شناسهٔ خبر: 49202 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان قم خبر داد:

پیشرفت فیزیکی پروژه ساماندهی محور تاریخی- فرهنگی آب‌انبار لبچال به میدان میر

فهیمه فتاحی‌زاده رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: ساماندهی محور آب‌انبار لبچال به سمت میدان میر پیشرفت ۳۰ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، فهیمه فتاحی‌زاده با اشاره به میزان بافت فرسوده در قم اظهار کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورایعالی معماری و شهرسازی، میزان بافت فرسوده از هزار و ۷۴ هکتار به هزار و ۷۵۰ هکتار رسیده که افزایش حدود ۶۷۵ هکتاری داشته است.

وی با اشاره به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد میانی اظهار کرد: کلیه دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی و شهرداری‌ها باید به احیای کالبدی و فیزیکی بافت بپردازند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی یا زیرساختی مانند ساماندهی و تعمیر شبکه آب، برق، گاز و ...، توسعه مراکز محلات، ساماندهی معابر به ویژه در بافت‌های تاریخی از جمله اموری است که می‌تواند در ساماندهی این بافت‌ها مؤثر باشد.

وی با اشاره به آغاز پروژه‌های ساماندهی معابر و محورهای تاریخی – فرهنگی گفت: اداره کل راه و شهرسازی با انجام چنین اقداماتی در سال جاری، در این موضوع پیش‌قدم شد.

تعدادی از پروژه‌ها و از جمله محور خانه تاریخی شاکری تا آب‌انبار لبچال پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است.

فتاحی زاده یادآور شد: ساماندهی محور آب‌انبار لبچال به سمت میدان میر پیشرفت ۳۰ درصدی دارد و ساماندهی میدان میر هم به تازگی آغاز شده است.

وی با اشاره به شرایط لازم برای بهسازی و نوسازی خانه‌های فرسوده و ناپایدار گفت: این امر باید با خواست مالکان و ساکنان محلات هدف و با بسته‌های حمایتی و تسهیلات اعطایی دولتی صورت گیرد، البته تسهیلات اعطایی در قالب وام‌های طولانی‌مدت توسط بانک‌های عامل و با معرفی کارگزار استانی اعطا می‌شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم یادآور شد: با عنایت به نداشتن نقدینگی دولت در پرداخت سهم از سود تسهیلات و رکود بازار مسکن و ساختمان؛ طی سال‌های اخیر استقبال چندانی از تسهیلات اعطایی بافت فرسوده نشده است.

وی عنوان کرد: کاهش سود تسهیلات بانکی، رونق و ارتقاء درخواست‌ها را به همراه دارد و در نهایت نوسازی بافت‌های ناکارآمد صورت می‌گیرد.

فتاحی‌زاده با اشاره به ارائه مدلی جدید گفت: بر اساس این طرح، زمین‌های دولتی واقع در بافت فرسوده، به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند تا سازندگان و تسهیل‌گران جهت ساخت و ساز به این بافت‌ها ورود پیدا کنند و ضمن تأمین نیازهای محله، این امر به ایجاد مطلوبیت فضایی و کالبدی در محلات کمک خواهد کرد و البته در این خصوص بسته‌های حمایتی دولت و بانک‌ها و تضمین سود تسهیل گران نیز مدنظر خواهد بود.

نظر شما