شناسهٔ خبر: 48287 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تجارت دریایی زمینه همکاری مشترک ایران و مالزی/ هیات بلندمرتبه سرمایه‌گذاری مالزی به ایران می‌آید

جلسه در نشست مشترک نمایندگان سازمان بنادر و هیات مالزیایی، زمینه‌های توسعه روابط ترانزیتی و تجارت دریایی دو کشور بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، روز گذشته هیات مالزیایی متشکل از فعالان حوزه دریایی و بندری و بخش خصوصی، جهت آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های دو جانبه و مشارکت بخش خصوصی در زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری، در تهران با معاونین و مدیران سازمان بنادر دیدار و گفتگو داشتند.

این دیدار که با هدف طرح مسائل و پرسش‌های مالزیایی‌ها و تشریح امکانات و مزایایی تجارت دریایی و ترانزیت کالا از ایران برگزارشده بود، مقدمه سفر یک هیات بلند پایه سرمایه‌گذاری، در آینده نزدیک را فراهم کرد.

  تسریع توسعه همکاری‌های بین‌المللی در دوره مدیریت جدید سازمان

عبدالله جعفری رئیس هیات‌ایرانی و نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست گفت: با آغاز دوره مدیریت جدید سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه روابط و همکاری‌های تخصصی در عرصه بین‌المللی با تاکید بیشتری در حال پیگیری است.

وی افزود: در این چشم‌انداز،  کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی که دارای تشابه فرهنگی هستند، مانند کشور مالزی که در صنعت دریانوردی جهان، جایگاه خوبی دارد در اولویت همکاری‌ها قرار گرفتند.

آغاز ارتباط دریایی و بندری ایران و مالزی پس از ۱۵ سال

رئیس هیات ایرانی اظهار کرد: این نشست، آغاز ارتباط لجستیک، حمل و نقل بندری و همکاری‌های تخصصی بندری و دریایی دو کشور بعد از ۱۵ سال است که با هدف رفع ابهامات و زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌ها است.

بازدید هیات مالزیایی از بندر شهید رجایی

وی ادامه داد: هیات مالزیایی در سفر ۴ روزه خود به تهران از سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان سرمایه گذاری خارجی و گمرک بازدید می کند و در نهایت با سفر به بندر شهید رجایی با امکانات، محوطه‌های عملیاتی و ظرفیت‌های توسعه‌ای آشنا می‌شود.

جعفری ضمن تشریح موقعیت استراتژیک ترانزیتی ایران در منطقه گفت:در این نشست جایگاه سازمان بنادر به عنوان مرجع رسمی دریایی کشور و بنادر مهم و بین‌المللی ایران به مالزیایی‌ها معرفی شد .

حمل و نقل ترکیبی؛ مورد توجه مالزیایی ها

رئیس اداره ترانزیت و موافقتنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: روش‌های حمل و نقل ترکیبی ، جزو علایق و مسائل هیات مالزیایی بود که تمام امکانات در این زمینه برای آنها تشریح شد. از جمله اینکه زمان و هزینه ترانزیت از بندر شهید رجایی و چابهار و میزان صرفه‌جویی در وقت و مخارج تبیین شد.

وی ادامه داد: در بنادر شمالی نیز توافقنامه‌های همکاری ایران، آذربایجان و روسیه به اطلاع هیات مالزیایی رسید.سازمان بنادر و دریانوردی با کشورهای متعددی در حال رایزنی است و با حضور در جلسات و نشست‌های مختلف داخلی و بین‌المللی به دنبال معرفی هر چه بهتر مزایای بنادر ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه و رونق مضاعف تجارت دریایی کشور است.

نظر شما