شناسهٔ خبر: 4918 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

آمادگی ناوگان دریایی هرمزگان برای پشتیبانی از ۵ میلیون نفر سفر ایمن نوروزی/ دستاوردهای مانور استانی جستجو و نجات دریایی در قشم

بندر نکا معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تشریح ضرورت‌ها و دستاوردهای برگزاری مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریا در آب‌های ساحلی جزیره قشم، از آمادگی و عزم کامل ناوگان مسافری پایتخت دریایی ایران برای پشتیبانی از پنج میلیون نفر سفر ایمن نوروزی در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مانور استانی جستجو، نجات دریایی و مقابله با آلودگی دریا با شرکت شش فروند شناور، یک فروند بالگرد و افزون بر ۵۰ نفر نیروی عملیاتی در پر تردد ترین مسیر مسافرت‌های دریایی کشور- حد فاصل بندرشهید ذاکری قشم و بندر شهید حقانی برگزار شد.

مهدی نوفرستی، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی نشست درباره ارزیابی این مانور در خصوص ضرورت‌های برگزاری مانورهای جستجو و نجات در آستانه تعطیلات نوروزی گفت: سالانه افزون بر ۱۵میلیون نفر سفر دریایی در محدوه بین سرزمین اصلی و جزایر استان هرمزگان انجام می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد افزون بر ۹۵درصد کل سفرهای دریایی کشور به این استان  اختصاص دارد، افزود: علاوه بر این، تردد ده ها هزار کشتی بزرگ تجاری و شناورهای نیمه سنگین ساحلی در آب های این استان، می طلبد که خدمات به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن به حادثه دیدگان ارائه شود.

نوفرستی وقوع حوادث دریایی و آلوده شدن آب های دریا را دو خطر عمده دریایی ارزیابی کرد و گفت: هنر ما باید این باشد که توان مجموعه نیروهای مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان هم از نظر دانش و هم از نظر مهارت به گونه ای افزایش یابد تا از هر نظر آماده مقابله با این دو خطر باشند.

این مقام مسئول گفت: برای رسیدن به این هدف، انجام مانور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا همه کسانی که در عملیات جستجو، نجات دریایی و مقابله با آلودگی آب دریا شرکت می کنند با انجام این مانور هماهنگی های لازم را در عمل تمرین کنند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود از تحقق اهداف پیش بینی شده در مانور استانی جستجو، نجات دریایی و مقابله با آلودگی در آب های جزیره قشم سخن به میان آورد و گفت: در این مانور ارتباط بین هوا و دریا و هماهنگی بین این دو بخش تمرین شد و توان آن‌ها برای انجام این عملیات مورد ارزیابی قرار گرفت.

نوفرستی همچنین به اهمیت نحوه مدیریت این گونه عملیات تاکید کرد و یادآور شد: این مانور نشان داد که مدیریت این عملیات در بخش های مختلف در چه سطح از توانمندی و اشراف قرار دارد.

وی به تعدد وقوع حوادث دریایی در آب های محدوده استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: افزون بر ۷۵ درصد حوادث دریایی کشور که دارای شرایط اضطرار و نیازمند عملیات امداد و نجات هستند دراین محدوده اتفاق می افتد و در نتیجه لازم است دانش، مهارت و تجربه همکاران بخصوص در عرصه هماهنگی بین خشکی و دریا و کشتی با کشتی هر چه بیشتر افزایش یابد.

نوفرستی در عین حال یادآور شد: در این مانور از قایق پیشرفته RIB رونمایی شد که قابلیت مانور بالا و امداد و نجات در نقاط کم عمق و ساحلی را دارد. همچنین جدیدترین امکانات و تجهیزات جمع آوری آلودگی نفتی نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پیش بودن سفرهای نوروزی را نیز یکی دیگر از دلایل برگزاری این مانور دانست و خاطر نشان کرد: امسال نیز مانند سنوات گذشته چند روز مانده به تحویل سال نو، هموطنان عزیز از سراسر کشور به سمت شهرها و جزایر استان هرمزگان حرکت می‌کنند که این استان به مقصد اصلی سفرهای نوروزی تبدیل شده است. چون بخش عمده این سفرها از طریق دریا انجام می‌شود ما باید ایمنی این سفرها را تضمین کنیم و این مانور ضعف ها و کمبودهای ما را در این خصوص نشان می دهد.

وی برای طرح ۲۰ روزه تعطیلات نوروزی ۹۴ تعداد پنج میلیون نفر سفر دریایی در آب‌های ساحلی استان هرمزگان را پیش بینی کرد و افزود: آمادگی شناورهای ناجی، احداث سه پست اسکله برای همیاران ناجی و امکان نجات مصدومان دریایی توسط بالگرد در شب با همکاری مناسب ارگان های دریایی از تمهیدات امسال برای افزایش توان ناوگان ایمنی و نجات در سوانح دریایی است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: در تعطیلات نوروزی پیش رو، تعداد ۳۲ تیم همیار ناجی تیم های امداد و نجات دریایی هرمزگان را در دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر مرز ساحلی استان خواهند کرد.

وی یادآور شد: طرح نوروزی ساماندهی سفرهای دریایی سال ۹۴ در چهار بخش ایمنی مسیر تردد، ایمنی بنادر مسافری، ایمنی شناورها و اطلاع رسانی اجرایی از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال آتی ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است، استان هرمزگان با برخورداری از ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک، آب و هوایی معتدل در ایام تعطیلات نوروزی، همچنین بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری در سواحل خلیج فارس و همچنین بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا این استان طی سالیان اخیر در فهرست استان های کشور با لقب «پایتخت سفرهای دریایی ایران زمین» شناخته شود./

نظر شما