شناسهٔ خبر: 48839 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن:

توصیه کشورهای اروپایی برای انجام سفرهای ریلی در ایران به دلیل برخورداری از امنیت بالا/ ضرورت ایجاد جایگاه سازمانی جهت هماهنگی میان مراکز خطوط راه‌آهن در سراسر کشور

سعید رسولی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن گفت: با توجه به فضای ایجاد شده در حوزه گردشگری و نیز امنیت پایدار ایران در منطقه، بسیاری از کشورهای اروپایی، ایران را برای سفرهای ریلی و گردشگری توصیه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا سعید رسولی روز شنبه در آیین معارفه رئیس هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور در یزد، اظهار کرد: از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۲۳ قطار گردشگری خارجی وارد کشور شده است. 

به گفته وی اکنون ایران به لحاظ ترانزیت بار و گردشگری از کشورهای امن منطقه و جهان در این حوزه به شمار می رود، امسال نودمین سال تاسیس راه آهن سراسری ایران است و تلاش می شود کشور به جایگاه واقعی خود در این حوزه دست یابد. 

عضو هیات مدیره راه آهن در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن در یزد، افزود: ۷۰ تا ۷۵ درصد بار کشور از مسیر راه آهن یزد جابه جا می شود که ۴۰ تا ۴۵درصد آن متعلق به این استان است. 

رسولی توضیح داد که مقرر شد، برای ایجاد هماهنگی میان مراکز و ماهیت کار خط آهن که شبکه پیوسته ای است با تدبیر مدیرعامل راه آهن جایگاهی سازمانی ایجاد شود. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن درمورد دلایل انتخاب یزد به عنوان مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن، اضافه کرد: این استان در مرکز ثقل و پیوند دهنده کریدور جنوب به شمال و شرق به غرب کشور قرار دارد، طوری که بیش از نیمی از بار کشور از مبدأ استان جابه جا می شود. 

عضو هیات مدیره راه آهن ادامه داد: قرار شد که با ایجاد مرکز یادشده وابستگی به ستاد مرکزی کمتر و با خلاقیت و بر مبنای تکلیف قانونی سهم ۳۰ درصد حمل بار که الان ۱۰ درصد و مسافر ۲۰ درصد است، تحقق یابد. 

رسولی، لازمه تحقق این الزامات را تدبیر و ارتقای امکانات دانست و یادآور شد: از سال ۹۳ شاهد ارتقای واگذاری اختیارات به استان ها در بخش های برنامه ریزی و بودجه در کشور هستیم. 

این مسئول راه آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که با ایجاد مرکز هماهنگی امور مناطق، حوزه عملکرد اختیارات استانها بیشتر شود تا با کسب رضایت نسبی مردم و رویکرد مدیران به سمت این نوع حمل و نقل، دیدگاه ها ارتقا یابد. 

وی گفت: با توجه به حمایت مقام معظم رهبری در دیدارهای حضوری و توصیه های معظم له در اجرای طرح سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه و نیز کمک دولت و مجلس از حمل و نقل ریلی ، روزهای خوبی برای راه آهن پیش روست. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه آهن بیان کرد: همچنین قوانین بسیار خوبی در باره حمل و نقل ریلی به تصویب رسید که بخشی از آن احکام بالفعل نشده است و اگر این موارد اجرایی شود، علاوه بر حوزه حمل و نقل، در بخش عواید کارکنان نیز تحول خوبی ایجاد خواهد شد. 

عضو هیات مدیره راه آهن ایران در آیین یادشده ، سید مصطفی داودی را که پیشتر معاون سیر و حرکت راه آهن و مدیرکل راه آهن یزد بود،به عنوان نخستین رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور معرفی کرد . 

راه آهن یزد با سهم حدود ۴۰ درصد حمل و نقل بار ایران در ۱۶سال گذشته در جایگاه نخست ملی قرار دارد. 

بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان جابه جا می شود. 

مسیر راه آهن یزد به عنوان پرترددترین محورهای کشور، روزانه شاهد عبور ۱۳۰رام قطار مسافری و باری یعنی هر ۱۲ دقیقه یک قطار است و به طور میانگین بیش از ۴۰هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از طریق این سیستم جابه جا می شود. /

برچسب‌ها:

نظر شما