شناسهٔ خبر: 48265 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ماموريت‌ها و مسئوليت‌های وزارت راه و شهرسازی؛

نگاهی به ماموریت‌ها و وظایف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران/ تاکید بر ضرورت بازنگری نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شهری دولت دوازدهم

ساختمان وزارت راه ایجاد محیط‌زیست بهتر، اعتلای هنر معماری، کیفیت بخشیدن و ارتقای زندگی شهروندان در شهرها بر مبنای بازآفرینی شهری با تکیه بر اندیشه ایران‌شهری، تهیه ضوابط و تهیه و تدوین طرح‌های بالادست بر اساس نیاز شهرها و منطبق بر اصول و چهارچوب‌های علمی، بخشی از ماموریت‌ها و وظایف شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاونت معماری و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی عهده دار برنامه‌ریزی برای کیفیت بخشیدن به موضوع معماری و شهرسازی و همچنین سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های شهری است، طرح‌هایی که در نهایت باید بتوانند کیفیت شهرها را ارتقا داده و موجب به بهبود زندگی شهروندان در شهرها شود. طرح‌های فرادست همچون طرح ملی، طرح منطقه‌ای و در ذیل آنها طرح جامع در این حوزه تهیه و تدوین می‌شوند و در نهایت نیز به تصوبب می‌رسند. این معاونت که زیرنظر معاون وزیر راه و شهرسازی اداره می‌شود در دولت یازدهم با تاکید وزیر راه و شهرسازی بحث انضباط شهری را در دستور کار جدی خود قرار داد و در دولت دوازدهم نیز علاوه بر انضباط شهری، کیفیت بخشیدن و ارتقای زندگی شهروندان را در شهرها بر مبنای بازآفرینی شهری با تکیه بر اندیشه ایران‌شهری، در دستورکار خود تعریف کرد.

در همین رابطه محمدسعید ایزدی که هم‌اکنون معاون معماری و شهرسازی است می گوید: به نظر می‌رسد روندی که در تهیه طرح‌ها و اجرای آنها طی شده، مسیر رو به کمال نبوده  و مثال آن نیز طرح‌های تفصیلی هستند که واقعا کارآیی لازم را برای شهرها ندارند. شهرهای کنونی ما با همین طرح‌های تفصیلی نابود شدند و در این رابطه حتما نیازمند تجدیدنظر هستیم و  تاکید می‌کنم اگر تجدیدنظر در طرح‌های تفصیلی و به طور کلی طرح‌های توسعه شهری انجام نگیرد هرآنچه که در شهرها داریم نابود خواهد شد.

لذا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز که ریاست آن را وزیر راه و شهرسازی و دبیری آن را معاون معماری و شهرسازی برعهده دارد، براي هماهنگ كردن برنامه‌هاي شهرسازي به منظور ايجاد محيط‌ زيست بهتر براي مردم، همچنين به منظور اعتلاي هنر معماري ايران و رعايت سبك‌هاي مختلف معما‌ري سنتي و ملي و ارائة ضوابط و جنبه‌هاي اصيل آن با در نظر گرفتن روش‌هاي نوين علمي و فني و در نتيجه يافتن شيوه‌هاي اصولي و مناسب ساختماني در مناطق مختلف كشور با توجه به شرايط اقليمي و طرز زندگي و مقتضيات محلي، شورايعالي شهرسازي و معماري ايران تأسيس شده است. وظائف شورايعالي شهرسازي و معماري ايران به شرح زير است:

-بررسي پيشنهادهاي لازم در مورد سياست كلي شهرسازي براي طرح در هئيت وزيران.

-اظهار نظر نسبت به پيشنهادها و لوايح شهرسازي و مقررات مربوط به طرحهاي جامع شهري كه شامل منطقه‌بندي، نحوه استفاده از زمين، تعيين مناطق صنعتي بازرگاني اداري، مسكوني، تأسيسات عمومي، فضاي سبز و ساير نيازمنديهاي عمومي شهر است.

-بررسي و تصويب نهائي طرحهاي جامع شهري و تغييرات آنها خارج از نقشه‌هاي تفصيلي.

-تصويب معيارها و ضوابط و آئين‌نامه‌هاي شهرسازي.

گفتنی است، در مورد بررسي طرحهاي جامع شهري و تغييرات آنها نظرات استانداران و شوراي شهرستان و شوراي شهر و شهردار و كارشناسان ذيصلاحيت كسب و مورد استفاده قرارخواهد گرفت.

-همچنين جلسات شورا با حضور اكثريت اعضاء رسميت خواهد داشت و تصميمات شورا با حداقل ۶ رأي معتبر خواهد بود و در صورتي كه هر يك از اعضاي شورا نتوانند شخصاً در هر يك از جلسات شورا شركت كند يكي از معاونان خود را به شورا اعزام خواهد داشت.

در ذیل معاونت معماری و شهرسازی، دفاتر معماری و طراحی‌شهری، نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح‌ریزی شهری و همچنین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تعریف شده‌اند که هرکدام از آنها با مسئولیت مدیران کل و با هماهنگی معاونت معماری و شهرسازی به ارایه خدماتی در حیطه وظایفی که دربرگیرنده عنوان دفاتر است مشغول‌اند.

ایزدی معاون معماری و شهرسازی دولت دوازدهم فعالیت های خود را در حوزه معاونت معماری و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۵ محور به شرح زیر برشمرده است. محورهایی که پیش‌تر در نامه‌ای برای وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال شده بود به شرح ذیل:   

- تدوین ساختار محتوایی، ارکان موضوعی و تشکیلات اجرایی طرح جامع سرزمین به استناد ماده ۱ قانون تغییر نام وزارت آباداتی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی در چهارچوب طرح اندیشه و تمدن ایران‌شهری و با هدف مدیریت بهینه زمین و فضای سرزمین.

- تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱.۱۲.۲۲ عطف به ماده ۱۰ این قانون و با هدف ارتقای ساختار، نقش و جایگاه این نهاد سیاستگذار.

- تشکیل کمیته تدوین سند ملی سیاست‌های شهری و اسناد مکمل در بخش‌های حمل و نقل، مسکن، زمین، بازآفرینی‌شهری و شهرهای جدید.

- تشکیل پردیس اندیشه معماری و شهرسازی با مشارکت جامعه حرفه‌ای، انجمن‌ها و سایر نهادها و تشکل‌های صنفی

- تدوین چهارچوب طرح جامع جمعیت و مهاجرت

- تشکیل شبکه همکاری مشترک با شوراهای اسلامی و شهرداران منتخب شهرهای کشور

-راه‌اندازی شورای اعتلای معماری ایران با حضور چهره‌های شاخص معماری ایران

- تدوین برنامه جامع اقدام مشترک بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دخیل توسعه به ویژه بنگاه‌های اقتصادی کلان واقع در شهرهای هدف

- همکاری در تدوین و تصویب نقشه راه و راهبردهای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

- ارائه برنامه طرح‌های ویژه بازآفرینی شهری به منظور ارتقای کیفیت شهری در شهرهای مراکز استان مشتمل بر محلات ناکارآمد شهری (سکونتگاه های غیررسمی، محلات تاریخی، بافت فرسوده میانی، روستاهای ادغام شده)، رودخانه‌های شهری، پیاده‌راه‌ها (تجهیز فضای شهری برای پیاده)، اراضی قهوه‌ای (پادگان، زندان، کارخانه‌ها، انبارها، گورستان‌ها، فرودگاه‌ها، ....)، ایستگاه‌های راه‌آهن، مبادی ورودی، محله فرهنگی، کریدورهای گردشگری، مکان رویدادهای عمومی

- تدوین سیاست‌های شهری در جهت ارتقای کیفیت زندگی و زیست‌پذیری شهرها (بهینه‌سازی مصرف انرژی با تدوین راهنمای طراحی شهری، معماری هم پیوند با زمینه، ....)

- تجدیدنظر در ساختار ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها به منظور ارتقای انضباط شهری

- تدوین برنامه برگزای جشنواره مهندسی کشور در حوزه حمل و نقل، معماری و شهرسازی.

- اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات ناظر بر سیاست‌های توسعه شهری و روستایی

- گفتمان‌سازی و اطلاع‌رسانی

نظر شما