شناسهٔ خبر: 49081 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمودی مطرح کرد؛

عملکرد مثبت راه آهن در شرایط بحرانی نباید نادیده گرفته شود/ توجه مجلس به حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و مطمئن/ برای حوزه ریلی از صندوق توسعه ملی، اعتباراتی در نظر گرفته شده است

سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه افزایش حمل و نقل ریلی مورد تاکید مجلس قرار دارد، گفت: عملکرد مثبت راه آهن در شرایط بحرانی نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سمیه محمودی با اشاره به خدمات حمل و نقل ریلی در شرایط سخت آب وهوایی و سرمای چند روز اخیر کشور، گفت: در شرایط اخیر آب و هوایی به صلاح کشور نبود که همه خطوط حمل و نقلی کشور بسته باشند و خیلی از مردم از نبود کارایی آن‌ها ضرر کردند که این امر نشاندهنده نبود مدیریت بحران در کشور است. 

وی با بیان اینکه در این شرایط بحرانی راه آهن توانست حجم زیادی از مسافران را جابجا کند، اظهار کرد: متاسفانه این اقدام مثبت راه آهن مورد توجه رسانه‌ها و دولتمردان قرار نگرفت و این امر به علت آن است که به نظر می‌رسد کشور بیشتر به سمت و سوی نقد متمایل شده است. 

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: خوشبختانه راه آهن در روز‌های سخت توانست به کمک مسافران بیاید و در جابه جایی آن‌ها در شبکه ریلی با وجود بارش سنگین برف در روز‌های اخیر عملکرد خوبی داشت.

وی با اظهارتاسف از اینکه در حال حاضر این نکته مثبت فراموش شده و مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: باید انتقادات منصفانه و سنجیده عنوان و عملکرد مثبت راه آهن نیز در نظر گرفته شود. 

محمودی اظهار کرد: مردم به عدم مدیریت شهرداری‌ها و حتی مدیریت جاده‌ای نمره منفی می‌دهند.

وی با اشاره به اظهارات مسئولان راه آهن برای افزایش ۵ برابری ظرفیت حمل و نقل ریلی در این ایام و انتقاد‌ها بابت طولانی بودن زمان سفر نیز گفت: درست است که مسئولان راه آهن برای افزایش ایمنی این اقدام را انجام داده اند، اما بایستی برای رضایت مردم نیز اقدامات جانبی انجام می‌دادند تا مشکلات به حداقل برسد. 

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در نظر داشت وقتی تاخیر در سفر به وجود میاید این مساله سبب ایجاد مشکلات زیادی برای افراد بیمار، سالمند و خردسال می‌شود، اما در شرایط خاصی ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران ضرورت پیدا می‌کند، هرچند که ممکن است سفر با تاخیر انجام شود.

وی درباره هجوم مردم به ایستگاه‌های قطار و افزایش بیش از حد مسافران در این شرایط و نبود وسائل حمل و نقلی دیگر از یک سو و تمهیدات مجلس در این باره برای کمک به جلوگیری از تکرار چنین شرایطی اظهار کرد: مجلس همواره حمل و نقل ریلی را به عنوان حمل و نقل ایمن و مطمئن در نظر دارد و در حال حاضر برای حوزه ریلی از صندوق توسعه ملی، اعتباراتی در نظر گرفته شده است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مسایل حمل و نقل ریلی هیچگاه در مجلس فراموش نمی‌شود، خاطر نشان کرد: امیدواریم که در بودجه سال آینده اعتبارات مناسبی برای توسعه این بخش حمل ونقل ایمن و سبز در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه برخی از نمایندگان با رئیس مجلس کرد و گفت: در این جلسه پیشنهاد شد تا از محل صندوق توسعه ملی اعتبار قابل توجهی (بیش ۷ میلیارد دلار) به حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز دو روز پیش اعلام کرد: با وجود شرایط بدی جوی و بارش سنگین برف در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۴۰ هزار نفر از مردم در مسیر‌های ریلی کشور جابجا شدند.

سعید محمدزاده یادآور شد که این تعداد مسافر در مجموع با ۳۸۲ رام قطار در شبکه ریلی کشور و در مسیر‌های مختلف جابجا شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با بارش برف سنگین در بیشتر نقاط کشور مراجعه مردم برای استفاده از قطار‌های مسافری افزایش قابل توجهی داشت و راه آهن ارائه خدمات به هموطنان را در اولویت مهم خود قرار داد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: متوسط تاخیر قطار‌ها در مبدا کمتر از ۳۰ ثانیه و تاخیر ورود قطار‌های ما به ایستگاه کمتر از ۲۳ دقیقه است، اما به علت رعایت مسایل ایمنی در این شرایط تاخیر قطار‌ها به ایستگاه در ۲ روز اخیر افزایش یافت، زیرا در جا‌هایی که سرعت قطار باید ۱۴۰ کیلومتر باشد به حدود ۳۰ کیلومتر کاهش یافت، اما سیر هیچ قطاری در شبکه لغو نشد.

وی گفت: با توجه به محدویت‌های ارائه خدمات هوایی و جاده‌ای تقاضا برای سوار شدن به قطار افزایش قابل توجهی داشت و حتی در برخی از مسیر‌ها ۲ برابر ظرفیت قطار، مردم سوار این وسیله نقلیه شدند.

بارش سنگین برف که از شامگاه هفتم بهمن ماه ۹۶ در تهران آغاز شد، انجام پرواز‌ها در فرودگاه‌های مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را مختل کرد و این موضوع باعث شد تا مردم در این مدت به استفاده از قطار گرایش بیشتری از خود نشان دهند.

نظر شما