شناسهٔ خبر: 48476 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

لغو واریز ۵ درصد مبلغ حق نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان/ حمایت از بانک‌مسکن در مسیر توسعه‌ای شدن/ ضرورت اجرای ۱۳۳۴ پروژه خدمات روبنایی در محلات هدف

گزارش آخر هفته  لغو دریافت ۵ درصد مبلغ حق نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان، تاکید وزیر راه و شهرسازی به حمایت از بانک مسکن در مسیر توسعه‌ای شدن، پرداخت ۱۶۰ میلیاردتومانی توسط سازمان ملی زمین و مسکن برای حفظ کارخانه تاریخی ریسباف، تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها و تشریح جزئیات برنامه ملی بازآفرینی شهری بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور و سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی سمنان، دستور لغو کسر پنج درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را از ۱۰ بهمن ماه سال جاری، صادر کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مهندسان و احقاق حقوق آنان

آخوندی همچنین در یادداشتی تحت‌عنوان مهندسان و احقاق حقوق آنان در خصوص ابلاغیه اعلام کرد: مدت‌ها بود که در پی لغو رویه‌ی ناعادلانه اخذ ۵% از حق مهندسی مهندسان توسط سازمان‌های نظام مهندسی بودم. امروز پس از بررسی‌های حقوقی توانستم این جراحی را به نفع مهندسان حرفه‌ای عزیز که از دست‌رنج خدمات مهندسی خود ارتزاق می‌کنند انجام دهم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت سم‌زدایی از نظام پولی کشور

وزیر راه و شهرسازی در هفتاد و نهمین سالروز تاسیس بانک مسکن که همراه با مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل پیشین و جدید بانک مسکن همراه بود با تاکید بر این مطلب که در طی دولت یازدهم، اقدام ارزشمند سم‌زدایی از نظام پولی و بانکی کشور انجام نشد، گفت: دولت و مشخصا وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد از بانک مسکن حمایت می‌کنند تا سرمایه خود را افزایش دهد و تبدیل به بانک توسعه‌ای شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان در هفته گذشته در همایش ملی نگهداری از ساختمان ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو، در خصوص ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف واریز ۵ درصد حق نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، گفت: ما در این ابلاغیه تنها مصوبه داخلی معاون وزیر وقت را حذف کردیم و تنها می خواهیم دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم تا خودشان برای پول خود تصمیم بگیرند. این مساله قطعا آغازی برای بهترشدن فرایندها و اصلاحات خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پایان مناقشه بر سر ۵ درصد حق نظارت

مظاهریان همچنین در یادداشتی که در کانال تلگرامی اش تحت عنوان پایان مناقشه بر سر پنج درصد حق نظارت منتشر کرد به ویژگی های ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو واریز ۵ درصد حق نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان پرداخت و نوشت: بارها مهندسان تقاضای خود را بر دریافت حق نظارت به صورت مستقیم و بی هیچگونه واسطه ای اعلام کرده اند. از این پس، مهندسان ناظر، حق تصاحب همه دستمزد خویش را دارند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سازمان‌های نظام مهندسی در قابل اخذ حق نظارت، برنامه و استراتژی روشنی ارایه نکردند

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه لغو اخذ ۵ درصد حق نظارت از حبس نقدینگی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان جلوگیری بعمل می‌آورد، گفت: تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو ۵ درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، کاملا تصمیم درست و در چهارچوب قوانین و مقررات و اختیارات قانونی ایشان انجام گرفته است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران استان‌های سراسرکشور، مصوبه شورا را درباره تهیه و تدوین دستورالعمل بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها در چهار ماده، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت اجرای ۱۳۳۴ پروژه خدمات روبنایی در محلات هدف

در هفته گذشته، هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، راه‌اندازی نهادهای اجتماعی- مدنی در محلات هدف را یکی از فعالیت‌های مورد توجه در برنامه ملی بازآفرینی اعلام کرد و گفت: برای ارتقای توانمندی ساکنین محلات این اقدام را پیشنهاد و تأمین ابزارهای مالی و حقوقی لازم را در دستور کار قرار دادیم تا در نهایت با ظرفیت‌سازی لازم باعث افزایش دانش، مهارت و کیفیت زندگی افراد شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برنامه‌های کاهش خطرپذیری ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد شهری

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش خطرپذیری ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد شهری از آغاز فعالیت شرکت‌های توسعه‌گر در بافت‌های فرسوده پایتخت و سایر شهرها خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر، شرکت‌های بیمه‌ای ساختمانی خود را مکلف به تضمین کیفیت محصول نهایی نمی دانند که نیازمند اصلاحات مهمی در این مورد هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرداخت ۱۶۰ میلیاردتومان از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای حفظ کارخانه ریسباف

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این موضوع که این سازمان سهم ۱۶۰ میلیاردتومانی خود را برای حفظ کارخانه تاریخی ریسباف به بانک‌ملی پرداخت کرده است، پیشنهاد تشکیل موزه ریسباف را ارائه کرد و گفت: کارخانه ریسباف در نزدیکی سی و سه پل و زاینده‌رود که نماد شهر اصفهان هستند، قرار دارد که حفظ آن می‌تواند به آن میراث نیز کمک قابل‌توجهی کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما