شناسهٔ خبر: 48284 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

روحانی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تشریح وظایف دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری/ صدور مجوز فعالیت مراکز آموزشی و احراز صلاحیت پرسنلی

محمود رضا روحانی مدیرکل دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مجوز فعالیت مراکز آموزشی خلبانی و فنی نیز در این دفتر صادر می‌شود گفت: تشخیص سطح علمی مورد نیاز، مصاحبه‌ها، ارزیابی‌های علمی و صدور صلاحیت پزشکی  همه از مأموریت‌های دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی خواهد بود.

محمودرضا روحانی مدیرکل دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح وظایف و اقدامات این دفتر بیان کرد: دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی که زیرمجموعه معاونت استاندارد پرواز این سازمان مشغول به فعالیت است موظف به ساماندهی گواهینامه پرنسلی افرادی است  که در این صنعت درحال فعالیت هستند که می‌توان خلبانان، نفرات مراقبت پرواز، نفرات پروازی و نفرات فنی را به عنوان مثال برای آن‌ها نام برد.

قانون هواپیمایی کشوری

روحانی در ادامه بیان کرد: یک نفر برای آنکه بخواهد در صنعت هوایی مشغول به کار شود باید ضمن گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه امتحانات تئوری و عملی لازم را قبول شده و گواهینامه صلاحیت فعالیت در آن حوزه را دریافت کند و اینها  اموری است که  همگی در این دفتر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجوز فعالیت مراکز آموزشی خلبانی و فنی نیز در این دفتر صادر می‌شود گفت: تشخیص سطح علمی مورد نیاز، مصاحبه‌ها، ارزیابی‌های علمی و صدور صلاحیت پزشکی  همه از مأموریت‌های دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی خواهد بود.

همچنین این مقام مسئول درخصوص ارتباط این دفتر با ایمنی پروازها نیز بیان کرد: این دفتر در ارتباط مستقیم احراز صلاحیت و تکالیف بین‌المللی با موارد ایمنی پروازی است، صلاحیت افراد خواستار کار در صنعت هوایی در این دفتر مشخص شده و گواهینامه‌های صادر شده دال بر تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به توانایی فرد مذکور در حوزه‌های مختلف هوایی است.

به گفته روحانی براساس ضوابط کنوانسیون شیکاگو کشورها نباید اجازه فعالیت فردی در هیچ حوزه کاری را بدهند مگر آنکه گواهینامه مربوطه را در دست داشته باشند امری که دفاتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی در راستای اجابت آن و ارتقای سطح ایمنی پروازها عمل می‌کنند.

این مقام مسئول اعتبار فعالیت گواهینامه‌های مذکور را وابسته به پارامترهای گوناگون از جمله سن، توانمندی فرد در صحبت به زبان انگلیسی و الزامات مربوط به نوع و تیپ هواپیمای مربوطه دانست و گفت: هر هواپیما آموزش و تایپ کاری خاص خود را دارد که این نکته در میزان اعتبار گواهینامه‌ها مؤثر است.

روحانی همچنین خبر داد: طبق پیمان شیکاگو کشورها متعهد هستند تا جای ممکن گواهینامه‌های صادر شده در کشورهای دیگر را به شرط آنکه براساس قوانین ایکائو صادر شده باشد به رسمیت شناخته و مشکلی نداشته باشند.

مدیرکل دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات و امور پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان خاطرنشان کرد: خلبانان با در دست داشتن گواهینامه‌های مربوطه برای انجام پروازهای عبوری از کشورهای دیگر ممنوعیتی ندارند ولی درصورت تمایل برای اشتغال در خطوط هوایی کشورهای دیگر باید گواهینامه معادل را در آن کشور اخذ نمایند./

نظر شما