شناسهٔ خبر: 49214 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت تخصیص اعتبارات بخش عمرانی وزارت راه و شهرسازی از صندوق توسعه ملی/ اعتبارات راهداری کافی نیست/ تعطیلی فرودگاه‌ها در برف و بوران شدید امری طبیعی است

رسول خضری عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با تاکید بر پایین بودن بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی ضمن ارایه پیشنهادات مجلس به دولت برای اصلاح کسری اعتباری در حوزه طرح‌های عمرانی، گفت: دولت از صندوق توسعه ملی یا از اسناد خزانه اسلامی و یا اوراق مشارکت با منابعی که در اختیار دارد تخصیص اعتبارات بخش عمرانی وزارت راه و شهرسازی را پرداخت کند .

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون مستقلین ولایی در گفتگو با ایلنا در باره جمع‌بندی جلسه‌ای که ۱۵ بهمن‌ماه در رابطه با برف اخیر و انتقاداتی که به وزارت راه و شهرسازی وارد شده بود به ارایه نقطه نظرات خود در این‌باره پرداخت.

خضری با اشاره به اینکه جلسه تعاملی خوبی بین نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در رابطه با بحران برف اخیر تشکیل شد، گفت: نکات قابل‌توجه و تاملی در خصوص اعتبارات حوزه راهداری از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد. همچنین در این جلسه مشکلات وزارت راه و شهرسازی در حوزه طرح‌های عمرانی و بخش‌های مرتبط با حوزه راه و راهداری تشریح شد و دلایل برخی از مشکلات ایجاد شده به دلیل کمبود فراوان اعتبارات مورد موشکافی و بررسی دوباره قرار گرفت.

اعتبارات راهداری ناکافی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه راهداری اعتبارات به حد کافی برای ارایه خدمات استاندارد و مناسب تخصیص پیدا نمی‌کند، گفت: اعتباراتی که به حوزه راهداری تعلق گرفته است بسیار پایین است و اگر هم تخصیص اعتباراتی انجام گرفته اما در عمل تخصیص‌ها صفر هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی واقعا از جان و دل دارد مایه می‌گذارد و با وجودی که اعتبارات عمرانی بسیار پایین بوده و کاهش هم یافته است، در حال حاضر شاهد هستیم که بیشتر بودجه‌های تصویب شده به سمت حوزه‌های جاری رفته و اختصاص‌ها برای بودجه عمرانی بسیار پایین است.

خضری افزود: با نیازهایی که در سطح کشور و در استان های مختلف داریم تخصیص اعتبارات مناسب و پرداخت به موقع آنها در حوزه راه در شقوق مختلف آن یعنی جاده ای، ریل، هوا و بنادر بسیار حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ همچنین در رابطه با بارش شدید برف و بوران در هفته های اخیر و مشکلاتی که ایجاد شد و به دنبال آن انتقاداتی نیز از سوی عده ای طرح شد، به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: هفته‌های گذشته ما بحران برف را پشت سر گذاشتیم و به واسطه بارش برف و کاهش دما، در راه‌های کشور اختلال ایجاد شد که البته اختلال در تردد در هنگام بارش شدید برف و کاهش ناگهانی دما قابل پیش‌بینی و طبیعی است.

تعطیلی فرودگاه‌ها در برف و بوران شدید امری طبیعی است

وی درباره تعطیل شدن فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد نیز به طبیعی بودن عدم نشست و برخاست هواپیما در طی بارش برف و بوران تاکید کرد و گفت: در سایر کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته شاهد تعطیل بودن فرودگاه‌ها و اختلال در تردد در هنگام برف و بوران هستیم و اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم در شرایط برف و بوران، فرودگاه‌ها به صورت عادی به کار خود مانند سایر روزها ادامه دهند توقعی به جا و بر اساس منطق نخواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در خصوص اعتبارات و دارایی های دولت نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تملک و دارایی سرمایه‌ای در مجموع ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده و این موارد در استان‌ها تا ۳۰ درصد کاهش را تجریه کرده است که اینها همه مشکلاتی را برای انجام امور عمرانی به دنبال خواهد داشت. مگر آنکه دولت از صندوق توسعه ملی یا از اسناد خزانه اسلامی و یا اوراق مشارکت با منابعی که در اختیار دارد تخصیص اعتبارات بخش عمرانی وزارت راه و شهرسازی را پرداخت کند.

تلاش برای پرداخت به موقع مطالبات به‌حق پیمانکاران

خضری پرداخت مطالبه به حق پیمانکاران را از دیگر مواردی برشمرد که باید برای آن اقدامی سریع به تحقق بپیوندد. وی گفت: معتقدم اگر از طرف دولت کمک نشود کار پیش نمی‌رود.

تاکید دوباره بر ناکافی بودن اعتبارات بنیاد مسکن و راهداری

وی همچنین یادآور شد: اعتبارات بنیاد مسکن و راهداری در سال جاری به شدت پایین بوده و اینها چالش‌های جدی را ایجاد می‌کند.

خضری با تاکید بر این مطلب که  مجلس شورای اسلامی تلاش خود را برای افزایش بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی انجام داد اما متاسفانه این مهم ممکن نشد، تصریح کرد: معتقدم با اعتبارات اندکی که دولت به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده است در مجموع سال ۹۷ سال بسیار سختی را پیش‌رو خواهیم داشت مگر آنکه دولت متمی را بیاورد و بتواند کسری اعتبار خود را به ویژه در حوزه تملک، دارایی و سرمایه و طرح‌های عمرانی، اصلاح کند.

نظر شما