شناسهٔ خبر: 49335 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یزدانی خبر داد:

۱۴۸۰ طرح راه آهن سال آینده در کشور اجرا می‌شود/ ایجاد قطب مسافری کشور با اجرایی شدن قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سال آینده یک هزار و ۴۸۰ طرح راه آهن با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال در کشور اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح‌های راه آهن قم افزود: با وجود محدودیت‌های مالی در کشور، برای توسعه طرح‌های راه آهن اعتبار‌هایی در نظر گرفته شده است و طرح‌های خوبی نیز در سال جاری به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: طرح‌های عمرانی راه آهن در کشور بسیار بیشتر از این تعداد طرح بود که به دلیل محدودیت مالی بسیاری از آن‌ها از لیست خارج و بیشتر طرح‌های سال جاری نیز با استفاده از فروش اوراق مشارکت اجرایی شد.

یزدانی با اشاره به توسعه ۲ برابری خطوط ریلی کشور در طول ۴۰ سال گذشته، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، طول ریل راه آهن کشور چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر بود که اکنون به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که راه آهن می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند، ادامه داد: ساخت و توسعه راه آهن زمان بر و هزینه بر است، اما اجرایی شدن طرح‌های راه آهن، صرفه اقتصادی بسیار خوبی برای کشور دارد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که راه آهن قم اولویت بالایی برای کشور دارد، گفت: این استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است و با اجرایی شدن قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان به قطب مسافری بزرگی برای کشور تبدیل می‌شود.

براساس گزارش ایرنا، طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از مصوبه‌های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری ۵.۲ میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می‌باشد؛ با اجرای این طرح در زمان ۴۰ دقیقه مسافران از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می‌شوند.

یزدانی افزود: راه آهن استان قم آینده درخشانی دارد و مسئولان راه آهن کشور تمام تلاش خود را برای توسعه خطوط ریلی این استان با همکاری مسئولان استانی به کار می‌گیرند.

۶ طرح راه آهن قم با اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریال، امروز همزمان با ایام الله دهه فجر به بهره برداری رسید؛ احداث و تجهیز ساختمان سوزنبانی گار مانوری با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، احداث خط آبگیری ایستگاه راه آهن قم با اعتبار ۲ میلیارد ریال و توسعه خطوط و سیگنالینگ ایستگاه قمرود با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال از جمله این طرح هاست.

راه آهن استان قم با جابه جایی ۱۰ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۳۲۹ تُن بار در سال گذشته به وسیله ۱۱ هزار و ۲۶۲ رام قطار، سهم ۲۳ درصد از کل بار حمل شده از طریق خطوط ریلی کشور را داراست. همچنین سال گذشته یک میلیون و ۵۳۹ هزار و ۵۰۰ تن از طریق ریل راه آهن قم جابجا شده اند که چهار درصد کل مسافران جابجا شده از طریق ریل در کشور بوده است.

راه آهن قم در حال حاضر ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است.

نظر شما