شناسهٔ خبر: 48888 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بررسی برنامه و بودجه کلان استانی بازآفرینی شهری پایدار در سال ۱۳۹۷

جلسه هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان قم با حضور معاون امور عمرانی استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در هفتمین جلسه ستاد باز آفرینی پایدار شهری استان قم که با ریاست معاون امور عمرانی استانداری برگزار شد، محسن بهشتی گفت: در جلسه آینده دبیران کمیته‌های چهار گانه ضمن حضور در جلسه ستاد، گزارش جلسات و نتایج آن را برای اعضای ستاد ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه جلسه بعدی با ریاست استاندار برگزار خواهد شد، توضیح داد: در این جلسه مجموعه اقدامات سال جاری و برنامه‌های سال ۱۳۹۷ گزارش و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهشتی ضمن اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی در محلات هدف بازآفرینی خاطر نشان ساخت: هدف تشکیل ستاد بازآفرینی پایدار شهری همسویی و هماهنگ کردن اقدامات برای هم افزایی و تشریک مساعی بین دستگاهی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه اضافی است.

معاون امور عمرانی استاندار قم ضمن اشاره به انجام اقدامات اجتماعی و فرهنگی در محلات هدف، به کلیه مسئولین دستگاه‌های اجرایی گوشزد کرد: قبل از هرگونه عملیات عمرانی در محلات ناکارآمد، هدف از انجام آن برای ساکنان تبیین و نظر موافق آن‌ها جلب شود.

در ادامه جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهار کرد: رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی در بحث بازآفرینی پایدار شهری تاکید و توجه ویژه‌ای دارند.
صبوری ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده سال جاری در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: حدود ۴ هزار هکتار از مساحت شهر قم نیازمند فعالیت‌های بازآفرینی شهری است که این میزان بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت قم را در برمی گیرد.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری قم با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای هزینه کرد ۳۰ درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری خاطر نشان ساخت: با توجه به این که جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهر قم در بافت ناکارآمد شهری سکونت دارند، نیازمند تخصیص بیش از ۳۰ درصد اعتبار برای بهبود وضعیت کالبدی و اجتماعی محلات مذکور هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که در محدوده بافت ناکارآمد شهری زمین ملی وجود ندارد توضیح داد: برای تملک و بازآفرینی محلات هدف استان بیش از ۹۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان ملی زمین و مسکن پیشنهاد شده است. 

وی گفت: شاخص‌های توزیع منابع در بین استان‌ها در سال ۱۳۹۷ براساس سه شاخص فقر شهری، ناپایداری و تاب آوری شهری و توزیع فضایی خواهد بود.

صبوری افزود: بر مبنای سه شاخص فوق استان قم ۲.۸ درصد از کل بودجه و اعتبارات بازآفرینی شهری را به خود اختصاص داده است.

وی ضمن اشاره به محور‌های برنامه بازآفرینی شهری محلات در سال ۱۳۹۷ توضیح داد: بهسازی ونوسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای و بهسازی و ارتقای خدمات زیربنایی محله و توسعه فضا‌های شهری از محور‌های برنامه بازآفرینی شهری محلات در سال ۱۳۹۷ است که با هدف افزایش زیست پذیری شهر‌ها و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان طراحی شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری و مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن اشاره به تدوین برنامه جامع اقدام مشترک برای اولین بار در سال جاری خاطر نشان ساخت: دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی در تدوین و تنظیم برنامه ۱۳۹۷ برای رویکرد محله محوری اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

نظر شما