شناسهٔ خبر: 49069 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بخش عملیات موسسه رده‎بندی دی.ان.وی نروژ:

سانچی همه گواهینامه‎ها و استانداردهای بین‎المللی را داشت/ هیچ نقصی مشاهده نشد

کشتی نفتی مدیر بخش عملیات موسسه رده‎بندی دی.ان.وی جی.ال (DNV.GL) که کلاس و رده‎بندی کشتی سانچی را برعهده داشته است، گفت: این موسسه هیچگونه نقصی که منجر به عدم صلاحیت کشتی سانچی برای اخذ کلاس و گواهینامه‎های لازم شود را مشاهده نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی موسسه رده‌بندی دی. ان. وی جی. ال نروژ یکی از معتبرترین موسسه های رده‌بندی در جهان و عضو انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی(IACS) است که رده‌بندی و کلاس کشتی نفتکش سانچی را نیز برعهده داشته است.

کیجل اولیسن (Kjell Olaisen) با اشاره به آخرین ارزیابی انجام گرفته از کشتی سانچی گفت: در آخرین ارزیابی این موسسه از سانچی، هیچگونه نقصی با توجه به قوانین حاکم بر رده‌بندی و گواهینامه‌ها در این کشتی مشاهده و گزارش نشده است.

وی افزود: این کشتی، ارزیابی های دوره ای را در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۷ (۱۱ اسفند ۱۳۹۵) میلادی با موفقیت گذراند و بدون آنکه مشکلی در شرایط کلاس و یا مجوزها داشته باشد پس از طی موفقیت آمیز این ارزیابی، کلاس و گواهینامه های مربوط برای آن صادر شد.

اولیسن اضافه کرد: آخرین ارزیابی این موسسه که روی عرشه کشتی انجام شد، در ششم آوریل ۲۰۱۷ میلادی (۱۷ فروردین ۹۶) بود که طی آن تجدید گواهینامه آی. او. پی. پی(IOPP) با موفقیت انجام و تجهیزات پایداری کشتی با رعایت قوانین جدید و بازگشتی تطبیق داده شد.

وی تصریح کرد: در آخرین ارزیابی که روی عرشه این کشتی انجام گرفت هیچگونه نقصی با توجه به قوانین حاکم بر رده بندی و گواهینامه‌ها مشاهده نشد.

مدیر بخش عملیات موسسه رده بندی دی. ان. وی. جی. ال یادآور شد: این موسسه هیچ گونه نقصی که در هر زمانی منجر به عدم صلاحیت آن برای اخذ کلاس و گواهینامه های لازم شود را مشاهده نکرد.
وی با بیان اینکه نفتکش سانچی از ابتدا با توجه به قوانین موسسه DNV و قوانین بین المللی مرتبط ساخته شد، افزود: این بدان معنی است که در آن زمان، این موسسه، نفتکش سانچی و تجهیزات آن را با در نظر گرفتن قوانین بین المللی تائید کرده است.

اولیسن خاطر نشان کرد: تمامی گواهینامه های لازم در زمان حادثه، معتبر بوده اند و هیچ ارزیابی معوقه ای مربوط به آنها وجود نداشت.

وی درباره ارزیابی موسسه دی. ان. وی از حادثه برخورد نفتکش سانچی با کشتی کریستال، بیان داشت: بررسی دلایل تصادم کشتی‌های یادشده مسئولیتی است که بر عهده شرکت‌های مالک کشتی و مقام‌های دریایی است.

وی با بیان اینکه این موسسه از انجام بررسی‌ها حمایت می‌کند، ادامه داد: موسسه دی. ان. وی بر اساس پرونده رده‌بندی کشتی، هیچگونه شواهدی برای بررسی اینکه دلایل برخورد کشتی چه بوده است در اختیار ندارد.

اولیسن درباره شرایط سایر نفتکش های ایران، اظهار داشت: تمامی کشتی‌های نفتکش ناوگان ایران که در کلاس این موسسه هستند دارای گواهینامه‌های معتبر بوده و هیچ یک از آنها بازرسی معوقه و یا شرایط غیر معتبری ندارند.

وی درباره گواهینامه‌های صادر شده برای نفتکش سانجی گفت: این نفتکش «گواهینامه رده بندی، مقررات رده بندی DNV. GL»، «گواهینامه بین المللی Load Line، کنوانسیون بین المللی Load Line»، «گواهینامه ساخت ایمن کشتی باری، کنوانسیون SOLAS»، «گواهینامه تجهیزات ایمن کشتی باری، کنوانسیون SOLAS »، «گواهینامه ارتباطات رادیویی ایمنی کشتی باری، کنوانسیون SOLAS»، «گواهینامه مدیریت ایمنی، کنوانسیون SOLAS»، «گواهینامه کار دریایی، کنوانسیون کار دریایی»، «گواهینامه بین المللی جلوگیری از آلودگی نفتی، تایپ B، کنوانسیون MARPOL»، «گواهینامه جلوگیری از آلودگی فاضلاب، کنوانسیون MARPOL»، «گواهینامه سازگاری با جلوگیری از آلودگی زباله، کنوانسیون MARPOL»، «گواهینامه جلوگیری از آلودگی هوا، کنوانسیون IAPP MARPOL»، «گواهینامه بهره وری انرژی EEC، کنوانسیون MARPOL»، «گواهینامه بین المللی سامانه Anti-Fouling، کنوانسیون بین المللی Anti-Fouling»، «گواهینامه تبادلی مدیریت آب توازن، کنوانسیون بین المللی مدیریت آب توازن»، «گواهینامه سازگاری با جمع آوری مواد خطرناک، مصوبه (A.۹۶۲۲۳) سازمان بین المللی دریانوردی در زمینه اوراق کشتی‌ها»، «گواهینامه سازگاری با کنوانسیون ILO شماره ۹۲، اقامت خدمه»، «گواهینامه سازگاری با کنوانسیون ILO شماره ۱۳۳، اقامت خدمه»، «گواهینامه سازگاری با برنامه نظارت EU MRV، قانون (EU۲۰۱۵/۷۵۷) »، گواهینامه تناژ، کنوانسیون بین‌المللی تناژ (۱۹۶۹) »، «گواهینامه ویژه تناژ کانال سوئز، قوانین تناژ کانال سوئز»، «گواهینامه سازگاری با تجهیزات بالابر محموله، کنوانسیون ILO شماره ۱۵۲» را داشته است.

 ایرنا در این گزارش می‌افزاید، ۱۶ دی یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود و درنهایت این کشتی پس از ۸ روز غرق شد.

بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین علل واقعه در دست اقدام است.

نظر شما