزهای اول گروه امداد و نجات چین  فقط در روز به اطفای حریق مشغول بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته، اطفای حریق شبانه روزی شد. زمانیکه درشب  اطفاء صورت نمی گرفت، حریق بیشتر می شد و مجددا کار خاموش کردن آتش سخت می‌شد.

حق شناس گفت:اگر این تصادم در ایران رخ می‌داد ما خودمان را به آب و آتش می‌زدیم تا حریق را خاموش کنیم و این نشات گرفته از فرهنگ ما است اما چینی‌ها می‌خواهند حداکثر ایمنی را رعایت کنند. ما هم نمی خواهیم آنها به خطر بیفتند.

برای اطفاء حریق بدشانسی آوردیم

وی ادامه داد:طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، اگر تا فردا اطفاء حریق صورت نگیرد با هلی کوپتر فوم به نفتکش پاشیده خواهد شد. تمام اقدام‌های لازم برای اطفاء حریق صورت گرفته است اما متاسفانه با بدشانسی‌های که پیش آمد آتش خاموش نشد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بنادرو دریانوردی گفت: فاصله از خشکی به کشتی تصادم دیده، بدی آب و هوا، موج دریا، وجود گازهای سمی، مواد قابل اشتعال در نفتکش و انفجارهای پی در پی باعث شد تا با سرعت نتوان آتش را مهار کرد.

از بندر شانگهای تا نفتکش سانحه دیده حداقل ۷ ساعت راه است

وی در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها در همان ساعات اولیه نسبت به اطفاء حریق اقدام نکردند توضیح داد:ساعت ۸ شب به وقت چین این تصادم رخ داد، کشور چین نمی توانست در همان لحظات اولیه کمک رسانی کند چرا که این اتفاق در ۱۵۵ مایلی بندر شانگهای بود لذا اعزام یدک کش با سرعت بالا حداقل ۷ الی ۸ ساعت زمان بر بود.

امکان هیچ ارتباط تلفنی با خدمه نیست

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره احتمال زنده ماندن خدمه نفتکش افزود: کل اتاق‌ها زیر پل فرماندهی است که به مخازن نزدیک نیست لذا احتمال هر موضوعی وجود دارد. امیدواریم خدمه دچار سانحه نشده باشند. در آن قسمت مشکلی به جهت آب و غذا وجود ندارد اما وجود اکسیژن بستگی به انفجارها دارد. متاسفانه امکان هیچ ارتباط تلفنی با خدمه وجود ندارد.

کمیته بررسی علت سانحه تشکیل شده است

وی در پاسخ به این سوال که مقصر تصادم کشتی باری و  نفتکش سانچی مشخص شده است، خاطرنشان کرد:خیر هنوز مشخص نیست. اما کمیته سوانح ایجاد شده است که این موضوع را پیگیری کند. در این کمیته نماینده سازمان بنادر و دریانوردی، نماینده پاناما و کشتی باربری حضور دارند. تاکنون نیز نتوانسته ایم با کرور کشتی باربری که با نفتکش سانچی تصادم کرده است، گفت و گویی داشته باشیم. چینی ها اجازه این کار را نمی دهند.

اولویت ما پیگیری وضعیت خدمه است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تصادف در خشکی و دریا متفاوت است گفت:باید جعبه سیاه رمزخوانی شود تا بتوانیم علت دقیق حادثه را متوجه شویم. تا رمز خوانی صورت نگیرد تمام صحبت ها در حد حدس و گمان است. نفتکش بیمه داخلی و خارجی است لذا از این حیث مشکلی وجود ندارد اما اولویت ما در این مقطع پیگیری وضعیت خدمه نفتکش است.

وی در خصوص اینکه آیا نفتکش هنوز مواد اشتعال زا دارد، تاکید کرد:کشتی هنوز سبک نشده و به نظر می رسد که همچنان بار اولیه آن در مخازن هست. هر چند که با انفجار صورت گرفته آب هم وارد نفتکش شده است. ما به جهت اعزام نیرو و کمک اکنون هیچ کمبودی نداریم.

احتمال دارد امشب وارد نفتکش حادثه دیده شویم

سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در گفت و گویی ویژه خبری ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره آخرین اقدامات برای اطفاء حریق نفتکش گفت: تا زمانیکه اطفای حریق صورت نگیرد امکان ورود به نفتکش وجود ندارد اما این احتمال هست که امشب با خاموش شدن آتش گروه امداد و نجات بتواند وارد نفتکش حادثه دیده شود. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد خدمه نداریم ولی تمام سعی خود را خواهیم کرد که با کمک کشتی های آتشخوار اطفاء حریق سریعتر انجام شود.

وی با بیان اینکه نفتکش سانچی صد مایل از محل حادثه دور شده است افزود:بدی آب و هوا و انفجارهای متعدد باعث شده سرعت اطفاء حریق کاسته شود اما با حضور نیروهای کمکی امیدواریم سریعتر به خدمه نفتکش حادثه دیده برسیم.

نظر شما