شناسهٔ خبر: 48457 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نشست مشترک مسئولان بنادر و گمرکات برای گره‌گشایی در بزرگترین بندر تجاری کشور/ ترافیک کامیون‌ها در محل درب خروج واردات بندر شهید رجایی کاهش می‌یابد

جلسه در راستای اجرای طرح روان‌سازی ترافیک کامیون‌ها در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی، نشستی مشترك با حضور مقامات ارشد سازمان بنادر و دريانوردی و گمرگات جمهوری اسلامی ايران به ميزبانی بندر شهيد رجايی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان،  در این نشست "حسن‌زاده" معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ودريانوردی، "پورسيف" معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، "اله‌مراد عفيفی‌پور" مدير كل بنادر و دريانوردی هرمزگان، "آبایی" مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات، "سرایی" مدیرکل لجستیک و حمل و نقل چندوجهی، "صادقی‌نژاد" مدیرکل سرمایه‌گذاری و"بهزادیان" معاون اداره کل امور بندری سازمان بنادر و تني چند از مسئولان گمرکات استان هرمزگان، شرکت‌های مشاور و نمايندگان بخش خصوصي حضور داشتند.

در این نشست، بر لزوم ارائه خدمات گمركي ۲۴ ساعته گمرکی در بندر شهید رجایی براي مسيرهاي سطح يك و خدمات رسانی به مشتریان تا ساعت ۲۴ برای کالاهای مسیر سطح سه، تاكيد شد.

از ديگر مصوبات این نشست مشترک، احراز هويت جهت تحويل كالا براساس اطلاعات قبض انبار و پروانه گمرکی توسط بندر بود که این تصمیم مهم به منظور پیشگیری از احتمال جعل اسناد گمرکی و قاچاق محموله های کانتینری صورت گرفت.

"محمدعلی حسن زاده" معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه جلسات مشترك اینچنینی به شكل مستمر و همراه با بازدیدهای ميدانی در محل ارائه خدمات به ذينفعان برگزار می‌شود، گفت: تسهیل فرايندها و هماهنگي بیشتر بین دستگاههای حاكميتی، نظارتی و خدمات رسان و اتخاذ تصميمات با بهره گيري از نظرات كارشناسان دستگاه‌های متولی از جمله اهداف مهم و رویکردهای اصلی برگزاری این نشست های مشترک است.

وي تصريح كرد: با توجه به حجم بالای جابجایی محموله هاي صادراتي و وارداتي در بندر شهيد رجايي به عنوان مهمترين بندر تجاري كشور و يكي از كانوني ترين بنادر منطقه، اقدامات نرم افزاري و ارایه خدمات الكترونيكی بدون وقفه و مطابق استانداردهاي روز دنيا برای خدمات‌رسانی به مشتریان و صاحبان کالا در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

وی با اشاره به سهم ۸۶ درصدی بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری و سهم ۶۰ درصدی از کل عملیات جابجایی کالا در کشور گفت: هر اتفاقی –چه مثبت و چه منفی- در این بندر بیفتد، کل ساختار اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

حسن‌زاده با تاكيد بر اينكه طبق تدابیر اتخاذ شده، سرويس بيجك انبار توسط گمرك و بندر تا پایان سال جاری و ظرف مدت دو ماه اجرایی می شود، گفت: اجرای اين مهم در كاهش ترافيك کامیون های حمل کانتینر به ويژه در ايام پایانی سال كمك شاياني خواهد كرد كه بندر با حجم بالای ترخيص كالا و دوره اوج زماني خروج كالاهای اساسی روبرو است.

"مجتبی پورسیف" معاون فنی و امور گمرکی گمرکات ایران نیز طی سخنانی از تعامل کم نظیر بین دو مجموعه سازمان بندر و گمرکات طی سه دهه اخیر سخن به میان آورد و افزود: خوشبختانه طی سال جاری، بسیاری از حرف ها و تفاهمنامه ها از روی کاغذ به عمل تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: با نگاه باز مدیران ارشد دو مجموعه، انعقاد و عملیاتی شدن دو تفاهمنامه مهم در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس، بزرگترین طرح های تحول در نظام گمرکی ایران در بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین گمرک کشور پیاده سازی می شود.

"اله مراد عفیفی‌پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز ضمن اشاره به تعاملات جدید بندر و گمرک در ستاد مرکزی در تهران و همچنین در بندر شهید رجایی، اظهار داشت: گمرک، بندر و سایر مجموعه‌های اثرگذار بر تجارت بین‌المللی همچون حلقه‌های یک زنجیره به هم پیوسته در چرخه تأمین و توزیع کالا هستند که برای ایجاد هم‌افزایی باید به ضوابط، مقضیات و توانایی همدیگر توجه داشته باشند.

وی نتیجه برگزاری نشست‌های مشترک دو مجموعه گمرک و بندر با منظور هم‌افزایی را اشتغالزایی بیشتر، توسعه تجارت بین‌المللی و کاهش بهای تمام شده کالا در کشور دانست و افزود: همه این اتفاقات امیدآفرین، زمینه ساز بهبود وضعیت معیشتی و برطرف نمودن بخشی از دغدغه‌های خانوارهای ایرانی خواهد شد.

عفیفی‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد، توافقات صورت گرفته برای تسهیل و روان‌سازی ترافیک کامیون‌های متردد در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی هم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه نرم‌افزاری در مسیر درست و با رعایت زمان‌بندی اجرا شود.

نظر شما