شناسهٔ خبر: 48812 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در یک یادداشت مطرح شد:

واکنش رجبی به منع فعالیت ساختمانی کارمندان ۹ دستگاه دولتی: ابلاغیه آخوندی عالی و قابل دفاع است

فرج اله رجبی فرج‌الله رجبی*: در یك كلام می‌توان ابلاغیه اخیر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی كشور در رابطه با افراد چندشغله فعال در حوزه مهندسی ساختمان كشور را مثبت ارزیابی كرد.

البته مثبت ارزیابی كردن این مهم به معنای عدم بررسی آن نیست بلكه سازمان نظام مهندسی با توجه به وظایفی كه دارد این ابلاغیه را با وسواس كامل بررسی و نقطه نظرات خود را اعلام خواهد كرد. در حال حاضر در اولین جلسه شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور، بررسی این ابلاغیه در دستور قرار گرفته است.

ابلاغیه اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی كشور، به‌طور كلی قابل دفاع است و اگر همانطوری كه جناب وزیر گفتند به سود كشور هم باشد، خیلی عالی است. افزایش اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از قضا اتفاقی مبارك و میمون است و از نظر هر كسی كه مساله رشد و پویایی كشور را داشته باشد، قابل دفاع است. ما نیز مانند دیگر بخش‌های جامعه ایران از این تصمیم دفاع خواهیم كرد و خواهان افزایش اشتغال و رشد اقتصادی كشور هستیم.

دستورالعمل اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی ساختمان

اینكه وزیر راه و شهرسازی در مقابل اشتغال افراد چند شغله بایستد و قصد داشته باشد جوانان را به سمت اشتغال سوق دهد البته قابل فهم است چرا كه او به عنوان عضو كابینه باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد. البته اگر این تصمیم با همكاری شهرداری‌ها نیز توامان شود، قطعا دست وزارتخانه برای اجرای بهتر و كامل‌تر این طرح بازتر هم خواهد بود و به همین دلیل می‌توان نتایج بهتری از اجرای آن را شاهد بود.

با این همه مسائل دیگری نیز در این میان دخیل هستند؛ ما به عنوان سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور باید مسائل را از زوایای دیگری نیز ببینیم. در همین رابطه پرسش‌های شكلی در این مورد مطرح است كه ما از واحد حقوقی خود خواسته‌ایم این مسائل را بررسی كنند و هرچه زودتر ما را از نتایج آن با خبر كنند. مساله‌ای كه وجود دارد این است كه حتی یك تصمیم درست نیز اگر از سوی مجراها و نهادهایی كه مسوولیت آن را ندارند یا به شكلی نادرست اجرا شود، قطعا نتایج به دست آمده آن چیزی نیست كه در ابتدا از آن توقع می‌رفت. در همین رابطه ما وظیفه خود می‌دانیم به این ابلاغیه با وسواس نگاه كنیم.

در همین رابطه اولین جلسه شورای مركزی سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد. این ابلاغیه علاوه بر آنكه تمركز خود را بر مهندسان بخش ساختمان گذاشته كه متعاقب آن اعضای این سازمان در آینده مسائلی خواهند داشت، بر سازمان مهندسی است كه ابعاد آن را موشكافانه بررسی كند. همچنین بخش دیگر این ابلاغیه بر عدم كاندیداتوری افراد چند شغله برای شورای مركزی سازمان نظام مهندسی نیز تاكید دارد ولی از آن‌جایی كه هنوز با انتخابات بعدی فاصله وجود دارد، ما ترجیح دادیم در آرامش بیشتر این‌بار موضوع فوق را بررسی كنیم. حتما به یاد داریم كه سال ۱۳۹۴ نیز وزیر راه بر این مساله تاكید كرد اما از آن‌جایی كه آن زمان انتخابات سازمان در راه بود، تصمیم وزیر اجرایی نشد ولی اكنون فرصت كافی برای پرداختن به ابعاد كلی این مساله وجود دارد.

 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور

منبع: اعتماد

نظرات مخاطبان 4 1

  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۷ ۱۲:۴۹علی 0 0

    منع حضور کارکنان دستگاها کار بسیار خوبی است و برای اشغال جوانان بسیار مفید ولی چرا نام برخی از ادارت مثل آموزش و پرورش نیست
                                

نظر شما