شناسهٔ خبر: 49059 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به همت وزارت راه و شهرسازی، شورای‌ شهر و شهرداری تهران صورت گرفت؛

احیای نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران/ تاكيد بر بهره‌مندی از تجربیات پیشین در برنامه‌ریزی‌های‌ شهری

طرح نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری تهران با موافقت وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست احیا و تداوم فعالیت نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران، تشکیل کمیته مشترک بین شورا، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به منظور احیای نهاد مدیریت و برنامه ریزی توسعه شهری تهران مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد.

در این جلسه، محمدسعید ایزدی اعلام کرد: بزرگترین ایرادهای برنامه‌ریزی شهری این است که عموما نگاه به گذشته در آنها وجود ندارد در حالیکه اگر بخشی از مبنای برنامه ریزی شهری بهره مندی از تجربیات پیشین باشد می‌تواند به نتایج مناسبی در جهت بهبود وضعیت موجود بینجامد.

وی تاکید کرد: تجربیات بسیار مناسبی در برنامه‌ریزی‌های شهری پیشین وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم و از آن بهره‌مند شویم.

مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی نیز در جلسه فوق حاضر بود و گفت: ما پشت فرمان خودرویی نشستیم که سه فرمان دارد و هر راننده یک طرف می‌رود و الان نیازمند ایجاد وحدت بین شورای‌عالی، شورای شهر و شهرداری هستیم.

وی با اشاره به دورانی که این نهاد به عنوان شورای راهبردی شکل گرفت،بیان کرد: در ابتدا هدف از تشکیل آن تهیه طرح تفصیلی بود و الان طرح جامع باید با رویکرد اصلاح ساختاری ایجاد شود و این مدل امتیازات زیادی دارد.

وی با اشاره به نقص آن گفت: یک نقص آن این است که مقیاس آن مقیاس راهبردی بود و نیاز به اقدامات جدی دارد.

حجت با بیان اینکه ما باید به سمت ایجاد مجدد نهاد برویم، گفت: این نهاد باید ساختار قانونی بگیرد. صورت حقیقی این جلسات مسائلی است که این عقب افتادگی زیان‌بار را ایجاد کرده و پیش از آنکه برای آن صورت قانونی بوجود آوریم باید ابعاد آن تبیین شود.

سالاری عضو شورای شهر تهران نیز در نشست احیا و تداوم فعالیت نهاد مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران، گفت: در طول دوره چهارم یکی از دغدغه های کمیسیون شهرسازی احیای این نهاد بود ،در آن زمان هم چند نامه برای  آخوندی نوشتیم و چمران هم علاقمند به احیای این نهاد بود.

سالاری احیای این نهاد را یکی از مطالبات صاحبنظران و کسانی خواند که دغدغه توسعه طرح های شهری را دارند.

وی با بیان اینکه اکنون این نهاد منحل شده است، اظهار کرد: این نهاد در گذشته با اهدافی تشکیل شد و الان باید بررسی کنیم که با چه اهدافی قرار است احیا شود.

گفتنی است، در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تشکیل نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری تهران استارت خورد. جلسه با حضور محمد ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی رییس شورای شهر، مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری، محمد سالاری رییس و علی اعطا و زهرا نژادبهرام اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و صاحبنظران این حوزه تشکیل شد، پس از بحث و بررسی جدی، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تهران با انتخاب کارگروهی متشکل از نهادهای مذکور و نمایندگان تشکل‌های حرفه‌‌ای و صنفی تشکیل مجدد نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری تهران استارت خورد.

گفتنی است انحلال یک طرفه این نهاد از سوی وزارت راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد موجب شد تا تمامی امور مربوط به طرح جامع، طرح تفصیلی و پیگیری تحقق تکالیف طرح‌های توسعه شهری بدون حضور و نظارت شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای شهر تهران انجام شده و شهرداری تهران خود به تنهایی هم مجری و هم ناظر و مسئول پایش طرح‌های مذکور باشد.

اکنون با پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و توافق وزارت راه و شهرسازی مقرر شد مجددا زمینه ایجاد این نهاد تاثیرگذار فراهم شود.

نظر شما