به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراههای كشور در نشست خبری مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اظهار داشت: تمام بار حملونقل کشور همچنان روی دوش راهها و بزرگراهها است که امیدواریم با تغییر الگو به حملونقل ترکیبی تغییر کند.
کدخدا زاده افزود: تا پیش از این راههایی که در استانها ساخته میشد، کارکرد استانی و منطقهای داشت، اما با توجه به نگاه ملی به حملونقل در طرح جامع حملونقل، راههای شریانی و مهم که کارکرد ارتقای ایمنی ترافیک، توسعهای، فرهنگی و گردشگری و ترانزیت کالا مدنظر قرار گرفت و بر اساس آنها کریدورهایی تعریف شد.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها بیان کرد: کریدورهای ۱۰ گانه شریانی تعریف شد که بار اصلی حملونقل را بر عهده خواهند داشت و مبدأ و مقصد آن مرزهای اصلی کشور هستند. همچنین کریدورهای منطقهای و استانی نیز در کنار آنها تعریف شد.
وی در ادامه بیان داشت: مرزهای آستارا و سرخس در شمال، در جنوب شلمچه، بوشهر و چابهار، در شرق دوغارون و در غرب مهران و قصر شیرین مبدأ و مقصد کریدورهای ۱۰گانه را تشکیل میدهند.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها با اشاره به ۱۳ کریدور نوع دوم نیز گفت: هدف اصلی این کریدورها تخلیه ترافیک کریدورهای اصلی و باز توزیع آن است. در این بین کریدورهای نوع سوم نیز حضور دارند که کارکرد آنها منطقهای و استانی است و عملاً تکمیل کنند کریدورهای نوع یک و نوع دوم هستند.
کدخدا زاده با اشاره به کریدور شماره ۱ گفت: یکی مهمترین کریدورهای کشور است که از شلمچه آغاز میشود و به موازات سواحل خلیجفارس به طول ۱۷۰۰ کیلومتر به کنارک در استان سیستان و بلوچستان متصل میشود.
کدخدازاده با توجه به اینکه عمده صادرات و واردات از طریق خلیجفارس انجام میشود، بیان داشت: در این مورد کریدور شماره ۱۰ از مرز بازرگان به بندر امام خمینی (ره) به طول ۱۴۸۰ کیلومتر ساخته میشود که به موازات استانهای مرزی غرب کشور ادامه مییابد و شهرهای همجوار نیز به آن وصل میشود. این کریدورها تکمیلکننده حملونقل ترکیبی در کشور هستند.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها همچنین به کریدور شماره هفت اشاره کرد و گفت: راههایی که به شمال کشور منتهی میشود در این کریدور مدنظر قرار دارند؛ و امیدواریم امسال در کریدور شماره هفت تکمیل محور فیروزکوه انجام میشود، همچنین دوخطه کردن محور تهران - فیروزکوه - قائمشهر- ساری امسال تکمیل میشود.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها بیان کرد: از عملیات تعریض محور هراز نیز حدود ۴۵ کیلومتر آن باقیمانده که ۱۱ کیلومتر آن تا قبل از پایان سال جاری افتتاح میشود.
نظر شما