شناسهٔ خبر: 4884 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

منادی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

جزئیات زیباسازی و تغییرات ظاهری ایستگاه راه‌آهن تهران پس از ۴۰ سال برای نوروز ۹۴/ ایجاد کانتر ویژه معلولین در ایستگاه راه آهن

علیرضا منادی معاون مسافری راه‌آهن تهران با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن تهران پس از ۴۰ سال برای نوروز ۹۴ زیباسازی شد، گفت: در زیباسازی و بهسازی این ایستگاه برای نخستین‌بار در ایران و حتی آسیا کانتر ویژه معلولین ایجاد کردیم.

علیرضا منادی در بازدید از مراحل بازسازی و بهسازی ایستگاه راه‌آهن پایتخت به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: سالن مسافری شرکت راه‌آهن قدمت ۷۰ ساله دارد و با توجه به اینکه کف این سالن تیره بود و سقف آن سبز بود از نظر معماری و زیبایی نامطلوب بود در نتیجه تصمیم گرفتیم برای زیباسازی این سالن اصلاح معماری هم انجام دهیم. در همین راستا سقف سالن را سفید کردیم. این زیباسازی برای نخستین بار طی ۴۰ سال اخیر صورت گرفت و تمام سطوح سیمانی و فلزی این ایستگاه راه‌آهن رنگی تازه گرفت.

وی با بیان اینکه کار وقت‌گیری بود زیرا این اقدامات همزمان با ارایه خدمات به مسافران انجام شد، ادامه داد: در واقع پیش از این کارشناسی رنگ در ایستگاه راه‌آهن تهران صورت نگرفته بود. همچنین کانتر اطلاعات ایستگاه راه‌آهن تهران را با کانتر ویژه معلولان مناسب‌سازی کردیم تا معلولان برای دریافت خدمات از آنجا سرویس بگیرند. این کانتر برای نخستین‌بار در ایران و حتی آسیا ویژه معلولان مناسب‌سازی شد.  

وی گفت: در خدمت‌رسانی به مسافران، سالن ایستگاه ظرفیت محدود داشت که پاسخگوی حضور گسترده مسافران نبود. بنابراین غرفه‌های این ایستگاه را به بخش انتهایی آن انتقال دادیم که در آینده با سرمایه‌گذاری اسپانسر، هایپرمارکت در آنجا ایجاد خواهیم کرد. با این اقدام فضای مناسب برای مسافران بیشتر شد و چیدمان شکلی تازه گرفت تا دریافت خدمات مسافری و رفت و آمد مسافران به سهولت انجام شود.

خدمات امداد ایستگاه راه‌آهن تهران به معلولان و بیماران

معاون مسافری راه‌آهن تهران درباره خدمات امداد ایستگاه راه‌آهن تهران گفت: خدمات امداد در این ایستگاه مستقر شده است. این خدمات امدادی با هدف کمک‌رسانی به مسافران، معلولان، سالمندان، جانبازان و بیماران و برای جابه‌جایی آن‌ها در داخل سالن‌های مسافری به سکوها و بالعکس و پیاده شدن آن‌ها از قطار ایجاد شده است.

وی یادآور شد: طبقه فوقانی این ایستگاه در قالب مجموعه غذایی مطمئن ایجاد خواهد شد. این مجموعه توسط حامی مالی در حال تجهیز و بهسازی است. پیش‌بینی می‌شود این بخش از ایستگاه راه‌آهن برای ایام نوروز ۹۴ آماده خدمت‌رسانی باشد. همچنین تلاش شده در این مجموعه غذای ایمن، بهداشتی و کاملا مطمئن به مسافران عرضه شود. این بخش از راه‌آهن تهران تا ۲۵ اسفندماه امسال کامل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

محل غرفه‌های شرکت‌های مالک به غرفه‌های هاپیرمارکت ایستگاه پیوست

وی گفت: غرفه‌های شرکت‌های مختلف برای رسیدگی به شکایات مردم در ایستگاه راه‌آهن تهران تعبیه شده بود اما شرکت‌های مالک برای حضور در این غرفه‌ها حاضر نشدند، بنابراین محل این غرفه‌ها را به هایپر مارکت تغییر کاربری دادیم. این اقدامات با هدف زیباسازی این ایستگاه صورت گرفته است.  

منادی با بیان ایکه معماری سالن‌های مسافری این ایستگاه مناسب نبود گفت: سعی کردیم فضای مناسبی ایجاد کنیم و سالن را از نظر معماری و چیدمان صندلی تغییر دهیم. فعالیت‌های بازسازی و بهسازی این ایستگاه را نزدیک به دو ماه است آغاز کرده ایم. قرار بود که دو بخش سالن مسافری بازسازی شود اما به دلیل تردد مسافران ریسک نکردیم و احتمالا سالن غربی آن را در سال ۹۴ بازسازی خواهیم کرد. اعتبارات این اقدامات از طریق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی تامین شده و تاکنون برای سطوح سقف کل سالن اصلی و سالن شرقی ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی افزود: در تلاشیم فضایی را ایجاد کنیم تا مسافران از حضور در این ایستگاه احساس خوبی دریافت کنند. همچنین برای بخش‌های ورودی مسافران به سکوها نورپردازی مناسب صورت گرفته است. قسمت بیرونی سالن نیز فضایی وجود دارد که این فضا را به رنگ اولیه که معمار فرانسوی آن در ۷۰ سال پیش توصیه کرده بود برگرداندیم.

منادی اضافه کرد: شهرداری تهران نیز قول داده است کارگاه متروی خط ۳ را تا ۱۵ اسفندماه از حیاط این ایستگاه جمع‌آوری کند و در ورودی آن را به مدیریت ایستگاه راه‌آهن تهران تحویل دهد./

نظر شما