شناسهٔ خبر: 48589 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بندرعباس انجام شد:

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای دریانورد نفت‌کش سانچی در بندرعباس

مراسم مراسم استانی گرامیداشت شهدای دریانورد نفت‌کش سانچی در مسجد جامع بندرعباس با حضور باشکوه و گسترده مسئولان، اعضای جامعه دریایی و بندری و همچنین اقشار مختلف مردم به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، این مراسم با سخنرانی آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بندرعباس، دکتر منصور آرامی عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، حسین هاشمی تختی رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان، فرمانده سپاه امام سجاد (ع)، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، فرمانده دریابانی استان»، عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و معاونین و مدیران این مجموعه، اعضای شورای شهر بندرعباس، مدیران و مسئولان ارگان‌های دریایی، نیروهای نظامی و انتظامی، مدیران شرکت‌های بخش خصوصی و اعضای جامعه دریایی و بندری و شمار چشمگیری از اقشار مختلف مردم ساحل‌نشین خلیج‌فارس در مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

صنعت دریانوردی شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور است

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی از دریا و صنعت دریانوردی به شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: جایگاه تلاشگران در دریا بسیار رفیع است و جان باختن در عرصه دریانوردی نشان‌دهنده جایگاه بلندمرتبه شهیدان این عرصه است.

وی با بیان اینکه این‌چنین حادثه‌ای غیرقابل‌تصور و به طور حتم دردناک بود، بیان کرد: مردم ما قدرشناس هستند و این حضور گسترده نشان داد که همواره مردم خود را مدیون شهدا می‌دانند.

حادثه سانچی از نادرترین اتفاقات جهانی در عرصه دریانوردی جهان بود

عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان این مطلب که ضایعه سخت و دردناکی در تاریخ دریانوردی جهان پشت سر گذاشتیم، عنوان کرد: اتفاقات زیادی در دریا رخ داده است اما مشابه نفت‌کش سانچی کمتر کسی به یاد دارد و شاید از نادرترین اتفاقات جهانی در عرصه دریانوردی جهان بود.

منصور آرامی با اشاره به نقش مهم صنعت دریانوردی در اقتصاد جهانی گفت: اقتصاد دریا محور که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و هست موضوع مهم و حیاتی محسوب می‌شود. توجه به اقتصاد دریا در این شرایط مهم است زیرا ۷۰ درصد کره زمین را آب پوشانده و ۹۰ درصد حمل‌ونقل جهانی از طریق کشتی حمل می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور ایران، ۴ درصد تولید ناخالص ملی از دریا تأمین می‌شود و در قالب برنامه ششم با کمک سایر نهادها به ویژه مجلس این سهم از اقتصاد ملی باید افزایش یابد و عزم دولت بر این است که از نعمت خدادادی دریا و پهنه وسیع ۵۸۰۰ کیلومتری سواحل آن بهره بیشتری ببریم.

عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: فعالیت اقتصادی روی دریا به تجهیزات، فناوری، محموله‌ها و اقدامات مرتبط با آن وابسته است اما محور کار منابع انسانی است؛ بر همین اساس، باید در عرصه‌های ساخت تجهیزات، کشتی‌سازی، گردشگری دریایی، حوزه‌های نظامی و دفاعی و موارد دیگر به نیروی انسانی توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه شهدای دریانورد سانچی محور بهره‌برداری از دریا بودند، اذعان کرد: این شهدا پشتیبان اقتصاد کشور بودند و در راه خدمت به وطن به شهادت رسیدند.

آرامی با تأکید بر اینکه کار بر روی دریا سختی و پیچیدگی خاص خود را دارد، افزود: کار دریا تخصصی و حرفه‌ای است و از دست دادن تک‌تک این افراد به این راحتی جبران‌پذیر نیست.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از همان روز حادثه تمامی دستگاه‌های متولی امر دریا تلاش‌های لازم را انجام دادند، افزود: کارشناسان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان از همان روز اول در محل حادثه حاضر و تمامی موارد را پیگیری کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نفت‌کش سانچی تمامی استانداردهای لازم را برخوردار بود و خدمه آن آموزش‌های لازم را دیده بودند، اضافه کرد: امیدوارم با پیگیری‌های حقوقی هم علت حادثه و ابعادش را بیابیم و هم از اتفاقات مشابه بعدی جلوگیری کنیم.

اقتصاد ایران مدیون دریانوردان قهرمان است

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس کمیته بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انقلاب اسلامی بحران‌ها و حوادث زیادی را پشت سر گذاشته است، حوادثی که یا دشمنان تدارک دیده‌اند یا به صورت طبیعی رخ داده است.

حسین هاشمی تختی افزود: دریادلان سانچی جان خود را تقدیم انقلاب کردند، اقتصاد ایران مدیون این دریانوردان قهرمان است و باید دولت به وضعیت خانواده‌های آنان رسیدگی کند.

هاشمی تختی با تقدیر از پیگیری راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر، ربیعی وزیر کار و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که در صحنه حاضر شدند، خواستار روشن شدن تمامی ابعاد این سانحه دلخراش شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید تمامی اطلاعات کسب شده از جعبه سیاه اعلام شود، افزود: کمیسیون عمران و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال تحقیق روی این سانحه بزرگ دریایی است و دولت نیز باید تلاش خود را برای حقیقت‌یابی آن به کار ببندد.

نظر شما