شناسهٔ خبر: 4827 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آدم‌نژاد در نشست خبری اعلام کرد:

اختصاص سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای بر اساس پیمایش از ابتدای اردیبهشت/ کارت سوخت پیمایشی شبیه کارت سوخت فعلی است

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای کشور به سیستمی مانند GPS تا شهریور ۹۵ خبر داد و گفت: هدف این کار محاسبه سوخت براساس پیمایش است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ شهرام آدم نژاد امروز یکشنبه ۱۰ اسفند در نشست خبری تشریح نتایج نخستین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیأت وزیران توزین سوخت گازوئیل ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور از طریق پیمایش محاسبه می‌شود گفت: قرار شد تا شهریور ۹۵ تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور به سیستمی مانند GPS مجهز شوند تا سوخت آنها براساس پیمایش محاسبه شود.

وی با بیان اینکه مرحله نخست طرح از روز اول اردیبهشت ۹۴ آغاز می‌شود ادامه داد: از این تاریخ به بعد توزین سوخت گازوئیل در حمل‌ونقل جاده‌ای براساس پیمایشی است که توسط بارنامه٬ صورت وضعیت و CMR دریافت شده و اطلاعات پس پردازش در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به شرکت نفت ارسال می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هدف از اجرای این پروژه را مقابله با محدودیت مصرف برای حمل و نقل عمومی جاده‌ای خواند و ادامه داد: اگر شرکت نفت آمادگی‌های لازم را داشته باشد ما می‌توانیم اطلاعات را به صورت هفتگی در اختیار آن قرار دهیم. سعی شد ساختار این طرح به صورت اعتباری دیده شود تا در صورت بروز شرایط خاص حقی از فردی ذایل نشود. در این طرح دیده شده که رانندگان از یک بارنامه چندبار استفاده نکنند یا از مسیرهایی بدون بارنامه عبور نکنند. همچنین به دلیل وجود عوارض، مالیات و مسایل این چنینی انگیزه ثبت بارنامه صوری برای رانندگان از بین می‌رود. ضمن آنکه کارت سوخت بر اساس پیمایش شبیه کارت سوخت فعلی است.

روزانه ۹۰ هزار تردد حمل بار در کشور ثبت می‌شود

وی با بیان اینکه روزانه ۹۰ هزار تردد حمل بار در کشور ثبت می‌شود افزود: در سال گذشته ۱۶ دستگاه و امسال ۱۸ دستگاه توزین بار برای ناوگان حمل و نقل باری در جاده‌های کشور نصب شد که این روند ادامه می‌یابد و سال آینده نصب ۳۵ دستگاه جدید دیگر انجام می‌شود البته ۵ تا ۷ دستگاه جدید جایگزین دستگاه‌های قدیمی خواهند شد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه باید ناوگان باری برای استفاده از جاده ها اعتمادسازی کند اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌های جاده‌ای به دلیل تردد ناوگان باری با بار غیر مجاز رخ می‌دهد به همین سبب در راستای حفظ رویه راه‌ها و ارتقای سطح ایمنی و خدمت رسانی به مردم برای روانسازی ترافیک جاده ها باید میزان بار ناوگان باری را کنترل کرد به این ترتیب دستگاه های توزین بار در سطح جاده ها نصب خواهد شد تا از تردد کامیون ها با حجم بار غیر مجاز جلوگیری شود البته بحث‌هایی نیز در مورد مکان نصب این دستگاه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید اعتماد مردم را از جانب ماشین‌های حمل و نقل باری در جاده‌ها جلب کرد گفت: مردم نباید به دلیل بی احتیاطی، خواب آلودگی و حجم بار غیر مجاز ناوگان باری دچار مشکل شوند٬ امیدواریم این مسئله در آینده نزدیک رفع شود.

آدم نژاد با اشاره به اینکه حوادث و تلفات رانندگی به دو بخش درون شهری و برون شهری تقسیم می شوند اظهار کرد: فارغ از اینکه مالکیت راه با کدام بخش است (شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی) باید حوادث را در نواحی مسکونی و غیر مسکونی بررسی کرد. باید در نواحی مسکونی سرعت خودروها را به شدت از طریق هوشمندسازی نظارت بر جاده ها مدیریت و کنترل کرد تا مشکلی برای عابران پیاده بوجود نیاید؛ به نظر می رسد این تقسیم بندی تحلیل درستی از تلفات را در اختیار ما قرار می دهد.

همچنین با این روش می توان حوادث حاشیه شهرها را که عمدتا به دلیل دسترسی غیر مجاز، تردد و پارک غیر مجاز رخ می دهد کنترل کرد. تقسیم بندی مناطق مسکونی و غیر مسکونی و تحلیل در این دو بخش بسیار حائر اهمیت است.

تجهیز تمام شریان‌های کشور به دوربین ثبت تخلف سرعت تا سه سال آینده

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده های شریانی کشور فعال هستند گفت: در مکان هایی که دوربین ها نصب شده میانگین سرعت ۷ کیلومتر در ساعت از سرعت‌های غیر مجاز کاسته شده است که می‌توان گفت تقریبا در هیچ دوره ای به این نتیجه دست نیافته بودیم همچین تا سه سال آینده تمام شریان های کشور مجهز به دوربین ثبت تخلف سرعت خواهند شد؛ بر اساس گزارش ارائه شده تا هفته گذشته ۲ میلیون برگ جریمه برای متخلفان سرعت صادر و به درب منازل آنها ارسال شده است.

آدم نژاد در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود اظهار کرد: در حال حاضر ۵۵۰ مجتمع خدمات رفاهی در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور وجود دارند که این رقم کمتر از نیازمان در این حوزه است بر همین اساس تا پایان سال ۹۴ تعداد ۲۰۰ مجتمع خدمات رفاهی جدید در محورهای شریانی کشور احداث می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای ۱۲۰۰ نفر شرکت داشتند ادامه داد: ۴۳۳ مقاله برای این همایش ارائه شد که ۲۵۰ مقاله در قالب سخنرانی، پوستر الکترونیک و چاپ مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری این همایش برای نخستین بار گفت: استقبال بسیار خوبی از این همایش انجام شد. سخنرانی‌های این همایش در چهار سالن مجزا همراه با ۹ گروه آموزشی و تجربی بود.

آدم‌نژاد یادآور شد: عطشی که در کشور برای کارهای نو به ویژه ایمنی وجود داشت موجب استقبال جامعه دانشگاهی، نخبگان و فعالان شاخه‌های دانش بنیان شد. بسیاری از بحث های ITS (سیستم هوشمندسازی جاده ای) در کشور بومی سازی و بسیاری از بحث های سخت افزاری این حوزه در کشور تولید شده است اما به نظر می رسد که با استفاده از بحث هوشمندسازی جاده ای می‌توان زمینه های اشتغال‌زایی و پیگری‌های بیشتر را به وجود آورد.

وی از تاسیس انجمن های ITS ایران در مجموعه‌های غیر دولتی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات کشور حرکت‌پذیری است؛ برخی مطالعات نشان می دهد که ساخت زیربناها و زیرساخت‌ها تا همیشه نمی تواند مشکلات این حوزه را رفع کند که این مسئله نشان از کمک رسانی ITS در این زمینه دارد و می توان آن را المان یا روشی برای مدیریت تردد دانست.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این همایش در سال‌های آینده به طور بین المللی برگزار می‌شود اظهار کرد: مجموعه‌های درون شهری و برون شهری باید در اجرای این همایش با یکدیگر همکاری داشته باشند همچنین باید از حضور دستگاه‌هایی مانند خودروسازان و فعالان حوزه ITS بهره‌مند شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۴۰ تردد شمار در جاده‌های کشور فعال‌اند، اظهار کرد: تا پایان سال این تعداد به ۱۴۴۰ دستگاه می‌رسد به این ترتیب هیچ جاده شریانی کشور باقی نمی‌ماند که آمار لحظه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کاهش سرعت به نفع حمل و نقل کشور نیست، توضیح داد: همه سیاست‌های متولیان در روش مدرنیته افزایش سرعت حمل و نقل است زیرا افزایش سرعت میزان استفاده از شبکه حمل و نقلی را افزایش می‌دهد اما نباید این افزایش سرعت موجب کاهش ایمنی شود.

در پایان این جلسه شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و علی‌اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور به همراه خبرنگاران از سایت نظارت تصویری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بازدید کردند.

آدم‌نژاد با بیان اینکه این پایگاه هفته آینده افتتاح رسمی خواهد شد، اظهار کرد: از ۱۵ سال پیش مرکز مدیریت راه‌های کشور فعالیت خود را با تلفن گویای ۱۴۱ آغاز کرد.در ادامه این سامانه تا تاسیس سیستم پیمایش نظارت تصویری پیش رفت. به این ترتیب امروز ما مجموعه‌ای از اطلاعات این حوزه را در اختیار داریم که می‌توانند برای بخش‌های مختلف ذی‌ربط حائز اهمیت باشد.

 بررسی کاهش سرعت در آزادراه در کمیته‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها یکی دیگر از مسایلی بود که آدم‌نژاد در این جلسه به آن پرداخت./

نظر شما