شناسهٔ خبر: 48388 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس روابط عمومی راه و شهرسازی استان قم تشریح کرد:

تشریح وظایف سازمانی مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها و مدیریت راهداری

مهدی رحیمی راد رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها و مدیریت راهداری به‌رغم وجود برخی اشتراکات در انجام وظایف حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، به لحاظ سازمانی مأموریت‌های متفاوتی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مهدی رحیمی راد گفت: از ادغام دو وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۰، وزارت راه و شهرسازی ایجاد و تشکیل شد.

رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان هواشناسی کشور، سازمان هواپیمایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک و ... از سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی به تشریح ساختار استان‌ها پرداخت و توضیح داد: در سطح استان‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی در حکم و جایگاه، ستاد وزارت خانه بوده و ساختار سایر سازمان‌های ستاد به صورت اداره کل در استان‌ها مستقر هستند.

رحیمی راد ضمن بیان این که در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای همواره دو اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها فعالیت و خدمات ارائه می‌کنند، افزود: در سال ۱۳۹۵ به دستور مقام عالی وزارت، مدیریت راهداری از چارت و ساختار اداره کل راه و شهرسازی منتزع و به اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها ملحق شد.

رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که با الحاق راهداری به اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها، این اداره کل به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تغییر نام داده است، بیان کرد:

کلیه عملیات راهداری از قبیل رفع نقاط حادثه‌خیز (شامل اصلاح هندسی مسیر، ترانشه برداری، اصلاح شیب شیروانی راه و ...)، بهسازی و روکش آسفالت (شامل روکش مجدد آسفالت، لکه‌گیری و درزگیری)، عملیات ایمن‌سازی مسیر (شامل نصب کلیه علائم ترافیکی و تبلیغاتی، نصب و تعمیر گاردریل، نیوجرسی، سیستم روشنایی، چراغ چشمک‌زن، تجهیزات ترافیکی و تصویری)، عملیات راهداری زمستانی (شامل نمک‌پاشی و برف‌روبی)، پاک‌سازی مسیر و حاشیه راه و صدور مجوز و رفع تخلفات ساز و ساخت در حریم راه و نیز گشت راهداری بر عهده مدیریت راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

وی در مورد مأموریت سازمانی مدیریت ساخت و توسعه راه‌ها توضیح داد: کلیه عملیات مربوط به احداث و توسعه راه‌های اصلی، ارتقای محورهای اصلی و فرعی و نظارت بر نحوه ساخت راه‌ها بر عهده مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خواهد بود.

رحیمی راد گفت: پس از توسعه یا ساخت جاده، هر نوع عملیات نگهداری، حفظ و خط‌کشی و... به صورت سالیانه بر عهده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد بود.

رئیس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان تأکید کرد: از تمام دستگاه‌های اجرایی استان، اصحاب رسانه و سایر شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست می‌شود در کلیه مکاتبات، برنامه‌ها، شکایات مردمی، ابلاغ‌ها، دعوت‌نامه‌ها و... موارد موصوف را ملحوظ نمایند.

نظر شما