شناسهٔ خبر: 49217 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

اعتبارات نگهداری راه‌های اصلی فقط برای راه‌های روستایی کفايت می‌كند/ تأکید بر ضرورت رسیدگی فوری به موضوع کاهش بودجه وزارت راه و شهرسازی/ با تخصيص اعتبارات اندک نمی‌توان انتظار رفع همه مشکلات را داشت

علیم یارمحمدی یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره نتایج نشست فراکسیون مستقلین ولایی با وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتبارات موجود برای نگهداری راه‌ها در کشور ما تنها برای نگهداری از راه‌های روستایی کافی است و امکان مدیریت راه‌های اصلی با این منابع امکان‌پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا علیم یارمحمدی، با اشاره به نشست فراکسیون مستقلین ولایی با حضور نمایندگان عضو فراکسیون و وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حقیقت جلسه امروز درد دل‌های یک مسئول بود که ما نیز در مجلس شورای اسلامی آن را شنیدیم، دکتر آخوندی در این جلسه به اتفاقات ناشی از بارش برف و مقایسه آن با سایر کشورهای بزرگ جهان پرداخت و پیرامون گلایه‌های مردم برای بروز تأخیرهای پروازی، مشکلات راه‌ها، عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی به موقع پلیس راه مطالبی را عنوان کردند.

یارمحمدی درخصوص کاهش بودجه‌ای در بخش نگهداری راه‌ها بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی اذعان داشتند که بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده و متأسفانه این رقم برای سال ۹۷ به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است، امری که به گفته ایشان همواره در دولت از سوی وی مطرح و پیگیری می‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در تمامی بخش های جاده‌ای، فرودگاهی، هواپیمایی، بنادر و ... دارای سرمایه بسیار زیادی است، به طور مثال سرمایه این وزارتخانه در حوزه راه اصلی نزدیک به ۵۵ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان، راه فرعی نیز ۵۵ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان و در راه روستایی برابر با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، منابعی که قطعا برای پابرجایی به نگهداری نیاز دارند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی لازمه اصلی این نگهداری را وجود منابع و اعتبار لازم اعلام کرد و افزود: این امر در هرکجای دنیا وجود داشته و برای اجرای آن دستورالعمل روشنی مقرر شده است در حالی که اعتبارات موجود برای نگهداری راه‌ها در کشور ما تنها برای نگهداری از راه‌های روستایی کافی است و امکان مدیریت راه‌های اصلی با این منابع امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی فوری به بحث کاهش بودجه وزارت راه و شهرسازی و رسیدگی به امور نگهداری و تعمیر زیرساخت‌ها از سوی دولت و مجلس گفت: قطعا در این مسیر برای راه منابع درآمدی نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود، به طور مثال در گذشته در چنین شرایطی از کمک پیمانکاران و بخش خصوصی استفاده می‌شد اما امروز می‌بینیم که بدهی‌های بالای دولت به این بخش نیز این راه را ناهموار کرده است.

یارمحمدی در ادامه سخنان خود با تأکید بر توجه ویژه به مسئله بدهی های دولت به پیمانکاران و بخش خصوصی از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید هرچه سریعتر طی مشورت با مردم، مجلس و مسئولین در جهت رفع این مشکل اقدام کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: دولت هرساله با توجه به منابع درآمدی خود و هزینه‌های موجود لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان ضمن مطالعه و بررسی این برنامه آن را مدیریت می‌کنند، مسئله مهمی که در این حوزه وجود دارد وجود هزینه‌های بسیار بالاست که در مقابل تنها راه درآمدی دولت از نفت و مالیات است که قطعا کفاف تمامی هزینه‌های جاری را نمی دهد.

یارمحمدی در پایان با تأکید بر اینکه قطعا با وجود اعتبارات اندک نمی توان انتظار رفع تمامی مشکلات را در حوزه زیرساختی از وزارت راه و شهرسازی داشت، گفت: نگهداری راه‌ها از مسائل بسیار مهم در تمامی دنیا به شمار می‌رود که همواره نیاز به هزینه دارد، امری که با توجه به منابع اندک اختصاص داده شده نمی‌توان انجام دقیق و بدون مشکل آن را از وزارت راه و شهرسازی انتظار داشت.

نظر شما