شناسهٔ خبر: 48645 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گلیج خبر داد:

برگزاری مانور ۲ سالانه طرح اضطراری در ۱۷ فرودگاه کشور/ استفاده از تمام ظرفیت‌های استانی برای مدیریت و کنترل بحران

فرشید گلیج مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مانور ۲ سالانه طرح اضطراری در ۱۷ فرودگاه کشور از ابتدای امسال تا کنون برگزار شده که تا پایان سال در سه فرودگاه دیگر نیز این مانور انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرشید گلیج در زاهدان اظهار کرد: مانور ۲ سالانه طرح اضطراری براساس الزام سازمان هواپیمایی در فرودگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مانور ۲ سالانه به سه دسته تقسیم می‌شود گفت: مانور دورمیزی هر ۶ ماه یکبار، مانور یکساله و مانور کامل (مانور ۲ سالانه) در فرودگاه‌های بین المللی و فرودگاه‌های با مرز هوایی برگزار می‌شود.

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: این مانور در برخی از فرودگاه‌های کشور مثل فرودگاه بم و لنگه به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: براساس برنامه ریزی که از سال ۹۵ برای امسال انجام شده بود خوشبختانه تمام مانور‌ها طبق برنامه زمانبندی در فرودگاه‌ها انجام شده است.

وی گفت: مانور ۲ سالانه براساس یک فرایند ۹۰ روز از شروع جلسات هماهنگی، سناریو نویسی، تمرین‌های رومیزی، روز اجرا و آنالیز ارزیابی‌ها انجام می‌شود.

گلیج اظهار کرد: هدف از برگزاری مانور ۲ سالانه تنها اطفا حریق نیست بلکه بحث فرماندهی واحد، ارتباطات، هماهنگی‌ها و تعاملات در مدیریت بحران و کنترل یک سانحه مطرح است.

وی بیان کرد: در این مانور از تمام ظرفیت‌های استانی برای مدیریت و کنترل بحران استفاده می‌شود.

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: هر مانوری که برگزار می‌شود معمولا با یک سری اشکالاتی همراه است که سعی می‌شود این ایرادات برطرف تا دستگاه‌های امداد ونجات در سوانح واقعی بهتر بتوانند عمل کنند.

وی تصریح کرد: عوامل بسیار زیادی در پشت صحنه مانور ۲ سالانه حضور دارند و در ظاهر قضیه تعدادی خودرو در نقش آمبولانس کمک رسان و جمعیت هلال احمر حضور پیدا می‌کنند، ولی در اصل بحث فرماندهی و هماهنگی در مدیریت بحران بسیار مهم است.

گلیج به ایرنا گفت: برگزاری مانور در فرودگاه، چون جنبه تخصصی دارد نیاز به هماهنگی با ستاد‌های مرکز، شرکت فرودگاه‌ها و شورای تامین استان دارد تا در موقع اجرای مانور هواپیمایی در فرودگاه فرود نیاید.

وی اظهار کرد: هر دستگاهی که خارج از وظیفه خودش در هنگام اجرای مانور عمل کند در حقیقت مخل اجرای مانور است و هیچ کمکی به شرایط بحرانی نمی‌تواند بکند.

مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به نقش تیم ارزیاب در هنگام اجرای مانور گفت: ارزیاب‌ها از ادارات تخصصی شرکت فرودگاه‌های کشور هستند و در حوزه اداره کل مراقبت پرواز، در حوزه ایمنی، آتش نشانی، هدایت زمینی هواپیما و امنیت و حراست به ایفای نقش می‌پردازند.

به گفته این مسئول برخی از این ارزیاب‌ها در جلسات ۹۰ روزه و سناریو نویسی برای اجرای مانور ۲ سالانه طرح اضطراری فرودگاه‌ها شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تیم ارزیاب در هنگام اجرای مانور عملکرد دستگاه‌های شرکت کننده در مانور را بررسی می‌کنند.

این مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با بیان اینکه ارزیاب‌ها تمام فرایند مانور را بررسی و گزارش آن را اعلام می‌کنند و فرودگاه‌ها موظف هستند تا ایرادات دستگاه‌ها را به آنان بازگو کنند، اظهار کرد: تمام مانور‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود استحصال و نقاط ضعف و قوت آن‌ها بررسی و مطرح می‌شود.

بر این اساس، مانور ۲ سالانه طرح اضطراری فرودگاه بین المللی زاهدان یکشنبه شب با حضور دستگاه‌های امداد رسان ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در این فرودگاه برگزار شد.

نظر شما