شناسهٔ خبر: 49109 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

تحویل ۱۲ فروند هواپیمای ای تی آر در آینده نزدیک/ برنامه‌ریزی شرکت‌های هوایی برای انتقال زائران عتبات عالیات به کشور/ افتتاح نخستین دستگاه DME در فرودگاه جیرفت

هواپیما اعلام خبر تحویل ۱۲ فروند هواپیمای ای تی آر در آینده نزدیک، تشریح برنامه‌ریزی شرکت‌های هوایی برای انتقال زائران عتبات عالیات به کشور و همچنین افتتاح نخستین دستگاه DME در فرودگاه جیرفت با حضور وزیر راه و شهرسازی در جنوب استان کرمان از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تنش بین ایران و آمریکا مانع تحویل هواپیماهای ATR نیست

شرکت هواپیماسازی ای تی آر امیدوار است که تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا، مانع از رابطه تجاری این شرکت با تهران نشود. شرکت ای تی آر در سال ۲۰۱۷، ۸ فروند هواپیمای توربو پراپ تحویل ایران داده و قصد دارد تا پایان امسال ۱۲ فروند دیگر به این کشور تحویل دهد.

ایر ترانسپورت ورلد نوشت: ای تی آر بعد از اجرای برجام و لغو تحریم ها توانست قرارداد فروش هواپیما به شرکت ایران ایر را به امضا برساند. اما نارضایتی دولت ترامپ از توافق احتمالا ادامه تحویل هواپیماهای این شرکت اروپایی به ایران را در معرض ریسک قرار داده است. با این وجود، کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای تی آر امیدوار است که این شرکت اجازه داشته باشد، کار با تهران را ادامه دهد.

نصب اولین سیستم ناوبری ماهواره‌ای برای امنیت بیشتر خلبانان

عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی در بدو به فرودگاه جیرفت و بازدید از این فرودگاه اولین دستگاه فاصله سنج DME که در فرودگاه جیرفت نصب شده است را افتتاح کرد. 

وی در خصوص این افتتاح در جیرفت‌گفت: جیرفت به لحاظ توسعه کریدوری که  بین کرمان و جاسک قرارگرفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قرار است یک بندر جدید در جاسک  ایجاد شود. 

ورود حضرت امام(ره) به ایران سبب ساز تغییرات بنیادین در تاریخ ایران شد

وزیر راه و شهرسازی در یوم‌الله ۱۲ بهمن ماه، ضمن گرامیداشت یاد  و خاطره مرحوم آیت‌اله هاشمی رفسنجانی كه در آبادانی و توسعه كشور نقش مهمی ایفا كرد گفت: اراده‌ ملی با رهبری منسجم و مقتدر توانست تغییرات بنیادین را در ایران رقم بزند و ۱۲ بهمن این پیام را برای همگان و تمام جوانان سرزمین ایران دارد كه ما هنوز برای توسعه، رشد و شكوفایی ایران شهر عزیزمان نیاز به راه طولانی و گام‌های نو و جدید داریم.

ایرلاین ها هزینه بلیت‌های چارتری و برنامه‌ای را به مسافران مسترد کنند

مقصود اسعدی سامانی افزود: با توجه به بارش برف سنگین در راه‌های منتهی به فرودگاه امام (ره) عملا گروه پروازی شرکت‌ها نتوانستند به موقع از تهران به این فرودگا منتقل شوند و این مساله خود نیز بر مشکلات شرکت‌های هوایی افزوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخشی از هموطنان ما در فرودگاه بغداد و بخشی دیگر در فرودگاه استانبول بسر می‌برند، گفت: از شب گذشته انتقال این مسافران به کشور آغاز شده و امیدواریم امروز نیز بخش دیگری از این مسافران به تهران و سایر شهر‌های ایران منتقل شوند.

۴۰ ساعت برف‌روبی مداوم کلیه سطوح پروازی و معابر مقابل ترمینال

علی رستمی اظهار داشت : همزمان با کاهش دما و افزایش بارش برف در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از شامگاه هفتم بهمن ماه به دلیل کاهش دید افقی انجام پروازها در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) متوقف شد، این روند تا ظهر دیروز ادامه داشت ودیروز پس از بهبود نسبی شرایط جوی تعدادی از پروازها انجام شدند اما دوباره با کاهش دید افقی و کولاک شدید انجام پروازها متوقف گردید.

وی گفت : در طول ۴۰ ساعت گذشته کلیه سطوح پروازی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و معابر داخلی فرودگاه به طور مداوم برف روبی شدند و به خودروهای گرفتار در برف و کولاک نیز امدادرسانی شد و بیش از ۲ هزار مسافر در هتل ها و نمازخانه های شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اسکان داده شدند و ۷۰۰ تخته پتو بین مسافران توزیع شد.

آخرین وضعیت فرودگاه‌های کشور در پی بارش برف و کولاک

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این مطلب که دید فرودگاه مهرآباد ۵۰۰ و امام خمینی ۶۰۰ متر است، از عملیاتی بودن همه فرودگاه های کشور به جز فرودگاه مهرآباد به دلیل کاهش دید پروازی و امام خمینی (ره) به دلیل انسداد محورهای دسترسی خبر داد.

تمامی هزینه بلیت‌های باطل شده پرداخت می‌شود

مرتضی دهقان معاون سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه طبیعی است در شرایط بحران جوی بلیت برخی از پروازها ابطال شود ،گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند اگر بلیت هواپیمایشان ناشی از شرایط جوی باطل شد نسبت به اطلاع‌رسانی‌های دقیق به مسافران اقدام کنند و هزینه بلیت را بپردازند.

وی تاکید کرد: هر بلیتی که مهر ابطال بر آن خورده باشد تمام هزینه آن قابل استرداد است و طبق فرآیند معمول، مسافران می‌توانند نسبت به بازپس گیری هزینه بلیت اقدام کنند.

نظر شما