شناسهٔ خبر: 49352 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست دو جانبه راه‌آهن‌های جمهوری اسلامی ايران و تركمنستان مطرح شد:

احداث بندر خشك در اراضی اينچه برون/ استقبال ايران از سرمايه‌گذاری‌های خارجی در بندر خشك اينچه برون

پایانه مرزی اینچه برون مديركل راه‌آهن شمالشرق ۲ از ساخت بندر خشك در اراضی اينچه‌برون خبر داد و گفت : ايران از سرمايه گذاری سرمايه گذاران خارجی در اين بندر استقبال می‌كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست دو جانبه راه آهن های جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان دوشنبه با حضور مدیر كل راه آهن شمالشرق ۲ و هیات تركمن به ریاست مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن تركمنستان در ساختمان مركزی راه آهن برگزار شد.

در این نشست محمد رضا قربانی مدیركل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به افتتاح خط نرمال در آذر ماه سال ۹۳ با حضور روسای جمهور تركمنستان و قزاقستان گفت: نزدیك سه سال است كه از طریق مرز اینچه برون و به وسیله خط نرمال مراودات تجاری و بازرگانی با راه آهن تركمنستان برقرار است .

وی بابیان اینكه در این مدت دو طرف بیشترین استفاده از این خط نرمال را داشته اند خواستار احداث خط عریض در این منطقه شد و گفت : نزدیك به سه ماه است كه عملیات خط عریض در این منطقه به اتمام رسیده است و ایران آماده اتصال به خط عریض تركمنستان است.

قربانی یكی از مشكلات مبادلات میان دو طرف را نبود بوژی نرمال در تركمنستان دانست و اظهار داشت : این كمبود موجب شده است تعداد واگن هایی كه در این دو خط مبادله می شود كمتر از میزان مورد نظر باشد

وی با تاكید بر اینكه آماده سازی خط عریض بهترین فرصت برای حل مشكل بوژی است، از تبدیل ۱۲۵۰ هكتار از اراضی اینچه برون به بندر خشك خبر داد و گفت : در حال حاضر دو شركت قزاق و ایرانی در اینچه برون در این زمینه در حال فعالیت و ساخت انبار و سیلو هستند

مدیركل راه آهن شمالشرق ۲ تصریح كرد : تلاش می كنیم تا با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومانی بخش سرمایه گذاری بندر خشك را راه اندازی كنیم و با این اقدام ۳۰۸ هكتار آماده راه اندازی سیلو و دیگر اقدامات می شود

وی با اعلام اینكه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بندر خشك اینچه برون استقبال می كنیم تصریح كرد : به همین دلیل از طرف تركمن خواستار اتصال سریعتر خط عریض هستیم.

استقبال تركمنستان در مشاركت برای احداث بندر خشك 

از سوی دیگر مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن تركمنستان در این نشست با استقبال از مشاركت این كشور در ا حداث بندر خشك تاكید كرد : این امر موجب افزایس حمل و نقل بار و كالا است كه به سود هر دو كشور تمام می شود

وی با تاكید بر اینكه تركمنستان نهایت تلاش خود را برای اتصال به خط آهن ایران می كند، گفت : در این نشست قابلیت ها و راهكارهای افزایش حمل بار را مورد توجه قرار گرفت، هر چند می دانیم كه به لحاظ تحریم‌ها واریز پول برای ایران با مشكلاتی مواجه است اما خواستار چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر در این زمینه هستیم تا مشكلات مالی و بدهی های ایران به این كشور برطرف شود .

گفتنی است دو طرف در این جلسه به بررسی مشكلات و مسائل پیرامون همكاری های دوجانبه از جمله مسئله ساخت پل مرزی، تصمیم گیری های قطعی در مورد تفاهمات دو طرف و امضای پروتكل و انجام آن به بحث و بررسی پرداختند.

برچسب‌ها:

نظر شما