شناسهٔ خبر: 48254 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حسن‌لو در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تشریح وظایف معاونت استاندارد پرواز در سازمان هواپیمایی کشوری/ صدور گواهینامه‌های صلاحیت پرواز وسایل پرنده

مجید حسنلو سرپرست معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص فعالیت دفتر صلاحیت پرواز بیان کرد: این دفتر موظف به بررسی عملکرد دفاتر طراحی وسایل پرنده، قطعات و کارخانه‌های ساخت آن‌هاست، این دفتر همچنین بر تغییرات صورت گرفته بر طراحی وسایل پرنده نظارت داشته  و گواهینامه‌های مربوط به این حوزه را صادر می‌کند.

مجید حسن‌لو سرپرست معاونت استاندارد پرواز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح وظایف و مأموریت‌های این معاونت در سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: معاونت استاندارد پرواز دارای سه دفتر صلاحیت پرواز، عملیات پرواز و دفتر گواهینامه‌های پرسنل هوانوردی است که هرکدام در این راستا وظایفی را برعهده دارند.

حسن‌لو درخصوص فعالیت دفتر صلاحیت پرواز بیان کرد: این دفتر موظف به بررسی عملکرد دفاتر طراحی وسایل پرنده، قطعات و کارخانه‌های ساخت آن‌هاست، این دفتر همچنین بر تغییرات صورت گرفته بر طراحی وسایل پرنده نظارت داشته  و گواهینامه‌های مربوط به این حوزه را صادر می‌کند.

وی صدور گواهینامه‌هایی نظیر نوع وسیله پرنده، ضمیمه نوع وسیله پرنده، قابلیت پرواز، صلاحیت پرواز عبوری، آلودگی صوتی و ثبت وسایل پرنده را از دیگر وظایف این دفتر اعلام کرد و افزود: در فرایند ثبت وسیله پرنده خریدار، مدیرعامل و فروشنده(در صورت داخلی بودن معامله) آن را امضا کرده و گواهینامه مربوط به آن را نیز پس اتمام عملیات ثبت صادر می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول نکته حائز اهمیت در این بخش آن است که ثبت وسیله به معنای تأیید مالکیت نبوده و گواهینامه آن نمی‌تواند مالکیت فعلی وسیله نقلیه را مشخص کند بلکه تنها معرف آن است که این وسیله در چنین زمانی توسط فردی با مشخصات ذکر شده در کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح وظایف دفتر امنتحانات، گواهینامه‌ها و امور پزشکی سازمان نیز بیان کرد: این دفتر موظف به تأیید و معرفی مراکز پزشکی مربوطه جهت معاینه و صدور گواهینامه لازم برای پرسنل هوانوردی از جمله گروه پروازی و مراقبت پروازی است.

به گفته وی این دفتر همچنین وظیفه اخذ امتحان از خلبانان و گروه فنی جهت صدور گواهینامه را داشته و همچنین صلاحیت پرسنل بخش تعمیر و نگهداری هواپیماها را نیز مشخص می‌کند، این درحالی است که مرکز تعمیر و نگهداری خود تحت نظارت دفتر صلاحیت پرواز عمل می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که کنترل و بررسی تداوم صلاحیت پرواز هواپیماها و قطعات آن‌ها برعهده دفتری تحت عنوان مرکز تداوم صلاحیت پرواز قطعات است گفت: دفتر گواهینامه‌ها بر فعالیت مراکز آموزشی در سطوح و بخش‌های مختلف پروازی نظارت داشته و فعالیت آن‌ها و رعایت قواینن و ارزش‌ها از سوی این مراکز را کنترل می‌کند.

حسن‌لو در اشاره به فعالیت سومین دفتر معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور تحت عنوان دفتر عملیات پرواز بیان کرد: این دفتر که وظیفه صدور مهم‌ترین گواهینامه پروازی یعنی گواهینامه بهره‌برداری هواپیمایی مسافری را صادر می‌کند به دلیل اهمیت وظیفه محول شده، مجبور به رعایت قوانین بسیار سختگیرانه‌ای از سوی دولت است.

به گفته وی این دفتر همچنین مسئول صدور گواهینامه برای پروازهای بازرگانی و پروازهای خاص نظیر نقشه‌برداری، لرزه‌نگاری و خاموش کردن اتش نیز است.

این مقام مسئول در این خصوص ادامه داد: دفتر عملیات پرواز در بخش دیگری از اقدامات خود موظف به کنترل هواپیماهای پروازهای داخلی و خارجی به صورت رندوم نیز در فرودگاه خواهد بود.

حسن‌لو همچنین از وجود دفتری مستقل برای کنترل و نظارت بر عملکرد هواپیماهای فوق سبک در سازمان خبر داد و گفت: درحال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور وجود دارد که تمامی وظایف دفاتر نام برده برای این هواپیماها برعهده همین دفتر خواهد بود.

وی همچنین در پایان با اشاره به وظیفه سازمان هواپیمایی در توسعه و پشتیبانی از صنعت هوانوردی کشور بیان کرد: از آنجایی که این سازمان موظف به حذف فضای رقابتی مضر در کشور بوده و باید شرایط لازم برای ارتقا و پیشرفت این حوزه را فراهم کند، معاونت استاندارد پرواز نیز بخشی از اقدامات در این حوزه را برعهده داشته و در این راستا فعالیت‌هایی را انجام می دهد./

نظر شما